تبیان، دستیار زندگی

شیوه انتقامِ خدا از قاتلان سیدالشهداء(ع)

حضرت مهدى علیه السلام پس از ظهور بین ركن و مقام براى مردم خطبه خواهد خواند و در مهم‏ترین قسمت خطبه به صورت مكرر با نهایت اندوه و تأثر شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام را مورد اشاره قرار خواهد داد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا سیدالشهدا
در مجموعه روایات منقول از پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بارها تصریح شده که حضرت مهدی(ع) از نسل امام حسین(ع) است. از جمله روایت شده که پیامبراکرم(ص) در یکی از روزهای آخر عمر مبارکشان در حالی که دست شان را به شانه امام حسین(ع) گذاشته بودند خطاب به دختر بزرگوارشان حضرت زهرا(ع)، فرمودند: «مهدی این امت از نسل این فرزندم است. دنیا به پایان نخواهد رسید مگر این که مردی از اولاد حسین(ع) قیام کرده جهان را با عدل و داد پر سازد...»(1)

امیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) روزی به حضرت اباعبداللّه الحسین(ع) فرمودند: «نهمین فرزند تو ای حسین(ع)، قائم آل محمّد(ص) است او دین خدا را آشکار ساخته و عدالت را در سرتاسر زمین حاکمیّت خواهد بخشید... »(2)

در این باره خود امام حسین(ع) نیز می فرمایند: «نهمین فرزند من، قائم به حقّ است، خداوند به وسیله او زمین مرده را دوباره زنده خواهد ساخت و دین را حاکمیّت خواهد بخشید. او حق را برخلاف میل مشرکان و دشمنان احقاق خواهد کرد.»(3)

علاوه بر این، حضرت حجت(عج) منتقم خون امام حسین(ع) نیز هستند و در روایات درباره این مهم تصریحاتی وجود دارد.

چنان که یکی از القاب حضرت مهدی(عج) «منتقم» است. در توضیح علّت برگزیده شدن این لقب بر آن حضرت(ع) مطالب زیادی در سخنان اهل بیت(ع) وارد شده است. ازجمله در روایتی که از امام محمّد باقر (ع) نقل شده، وقتی از آن حضرت(ع) سؤال می‏ کنند که چرا فقط به آخرین حجّت الهی، «قائم» گفته می‏ شود؟ آن حضرت(عج) در پاسخ می‏ فرمایند: «چون در آن ساعتی که دشمنان، جدّم امام حسین (ع) را به قتل رساندند فرشتگان با ناراحتی در حالی که ناله سر داده بودند، عرض کردند: پروردگارا! آیا از کسانی که برگزیده و فرزند برگزیده تو را ناجوانمردانه شهید کردند در می‏ گذری؟ در جواب آنها خداوند به آنان وحی فرستاد که: «ای فرشتگان من! سوگند به عزّت و جلالم از آنان انتقام خواهم گرفت، هرچند بعد از مدّت زمان زیادی». آن گاه خداوند متعال نور و شبح فرزندان امام‏ حسین (ع) را به آنان نشان داد و پس از اشاره به یکی از آنان که در حال قیام بود فرمود: «با این قائم از دشمنان حسین (ع) انتقام خواهم گرفت.»(4)

همچنین، در تفسیر آیه «وَمَنْ قُتِلَ مظلوماً فقد جَعَلْنا لِوَلیّه سلطاناً…؛ هر کس مظلومانه کشته شود ما برای ولی او تسلطی بر ظالم قرار می‏ دهیم»(5)... از امام صادق (ع) روایت شده است که: «مراد از مظلوم در این آیه، حضرت امام حسین (ع) است که مظلوم کشته شد و منظور «جَعَلنا لِوَلیِّه سلطانا» امام مهدی (ع) است.»(6)

و نیز روایت است: حضرت مهدى علیه السلام پس از ظهور بین ركن و مقام براى مردم خطبه خواهد خواند و در مهم‏ترین قسمت خطبه به صورت مكرر با نهایت اندوه و تأثر شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام را مورد اشاره قرار خواهد داد از جمله خواهد فرمود: «اى مردم جهان! منم امام قائم. منم شمشیر انتقام الهى كه همه ستمگران را به سزاى اعمالشان خواهم رساند و حقّ مظلومان را از آنها پس خواهم گرفت. اى اهل عالم! جدّم حسین بن على علیه السلام را تشنه به شهادت رساندند و بدن مبارك او را عریان در روى خاكها رها كردند. دشمنان از روى كینه توزى جدم حسین علیه السلام را ناجوانمردانه كشتند...»(7)

مهم آنکه حتی  روز ظهور امام مهدى علیه السلام مقارن با روز عاشورا است. از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: «قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله در روز شنبه كه مصادف با روز عاشورا؛ یعنى همان روزى كه حضرت اباعبداللّه علیه السلام به شهادت رسیدند، قیام خواهد كرد.»(8)

پی نوشت:
1-بحارالانوار، ج51، ص91؛
2-منتخب الاثر، ص467؛
3-اعلام الوری، 384؛
4-دلائل‏ الامامه، ص۲۳۹؛
5-سوره اسراء (۱۷) آیه ۳۳؛
6-البرهان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۵۵۹؛
7-الزام‏الناصب، ج2، ص282.
8-بحارالانوار، ج52، ص 285.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.