تبیان، دستیار زندگی

 ترس کودکان از مدرسه، چه دلایلی دارد؟

تشخیص این که کودک به چه دلیل از بودن در مدرسه خودداری می کند اهمیت زیادی دارد برای کودکانی که بهره هوشی در حد متوسط یا بالای متوسط دارند مشکلات تحصیلی علت بی میلی آنها به مدرسه نمی باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 ترس کودکان از مدرسه، چه دلایلی دارد؟

💠اصطلاح ترس از مدرسه اصطلاحی جامع و فراگیر می باشد. ریشه بیشتر این حالات همان ترس از ترک خانه می باشد و اگر کودک را وادار به مدرسه رفتن کنیم، اضطراب او به هراس تبدیل می شود. طیف کودکان «مدرسه هراس» شامل رنج سنی ۵، ۶، ۱۰ و ۱۱ می باشد و در بین دختران و پسران به یک اندازه رایج است.

💠تشخیص این که کودک به چه دلیل از بودن در مدرسه خودداری می کند اهمیت زیادی دارد برای کودکانی که بهره هوشی در حد متوسط یا بالای متوسط دارند مشکلات تحصیلی علت بی میلی آنها به مدرسه نمی باشد. گاهی اوقات ترس از مدرسه، از اطلاعات محض از معلم یا دیگران و مقررات خارج از خانه، مقایسه شدن با کودکان ناآشنا و تجربه ترس از شکست ناشی می شود.

💠برخی کودکان به دلیل تمسخر، آزار، تهدید و زورگویی بچه های دیگر و مورد انتقاد قرار گرفتن یا تنبیه شدن توسط معلم از مدرسه هراس دارند.برای بسیاری از کودکان ترس از رفتن به مدرسه درواقع دور شدن از والدینشان (اضطراب جدایی) است. اکراه و امتناع از رفتن به مدرسه می تواند به دلایل مختلف باشد. در مواردی هم ترس کودک از این ترس شدید و غیرمنطقی ناشی می شود که تصور می کند در جمع، ارزیابی می شود یا خجالت می کشد، زیرا مجبور است در کلاس درس جواب دهد.

💠در برخی از کودکان مبتلا به مدرسه هراسی، مراسم صبحگاهی استرس زاست و اغلب این کودکان دچار هراس از مکان های بسته هستند. شاید به همین دلیل برای برخی از این کودکان لازم باشد که هر وقت احساس ضعف و سستی می کنند بتوانند کلاس را ترک کنند.

💠هرگز نباید از عدم آگاهی کودک نسبت به جزییات قوانین و مقررات مدرسه استفاده کرد و عوامل ایجاد ترس در کودک را ایجاد کرد هرگز به گودک نگویید (اگر غذا نخوری به معلمتان خواهم گفت)

مطالب مرتبط:
ترس از مدرسه
مدرسه هراسی کودکان بخش اول
مدرسه هراسی کودکان بخش دوم
30 نکته در رابطه با اضطراب و استرس کودکان در مدرسه
مدرسه پیشرو چگونه مدرسه ای است
مدرسه مناسب، چگونه مدرسه‌ای است