تبیان، دستیار زندگی

شخصیت شناسی در تبیان

بخش خانواده ایران وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، مقاله اینترنتی «شما چند شخصیت دارید؟» را منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بحران هویت
 به گزارش روابط عمومی، چیستی ما به عنوان یک انسان، از زمان خلقت بشر همواره اذهان را به خود درگیر کرده است. اما در میان ویژگی‌های گوناگونی که به عنوان مقوم انسانیت ما یاد می‌شود همواره تاکید بر یک ویژگی محوری برای جدا ساختن انسان از سایر موجودات به نام "انتخاب‌گری" می شود.
به همین منظور خانم محدثه امیری مقدم با انتشار مقاله اینترنتی «شما چند شخصیت دارید؟» به بررسی این پدیده پرداخته است.
در متن این مقاله آمده است: «محدوده انتخاب‌گری انسان، امکان و یا عدم امکان آن، میزان اراده انسان، جایگاه اراده انسان در مقابل اراده خداوند، تقابل انتخاب‌گری و محدودیت توسط ساختارها، دنیای مدرن و رهایی از قید و بندهای سنت و... که در آثار دینی، فلسفی، روانشناختی و جامعه‌شناختی مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نشان از اهمیت اساسی این موضوع دارد؛ چرا که قائل بودن به همین یک ویژگی به کلی زندگی ما را زیر و رو خواهد ساخت.
فارغ از حوزه‌های فکری و علمی کافی است به حدود انتخاب‌هایمان در سبک زندگی که برای خویش برگزیده‌ایم نگاهی بیندازیم. قدرتی که در انتخاب سبک زندگی به مدد زیستن در دنیای مدرن به دست آورده‌ایم همچون، تحقق گمنامی در کلان‌شهرها و رهایی از قضاوت و ارتباط تنگاتنگ با آشنایان، فرارفتن از محدوده انتقال وراثتی سبک زندگی، تحمیل انتخاب‌ها توسط سنت، خانواده، عرف و رسوم و از همه مهم‌تر امکان گزینش آنچه که می‌خواهیم باشیم یا نباشیم ما را به افرادی پازلی تبدیل کرده است. افرادی که تکه تکه توسط انتخاب‌های متنوع و بعضاً متناقضشان ساخته شده‌اند.»
علاقمندان می توانند متن کامل مقاله اینترنتی «شما چند شخصیت دارید؟» را در بخش خانواده ایرانی وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان مطالعه کنند.