تبیان، دستیار زندگی

امسال مدارس با چه برنامه‌های دینی و قرآنی به استقبال دانش‌آموزان می‌روند

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به تبیین اهم برنامه‌های دینی و قرآنی این وزارتخانه در سال تحصیلی جدید در قالب راه‌اندازی نهضت حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم، احداث اولین اردوگاه قرآنی در کشور، اولین جشنواره فرهنگی‌ــ‌هنری نماز گلدسته‌های سرو و ... پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمدرضا مسیب‌زاده،
محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش، در گفت‌‌و‌گو با ایکنا؛ به تبیین اهم برنامه‌های دینی و قرآنی این وزارتخانه در سال تحصیلی ۹۷ _ ۹۸ پرداخت و گفت: محور برنامه‌ها مشخص است و هر سال تکرار می‌شود. آنچه در این میان سبب تفاوت می‌شود، قالب‌ها و نحوه ارائه آموزش‌ها به دانش‌آموزان است. برای مثال امسال برای تبیین موضوع امر به معروف و نهی از منکر از روش جدیدی بهره گرفته‌ایم.

احیای واجب فراموش شده

وی به تشکیل شورایی به منظور احیای امر به معروف به عنوان یک واجب فراموش شده، اشاره و بیان کرد: دستورالعملی در قالب سه کتابچه برای سه گروه دانش آموزان پایه‌های چهارم و پنجم، دانش آموزان پایه‌های هفتم و هشتم و مربیان در نظر گرفته شده است.

مسیب‌زاده ادامه داد: برای این امر دبیرخانه، پایگاه اطلاع‌رسانی و پوشش مناسب محتوایی در نظر گرفته شده است تا در مدارس گروه‌های دانش‌آموزی یاوران امر به معروف و نهی از منکر و گروه‌های یادآوران امر به معروف در میان مربیان شکل گیرد. این گروه به دنبال فعالیت‌های سلبی و قهری نیست، بلکه معروف‌ها را احیا و یادآوری می‌کند.

وی با بیان اینکه در این طرح بیش از آنکه به منکرات پرداخته شود، درصدد احیای معروف‌ها هستیم، به معرفی معروف‌های در نظر گرفته شده پرداخت و گفت: کار و تلاش، نیکی به پدر و مادر و راستگویی سه محور اصلی هستند که در این طرح به عنوان معروف‌های دینی به دانش‌آموزان معرفی و راهکارهای رسیدن به این اهداف بیان می‌شود. این سه محور در مقاطع مختلف با استفاده از احادیث انتزاعی و با توجه به مقتضیات سنی دانش‌آموزان تبیین می‌شود.

مسیب‌زاده با تأکید بر اینکه در مبانی دینی هیچ گونه کمبود محتوا و منابع وجود ندارد، بیان کرد: آنچه در این میان مشکل‌‌آفرین شده است، نبود روش‌ و بهره‌مند نشدن از روش‌های نوین است. در سه مجموعه تدوین شده، درصدد برآمدیم تا روش‌های نوین معرفی و تبیین معروف‌های دینی را به مربیان بیاموزیم.

راه‌اندازی نهضت حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم

وی از دیگر اقدامات نوین آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی جدید را راه اندازی نهضت حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم ذکر کرد و گفت: امسال دستگاه‌هایی همچون شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ستاد راهبری حفظ قرآن کشور، آموزش و پرورش و صدا و سیما حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم را به عنوان فعالیتی ملی دنبال می‌کنند.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپروش تدوین کتابچه‌ای با عنوان ۴۰ نکته مفید برای حافظان قرآن را نیز در راستای همین طرح دانست و گفت: این طرح به صورت داوطلبانه در تمام مقاطع و با رویکرد جدی‌تر در مقطع ابتدایی برگزار می‌شود. برای این طرح جوایز ارزنده‌ای نیز با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط در نظر گرفته شده است.

