تبیان، دستیار زندگی

فهرست ممنوعه‌ها

15 خوراکی که توصیه می‌شود از سبد غذایی‌تان حذف کنید

مصرف هیچ یک از خوراکی‌های فریبنده نمی‌تواند کاملاً بی‌ضرر باشد و استفاده از آن‌ها مساوی است با دریافت مقدار زیادی چربی، کالری، شکر و سایر مواد افزودنی. برای مثال یک عدد ساندویچ هات‌داگ حاوی مقدار زیادی چربی و سدیم است و اگر شما روزانه تنها یک ساندویچ هات‌داگ بخورید احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 21 درصد افزایش داده‌اید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ممنوعه های غذایی
ممکن است ابتدا مصرف هر چند وقت یک‌بار برخی خوراکی‌ها ایده بدی به نظر نرسد و بتواند باعث ایجاد رضایت و احساس لذت در شما شود ولی باید بدانید خوراکی‌هایی وجود دارند که توصیه می‌شود تا می‌توانید از آن‌ها دوری کنید و از مصرفشان بپرهیزید. شاید حتی شنیدن نام بعضی از این مواد غذایی تعجب‌برانگیز باشد و خیلی از آن‌ها در نگاه اول بی‌ضرر و سالم به نظر برسند اما در حقیقت آثار منفی و مضر آن‌ها برای بدن ما به مراتب بیشتر از فوایدشان خواهد بود. به همین منظور در این مطلب شما را با فهرستی از خوراکی‌هایی آشنا خواهیم کرد که استفاده از آن‌ها به هیچ عنوان برای بدنتان مفید نخواهد بود.

1- هات‌داگ

طبق بیانیه سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مصرف گوشت‌های فراوری شده مانند مصرف تنباکو مضر است. علاوه بر این تحقیقات این سازمان حاکی از آن است که رابطه مستقیم و نزدیکی بین مصرف سوسیس و سرطان روده بزرگ وجود دارد.

2- ذرت بوداده با طعم کره در ماکروویو

استفاده از این ماده خوراکی به معنای واقعی کلمه منجر به آسیب مغزی در شما خواهد شد. مهم‌تر اینکه باز هم پای چربی ترانس در کار است و این موضوع باعث کاهش قدرت عملکرد مغز و تضعیف حافظه نیز می‌شود. علاوه بر این، چربی ترانس می‌تواند علت تخریب سلولی، اختلال در تولید طبیعی و کافی هورمون، افزایش التهاب در مغز و تأثیرات منفی در حافظه شود. نکته پایانی اینکه تمامی این موارد می‌توانند مانع از تولید کافی اسیدهای چرب امگا 3 شوند که لازمه عملکرد درست و سالم مغز هستند.

3- هندوانه پرتخمه

ممکن است هندوانه بی‌تخمه یا کم تخمه کمی گران‌تر باشد ولی مطمئناً ارزش خرید دارد. با وجود اینکه دانه این میوه منبع بسیار مناسبی برای دریافت پروتئین و چربی‌های مفید است، تجمع تخمه هندوانه در روده می‌تواند باعث نفخ شود. بلعیدن درسته این دانه می‌تواند روده شما را مسدود کند و باعث ایجاد درد و احساس ناراحتی شود.

رزین به کار رفته در قوطی‌های کنسروی حاوی بیسفنول- A یا BP است. این ترکیب، استروژن مصنوعی است که می‌تواند رابطه نزدیکی با بیماری‌های مزمن اعم از مشکلات قلبی، دیابت و چاقی مفرط داشته باشد. در حقیقت هر لیتر رب کنسروی حاوی 50 میکروگرم BPA است


4- ماست طعم‌دار

اگر شما هم طرفدار مزه ماست‌های طعم‌دار شده موجود در بازار هستید توصیه می‌کنیم به جای مصرف این طعم‌دهنده‌های مصنوعی از ترکیب جداگانه خود ماست همراه با میوه‌های طبیعی استفاده کنید. اغلب ماست‌های طعم‌دار کارخانه‌ای مملو از شکر و سایر مواد مصنوعی و افزودنی هستند. برای مثال و به طور تقریبی مصرف 5/5 گرم ماست طعم‌دار شده در هر وعده غذایی می‌تواند معادل 47 گرم شکر باشد. این موضوع در حالی است که مطابق توصیه انجمن قلب آمریکا میزان مصرف مجاز شکر برای خانم‌ها 25 گرم و آقایان 38 گرم در روز است.

