تبیان، دستیار زندگی

عواقب ازدواج دیر هنگام

اگر دیر ازدواج کنید...

یک روانشناس در رابطه با آثار و پیامدهای ازدواج دیرهنگام، عنوان کرد: ازدواج یکی از مراحل مسیر طبیعی رشد در انسان است، همه انسان‌ها مراحل رشدی را سپری می‌کنند که این مراحل تکالیفی را به همراه می‌آورد؛ در دوره بزرگ‌سالی ما در مرحله صمیمیت و روابط عاطفی قرار می‌گیریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اگر دیر ازدواج کنید...
احمد ترابی افزود: ازدواج یکی از تکالیف اساسی و مهم در طی مراحل وجودی انسان است که عدم تحقق به‌موقع آن مانع حرکت صحیح و طبیعی انسان‌ها است؛ بالا رفتن سن ازدواج طبعاً مانع گذراندن مسیر رشد و تعالی انسان است، مسئله ازدواج به هنگام ،یکی از مسائلی است که ازنظر بهداشت روان‌شناختی حائز اهمیت است.
این روانشناس ادامه داد: افرادی که ازدواج به هنگام ندارند، معمولاً از ثمرات یک زندگی رضایت‌بخش، ایمن، لذت‌بخش، توأم با شادکامی و بهزیستی روانی برخوردار نبوده و همیشه یک نوع بلاتکلیفی و فاقد هویت و به‌نوعی سردرگمی را تجربه می‌کنند و در صورت عدم پایبندی به اصول اخلاقی، اکثراً با لذت طلبی‌ها و کام‌جویی‌های بدلی به دنبال تکیه‌گاه‌های غیرحقیقی هستند تا از فشارهای روانی آسوده شوند، یا به‌نوعی آن را تعدیل کنند.
وی در خصوص اثرات منفی و مخرب در ازدواج دیرهنگام تصریح کرد: اثرات روان‌شناختی در سطح فردی یکی از تأثیرات تأخیر در ازدواج است که در توضیح این مسئله می‌توان گفت تأخیر در ازدواج می‌تواند معضلاتی در محیط خانوادگی در پی داشته باشد، به‌عنوان‌مثال کاهش حمایت‌های مختلف ازنظر مالی، عاطفی، شناختی، انگیزشی که به دلیل به هنگام نبودن ازدواج فرد هیچ‌گونه رغبت و اشتیاقی بین اعضای خانواده در این امر وجود ندارد؛ همچنین فرد مجرد با افزایش سن در معیارهای انتخاب همسر دچار نوعی وسواس می‌شود که این موضوع جو خانواده را با چالش‌هایی در ازدواج مواجه می‌کند.
ترابی عنوان کرد: افرادی که دیر ازدواج می‌کنند، از سوی اعضای خانواده به‌عنوان فردی سربار و فاقد مسئولیت‌پذیری یا خودکارآمدی لازم جهت تشکیل و ادارهٔ امور زندگی در نظر گرفته می‌شوند.
وی اظهار کرد: احساس نگرانی والدین از آینده مبهم و سردرگم فرد مجرد، به‌ویژه دختران و احساس ترس از آینده او، در صورت فوت والدین و عدم‌حمایت سایر اعضای خانواده نسبت به فرد مجرد، عدم پذیرش افراد، آرا، افکار، پیشنهاد‌ها و قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی فرد مجرد از سوی اعضای خانواده و اقوام با توجه به اینکه پختگی وی در مسائل زندگی کافی نیست، از دیگر آفات ازدواج دیرهنگام است.
این روانشناس بالینی در ادامه به توضیح اثرات روان‌شناختی در سطح اجتماعی پرداخت و گفت: ازآنجاکه جامعه متشکل از واحدهای کوچکی به نام خانواده است، لذا تأخیر در ازدواج و در بدترین حالت، عدم ازدواج برخی از افراد، بنیان‌های خانواده را با خطر اضمحلال مواجه کرده و موجب اختلال در کارکردهای خانواده و ارزش‌های آن می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در مقوله آسیب‌های اجتماعی، به‌وضوح بین ازدواج دیرهنگام و تجرد با وقوع برخی از مفاسد و جرائم اخلاقی ارتباط تنگاتنگی به چشم می‌خورد، درواقع منشأ تغییرات رفتاری و اخلاقی و روی آوردن به روابط نامشروع، در اجتماعات کنونی، تأخیر در ازدواج است.
وی در پایان تأکید کرد: توجه به این نکته که سن بالای بارداری در زنان به طبع ازدواج دیرهنگام، نقایص ژنتیکی مانند سندرم دان و خطر بارداری را افزایش می‌دهد، حائز اهمیت فراوان است.
منبع :

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.