احداث اولین اردوگاه قرآنی در کشور

وی در ادامه سخنان خود به برگزاری مراسم کلنگ‌زنی برای احداث اولین اردوگاه قرآنی در کشور طی روزهای گذشته اشاره و بیان کرد:  این اردوگاه نه تنها در داخل کشور جزو اولین موارد محسوب می‌شود، بلکه بعید به نظر می‌رسد که اردوگاه قرآنی دانش‌آموزی دیگری در جهان اسلام نیز وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی بهترین راهکار برای اثرگذاری استفاده از ابزار مختلف هنری، فرهنگی و نوین است، اظهار کرد: بدین جهت این اردوگاه بنا می‌شود تا دانش‌آموزان متناسب با بازه زمانی که در آنجا به سر می‌برند از برنامه‌های دینی و قرآنی متعددی بهره‌مند شوند. آشنایی با نزول قرآن، سوره‌شناسی، آیه‌شناسی، شأن نزول‌ها، مفردات قرآن، علوم دینی، قرائت تجوید، صوت، لحن، ترجمه، تفسیر و ... از جمله برنامه‌هایی است که در حوزه قرآن در این اردوگاه انجام خواهد شد.

مسیب‌زاده مساحت این اردوگاه قرآنی دانش‌آموزی را ۲۰ هزار متر مربع اعلام کرد و با بیان اینکه این اردوگاه در ساحل دریای خزر روبه‌روی اردوگاه شهید میرزا کوچک خان واقع شده است، گفت: آموزش‌وپرروش دارای اردوگاه‌های متعددی است، اما در این مکان قرار نیست صرفاً اردوگاه باشد، بلکه درصدد ایجاد پارکی قرآنی هستیم تا دانش‌‌آموزان در مکانی مفرح خود را در ساحت قرآن بیابند.

وی لازمه این امر را ایجاد فضاسازی‌های قرآنی در اردوگاه یادشده نیز خواند و یادآور شد: این پروژه در چند فاز اجرایی می‌شود تا بتوان هرچه سریع‌تر دانش‌آموزان را از آن بهره‌مند کرد. برای این کار شورای مشورتی نیز با حضور مسئولانی از سازمان اوقاف و امور خیریه و شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شده است تا این پروژه به سرعت اجرایی شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرروش با تأکید بر اینکه این اردوگاه قرآنی ویژه قشر خاصی از دانش‌آموزان نیست، بلکه مکان گردشگری قرآنی برای عموم دانش‌آموزان است، تصریح کرد: در این فضا به دنبال زمینه‌سازی برای جذب عموم دانش‌آموزان به مبانی دینی و قرآنی هستیم تا هنگام خروج از این اردوگاه بر اطلاعات مذهبی آنان افزوده شده باشد نه اینکه این مکان فضایی محدود برای بهره‌مندی متسابقان دینی و قرآنی باشد.

اولین جشنواره فرهنگی‌ــ‌هنری نماز «گلدسته‌های سرو»

مسیب‌زاده از دیگر برنامه‌های نوین در نظر گرفته شده برای سال تحصیلی جدید را برگزاری اولین جشنواره فرهنگی‌ــ‌هنری نماز باعنوان «گلدسته‌های سرو» خواند که به صورت مجازی برگزار می‌شود و گفت: در سال تحصیلی گذشته دبیرخانه این جشنواره ایجاد و بخشنامه آن نیز ابلاغ شد. امسال نیز شاهد برگزاری این جشنواره در رشته‌های فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای اعم از موبایلی و دوربین، تک سروده‌های دعوت به نماز، وب‌نوشته، طراحی نرم‌افزار، عکاسی، خوشنویسی و نستعلیق، نقاشی، پوستر، تایپوگرافی و نگارگری ایرانی و نمایشگاه‌های کوتاه بین‌الصلاتین با محتوای حکایت‌های مذهبی و قرآنی و قصه‌گویی بین نماز با محتوای مذهبی هستیم.

قلم هوشمند دینی و قرآنی

وی در پایان سخنان خود از رونمایی قلم هوشمند تولید شده با محوریت ۷۰ عنوان کتاب آموزشی قرآن، عترت و نماز خبر داد و گفت: تمام کتب تولید شده از سوی این اداره کل توسط هنرمندان و نفرات برگزیده مسابقات دانش‌آموزی به صورت صوتی ضبط شده است. با توجه به اینکه ابزارهای نوین بیش از کتاب مورد استقبال دانش‌آموزان قرار می‌گیرند، درصدد برآمده‌ایم تا تمام تولیدات خود را به صورت صوتی در اختیار دانش‌‌آموزان قرار دهیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرروش در پایان سخنان خود تصریح کرد: تهیه این محصول بیش از دو سال  به طول انجامیده و درصدد هستیم تا با هزینۀ کمی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

منبع: ایکنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.