5- آبمیوه‌های صنعتی

آبمیوه‌های صنعتی یا فرآوری شده مانند یک بمب ساعتی شیرین برای سلامت بدنمان مضر هستند. خوب است بدانید بیشتر این آبمیوه‌ها به ندرت حاوی آبمیوه طبیعی هستند و در عوض مملو از قندهای ساده‌اند. توجه داشته باشید مصرف شکر منجر به کاهش توانایی بدن در کلاژن‌سازی و پیری زودرس نیز خواهد شد.

6- کیک و شیرینی‌های کارخانه‌ای

این گروه از شیرینی‌جات پر از کالری، چربی و شکر هستند اما عامل مضر اصلی روغن‌نباتی جامد استفاده شده در ترکیب اصلی بیشتر این محصولات حاضری کارخانه‌ای است. این چربی ترانس به طور خاص باعث افزایش میزان LDL (چربی بد) در بدن شما می‌شود و رفته‌رفته زمینه‌ساز چاقی مفرط، دیابت، مشکلات گوارشی و... خواهد شد.

7- عسل تصفیه شده

طی فرایند تصفیه‌سازی بیشتر ترکیبات مفید عسل از بین می‌روند و این ماده غذایی تنها به یک نوع شکر تبدیل می‌شود. در حقیقت میزان این تغییرات به اندازه‌ای است که 75 درصد ترکیبات آن تغییر یافته و اساساً به ماده‌ای متفاوت تبدیل می‌شود که دیگر نمی‌توان آن را عسل محسوب کرد.

8- نوشابه‌های رژیمی (DIETSODA)

نوشابه‌های رژیمی، مواد غذایی، انواع شکلات و آدامس‌های بدون قند حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی مثل سوکرالوز، آسپارتام، آسه سولفام K و نئوتام هستند. طبق پژوهش‌های انجام شده توسط Independent در طول فرآیند متابولیسم در بدن ما این ترکیبات شیمیایی می‌توانند عملکردی منفی داشته باشند و مصرفشان منجر به مشکلاتی از قبیل اضافه وزن، بیماری‌های عصبی، دردهای مفصلی، مشکلات گوارشی، سردرد، افسردگی، التهاب و بیماری‌های روده، مسمومیت شیمیایی، سرطان و ... شود.

9- ویتامین‌های جویدنی

آیا تا به حال ویتامین‌های شکلاتی شکل را امتحان کرده‌اید؟ شاید در وهله اول آن‌ها خوشمزه و مفید به نظر برسند اما مصرف روزانه هر عدد از آن‌ها مساوی با دریافت 15 کیلوکالری انرژی اضافه در روز است. پس توصیه می‌کنیم اگر شما هم نگران اضافه وزن و تناسب اندامتان هستید در مصرف این نوع ویتامین‌ها دقت بیشتری به خرج دهید و محتاط‌تر عمل کنید.

10- بال سوخاری

هر تکه بال سوخاری مرغ حاوی 81 کیلوکالری و 5 گرم چربی است. واضح است که هیچ یک از ما به خوردن یک تکه از آن اکتفا نمی‌کنیم و ممکن است در طول یک وعده تا 1000 کیلوکالری اضافه و 50 گرم چربی مصرف کنیم. از آنجایی که هر 500 کیلوکالری بیشتر مساوی با عدد تقریبی 185, 907 گرم است خوردن بال سوخاری می‌تواند دلیل مشخصی برای اضافه وزن باشد. پس اگر شما هم طرفدار طعم و مزه بال مرغ هستید، می‌توانید آن را به شکل سالم‌تر برای مثال گریل یا پخته شده میل کنید.

