تبیان، دستیار زندگی

درباره برنامه «چهل و هشت» که این شب‌ها روی آنتن است

ناگفته‌های جنگ به روایت ده نمکی

از یک شنبه شب برنامه‌ای با نام «چهل و هشت» روی آنتن شبکه چهار می‌رود که حاوی نکات تازه‌ای درباره دوران هشت سال دفاع مقدس است. این برنامه را مسعود ده نمکی اجرا می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چهل و هشت
«چهل‌وهشت» با این هدف تهیه شده که در چهلمین سال پیروزی انقلاب، روایت تازه‌ای از هشت سال دفاع مقدس داشته باشد. این برنامه ساعت 23 از شبکه چهار پخش می‌شود و تا حالا دو قسمت از آن روی آنتن رفته است. بر اساس همین دو قسمت می‌توان مطمئن شد با برنامه‌ای پربار روبرو هستیم.

امیر مسعود بختیاری (افسر ارشد ارتش در عملیات فتح المبین و بیت‌المقدس، فرماندهی رکن سوم قرارگاه نیروی زمینی ارتش) و دکتر حسین علایی (فرمانده قرارگاه نوح، اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، جانشین وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران) یک شنبه و دوشنبه مهمان «چهل و هشت» بودند و اگر بیننده پای برنامه می نشست، ناگفته‌های تازه‌ای از دوران جنگ نصیب اش می‌شد.

مسعود ده نمکی با چند چهره درگیر جنگ نیز مصاحبه انجام داده که طی شب‌های آینده پخش می‌شوند: سردار محسن رفیق‌دوست (مسئول تدارکات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تأسیس، وزیر سپاه پاسداران)،، سردار احمد غلام پور (مسئول عملیات سپاه سوسنگرد در بدو شروع جنگ، فرمانده قرارگاه کربلا در عملیات کربلای ۴ و ۵، معاون عملیات سپاه پاسداران، استاد دانشگاه امام حسین).

علاوه بر غنای مصاحبه شوندگان، حضور مسعود ده نمکی در مقام مصاحبه کننده نیز امتیاز «چهل و هشت» است. او خودش در جبهه حاضر بوده، در این زمینه صاحب پژوهش و تألیف است و فیلم جنگی نیز ساخته. به همین خاطر وقتی مقابل مهمان می‌نشیند، اطلاعاتی جامع درباره عملیات‌های مختلف دارد. این ویژگی به همراه سابقه مطبوعاتی ده نمکی به پربار شدن مصاحبه‌ها کمک می‌کند. ده‌نمکی 15 سال است از فضای ژورنالیسم دور شده و به کار فیلم‌سازی پرداخته. او زمانی که سردبیر هفته‌نامه «شلمچه» و «جبهه» و ماهنامه «صبح دوکوهه» بود سعی می‌کرد نگاهی تند و تیز به مسائل داشته باشد و به همین خاطر نشریات ده نمکی جریان ساز می‌شدند.

مسعود ده نمکی تا حالا تجربه اجرا نداشته. خودش در گفت و گو با هفت صبح گفته: «به‌هرحال تجربه اول است و من ادعایی به‌عنوان کارشناس – مجری ندارم. چون تا الآن جلوی دوربین نبودم و همیشه پشت دوربین بودیم.» ده نمکی یک شرط اساسی برای همکاری با «چهل و هشت» داشته: «مهم‌ترین شرطم این بود که ممیزی نباشد و با شیب ملایمی به سمت ناگفته‌های جنگ برویم. در چند گفت‌وگویی که انجام‌شده بعضی مباحث برای اولین بار است مطرح می‌شود؛ آن‌هم بدون نگاه ژورنالیستی و رویکرد حزبی و مچ‌گیری سیاسی. سعی کردیم نگاه به جنگ صرف خود دفاع مقدس و تاریخ‌نگاری آن باشد نه کارکرد سیاسی و جناحی.»

 

علاوه بر غنای مصاحبه شوندگان، حضور مسعود ده نمکی در مقام مصاحبه کننده نیز امتیاز «چهل و هشت» است. او خودش در جبهه حاضر بوده، در این زمینه صاحب پژوهش و تألیف است و فیلم جنگی نیز ساخته. به همین خاطر وقتی مقابل مهمان می‌نشیند، اطلاعاتی جامع درباره عملیات‌های مختلف دارد. این ویژگی به همراه سابقه مطبوعاتی ده نمکی به پربار شدن مصاحبه‌ها کمک می‌کند


نخستین گفت‌وگویی که روی آنتن رفت با امیر بختیاری (افسر ارشد ارتش در عملیات فتح المبین و بیت‌المقدس) بود. ده نمکی درباره این انتخاب می‌گوید: «اولین تأکیدم به متولیان برنامه این بود که ارتش هم مظلوم واقع‌شده و هم در ثبت وقایع، یک نظم اداری دارد و لحظه‌به‌لحظه جنگ در اسناد آن ثبت‌شده و حالا به شکل روزشمار منتشر می‌شود. ضمن این‌که گفتیم مصاحبه از موضع تهاجمی نباشد، بلکه لازم است شرایط اول انقلاب درک شود و بدانیم ارتش در چه موقعیتی بود که جنگ شروع شد. تلاش ما این بوده که به شکست‌ها و پیروزهای ها از زاویه‌ای دیگر نگاه شود.»

وجهی که در ذهن غالب مخاطبان از مسعود ده‌نمکی شکل‌گرفته، یک کارگردان معترض است که این اعتراض در گفت‌وگوها و آثارش نمود دارد. او زمانی که سردبیر هفته‌نامه «شلمچه» و «جبهه» و ماهنامه «صبح دوکوهه» بود نیز رویکردی انتقادی به مسائل داشت. در برنامه «چهل‌وهشت» اما از چالش‌های تندوتیز پرهیز می‌کند. خودش می‌گوید برای بیان حرف‌های مهم درباره دفاع مقدس نیاز به فضایی آرام است: «اگر بخواهیم به نقاط تاریک نور بیندازیم نباید مصاحبه‌شونده را وارد موضع تدافعی کنیم. باید کاری کنیم که خودش با رغبت مباحث را طرح کند. چون موضوع ملتهب است باید حرف‌ها در فضای آرام بیان شوند. ضمن این‌که وقتی حرف مهم باشد و اثر حرف خودش را می‌زند نیاز به حاشیه‌سازی و جنجال نیست. بعضی‌ها فکر می‌کنند کارشان با سروصدا دیده می‌شود.»

ده‌نمکی می‌گوید چندان علاقه‌ای به ادامه دادن حرفه مجری‌گری ندارد: «برای خودم خیلی جذابیت ندارد؛ هرچند از جاهای مختلف تماس گرفته‌اند برای اجرا ولی نپذیرفته‌ام.»