تبیان، دستیار زندگی

 بعد از چهار دهه زندگی.....

توصیه‌هایی برای سلامت در آستانه چهل سالگی

چهل سالگی سن عجیبی است. تفسیرها و تعبیرهای زیادی از این سن سراغ داریم. یکی می‌گوید «اول چل‌چلی»؛ آن یکی می‌گوید «بحران چهل‌سالگی». یکی می‌گوید «اول پیری» آن یکی معتقد است «سن پختگی». اما جدا از تمام این برداشت‌ها حقیقت این است که در چهل سالگی ما با بدنی داریم که چهار دهه از آن کار کشیده‌ایم و در هر صورت ممکن است با آسیب‌هایی روبرو باشد که تا قبل از آن تجربه نکرده است. به خصوص اگر در این چهل سال، آن را به حال خود رها کرده باشید و سلامت خود اهمیت نداده باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

40 سالگی
 اگر بخواهیم صریح و ساده صحبت کنیم باید بگوییم که اگر تا امروز (مرز چهل‌سالگی) به سلامت خود اهمیت داده و از سلامت خود مراقبت کرده‌اید، باید از این به بعد این مراقبت‌ها بیشتر کنید؛ و اگر بدون توجه به سلامت و سبک زندگی به این سن رسیده‌اید، زمان زیادی را از دست داده‌اید و اگر تا امروز دچار مشکل خاصی در سلامت خود نشده‌اید، آدم خوش‌اقبالی بوده‌اید. به هر حال جزو هر کدام از این دو دسته که بوده باشید، از همین امروز باید سلامت را جدی بگیرید و بدن چهل‌ساله خود را از آسیب دور نگه دارید. برای آشنایی با ابعاد مختلف سلامت در چهل سالگی با ما همراه باشید:

بیماری‌های قلبی- عروقی در کمین هستند

به طور کلی بیماری‌های قلبی عروقی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول گرفتگی عروق هستند که می‌توانند عامل سکته‌های قلبی، آرتریت و سکته‌های مغزی باشند و دسته دوم پارگی عروق مغزی که دومین علت سکته‌های مغزی هستند.
آمار جهانی نشان می‌دهد تعداد قربانیان بیماری‌های قلبی عروقی در حال حاضر بیش از سرطان است. در کشورهای اروپایی علت مرگ یک نفر از هر سه مرگ، بیماری‌های عروقی است. به علاوه این بیماری‌ها از جمله دلایل اصلی معلولیت‌های شدید و عوارض خاص به‌ویژه بعد از سکته مغزی هستند. البته بیماری‌های قلبی عروقی چندان بدون علامت هم نیستند و می‌توان برای پیشگیری از آن‌ها با توجه به این علائم اقدام کرد؛ زیرا پیشگیری، تشخیص به موقع و درمان صحیح، کلید یک زندگی توأم با سلامت برای شما خواهد بود.

افراد در معرض خطر

عوامل زیادی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی نقش دارند و هرچه این عوامل بیشتر باشند، خطر ابتلا به این بیماری‌ها نیز بیشتر است. بنابراین با شناسایی این عوامل می‌توان از بیماری‌های قلبی عروقی دور ماند. برخی از این عوامل خطر را با هم مرور می‌کنیم:

* بالا رفتن کلسترول بد (LDL) یا پایین آمدن کلسترول خوب خون (HDL):
کلسترول بد خون با رسوب کردن در دیواره عروق سبب گرفتگی و انسداد عروق و سکته می‌شود. برای آگاهی از این موضوع لازم است تا در سنین بین 18 تا 30 سالگی آزمایش چربی بدهید و در صورتی که زمینه خانوادگی چربی خون بالا دارید، این موضوع را به پزشک اطلاع دهید. در جواب آزمایش طبیعی، میزان LDL باید زیر 6/1 گرم در لیتر و تری‌گلیسیرید 5/1 گرم در لیتر باشد.

* فشارخون
فشارخون بالا چه کنترل شده باشد و چه کنترل‌نشده، زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است. این بیماری در اکثر موارد خاموش و بدون علامت است و معمولاً به صورت اتفاقی با اندازه‌گیری فشارخون خود را نشان می‌دهد.

فشارخون بالا چه کنترل شده باشد و چه کنترل‌نشده، زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است. این بیماری در اکثر موارد خاموش و بدون علامت است و معمولاً به صورت اتفاقی با اندازه‌گیری فشارخون خود را نشان می‌دهد


* دیابت
این بیماری آن‌قدر فراگیر شده که بسیاری از ما حداقل چند مورد از آن را در اطرافیان خود دیده‌ایم و کم و بیش با آن آشنا هستیم. دیابت به معنی افزایش غیرطبیعی میزان قند در خون است. در این بیماری انسولین که کار آن کنترل قند خون و جذب آن توسط سلول را بر عهده دارد، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بدن باشد. بالا رفتن آن تا 26/1 گرم در لیتر به معنی دیابت است. احتمال بروز این بیماری با افزایش سن زیادتر می‌شود پس حتماً آزمایش قند خون را در فهرست آزمایش‌های دوره‌ای خود قرار دهید.

* دخانیات
یکی از عوامل مؤثر در بیماری‌های قلبی عروقی و بسیاری بیماری‌های دیگر بی‌شک مصرف دخانیات است که متأسفانه به‌رغم تمام اطلاع‌رسانی‌ها روزبه‌روز در بین جوانان گسترش می‌یابد. اگر تا امروز سیگار کشیده‌اید، چهل سالگی یک زمان مناسب برای ترک این عادت بیهوده است.

* اضافه وزن
از مهم‌ترین معضلات زندگی شهری امروز کم‌تحرکی و عدم توجه به فعالیت‌های بدنی است که اضافه‌وزن و چاقی را به دنبال دارد و از عوامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی است و در میانسالی باید بیش از پیش موردتوجه قرار گیرد.
* زمینه خانوادگی
زمینه خانوادگی بیماری‌های قلبی عروقی از مواردی است که خود فرد در ایجاد آن نقشی ندارد ولی می‌تواند سبک زندگی خود را با آگاهی از این مسئله مدیریت کند. زمینه خانوادگی بیماری‌های کرونری، مرگ ناگهانی پدر یا برادر قبل از 55 سالگی یا مرگ مادر یا خواهر قبل از 65 سالگی و یا سکته مغزی در یکی از اعضای خانواده قبل از 45 سالگی را شامل می‌شود.
توجه داشته باشید که اگر هیچ یک از عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در شما وجود ندارد، بعد از 40 سالگی باید هر 5 تا 10 سال و اگر یکی از این عوامل خطر را دارید هر سه سال و اگر زمینه خانوادگی دارید هر سال آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

منبع: مجله سلامانه
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.