11- پیاز سوخاری

تصور کنید پیاز سوخاری می‌تواند گزینه بهتری برای جایگزینی سیب‌زمینی سرخ شده باشد. این پیازهای حلقه‌ای سرخ شده، حاوی مقدار زیادی آرد و روغن هستند و کالری بالایی دارند.

12- رب کنسروی

رزین به کار رفته در قوطی‌های کنسروی حاوی بیسفنول- A یا BP است. این ترکیب، استروژن مصنوعی است که می‌تواند رابطه نزدیکی با بیماری‌های مزمن اعم از مشکلات قلبی، دیابت و چاقی مفرط داشته باشد. در حقیقت هر لیتر رب کنسروی حاوی 50 میکروگرم BPA است. بنابراین، راه‌حل مناسب استفاده از رب‌های عرضه شده در بسته‌بندی‌های شیشه‌ای است.

13- مارگارین (کره گیاهی)

در گذشته مارگارین یا همان کره گیاهی گزینه سالم‌تری در مقایسه با کره محسوب می‌شد اما خوشبختانه امروزه خیلی از افراد متوجه عدم صحت این باور غلط شده‌اند. در حقیقت مارگارین یک ماده فرآوری شده صنعتی و ساختگی برای شبیه سازی طعم و مزه کره است. این ماده خوراکی مملو از ترکیبات مصنوعی و به کار رفته در تهیه و ساخت روغن‌های گیاهی به شکل جامد است. مهم‌تر اینکه مصرف این خوراکی باعث افزایش چشم‌گیر چربی ترانس هم خواهد شد. البته تولیدکنندگان صنایع غذایی به راحتی می‌توانند مادامی که این مقدار چربی کمتر از 5/0 گرم در هر وعده غذایی است روی بسته‌بندی مواد خوراکی تولیدی خود درج کنند که این ماده غذایی بدون چربی ترانس است.

14- کافی میکس (قهوه یا نسکافه آماده)

اغلب اوقات قهوه جزو نوشیدنی‌های بحث‌برانگیز بوده، اما حقیقت این است که این ماده حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان مفید برای بدن ماست. پژوهش‌ها حاکی از آن است که مصرف‌کنندگان قهوه درصد احتمال کمتری در ابتلا به بیماری‌های خطرناک از جمله دیابت نوع 2 و پارکینسون دارند. آنچه در این میان حائز اهمیت است افزودنی‌های دیگری است که غالباً به این ماده اضافه می‌شود و با ایجاد تغییر ارزش تغذیه‌ای این نوشیدنی مفید را به یک ماده مضر تبدیل می‌کند. پس به خاطر داشته باشید چنانچه شما هم به جای مصرف خود قهوه از کافی میکس‌های حاضری استفاده می‌کنید نوشیدنی‌تان مملو از خامه مصنوعی، چربی و شکر است که به هیچ عنوان برای سلامت بدنتان مفید نیست. توصیه می‌شود تا می‌توانید قهوه خالص را همراه مقدار کمی شیر میل کنید.

15- سالمون پرورشی

ماهی به طور طبیعی دارای مقدار کمی چربی‌های اشباع شده است و مصرف بعضی ماهی‌ها مثل سالمون که سرشار از امگا 3 هم هستند، احتمال التهاب بدن و ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را به میزان چشم‌گیری کاهش می‌دهد. با اینکه همه ما برای حفظ سلامت بدنمان در مقایسه با گوشت قرمز نیازمند مصرف بیشتر غذاهای دریایی هستیم، بعضی ماهی‌ها مانند سالمون پرورشی آلوده به مواد شیمیایی سرطان‌زا مثل (PGBs) و انواع آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. بنابراین توصیه می‌شود از مصرف آن‌ها صرف‌نظر کنید.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.