تبیان، دستیار زندگی

بازی داستانی رحماندوست با رنگ‌ها

اثری تازه از مصطفی رحماندوست با عنوان « سفید بود سفید تنها بود» برای کودکان منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مصطفی رحماندوست
اثری تازه از مصطفی رحماندوست با عنوان «سفید بود سفید تنها بود» در قالب داستان کودکان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

«سفید بود...» اثری است داستانی با محوریت لکه رنگی که به دنبال کشف و آشنایی با رنگ‌های دیگر برای تغییر دادن به جلوه دنیای پیرامون خود است؛ دنیایی که تنها سیاه و سفید در آن معنی داشته است. این مساله در ادامه او را به سمت بیرون کشیدن رنگ‌های دیگر از درون خود می‌کشاند و با پیدا کردن هر رنگ بخشی از وجودش را برای خلق آن از دست می‌دهد تا در نهایت وجودی تازه از رنگ‌ها پیدا می‌کند.

ناشر این اثر درباره این کتاب و تفکر شکل دهنده به آن عنوان کرده است: رحماندوست در کتار تازه ‌خود با عنوان «سفید بود سفید تنها بود» نیز بار دیگر به این خصلت اندیشه‌ورز خود بازگشته است. او در این کتاب داستانی بدون مکان و زمان روایت کرده است که ماجرایی است از زندگی و زیست یک مفهوم. این مفهوم در نگاه او یک رنگ است که زیستی عجیب برای خود متصور می‌بیند. او به دنبال شکفتن پیله تنهایی است و در نهایت تنهایی حس می‌کند که برای رها شدن از تنهایی و آشنایی با رنگ‌های تازه باید تن به جدا کردن بخش‌هایی از وجود خود دهد. نویسنده در این اثر به این نکته توجه کرده که گوهرهای رنگارنگ موجود در وجود هر انسانی در صورتی که از سوی او باور شود، شعله‌ور شده و خود را به ظهور می‌رساند. در واقع رهایی از پیله موجود و حرکت به سمت ممکنی که گاه آرزوی انسانی است تنها با رها شدن از خود و دل سپردن به خودی دیگر مقدور خواهد بود که هر دوی آنها یک موضوع هستند؛ اما گذر از یکی به دیگری کاری است سخت که به سادگی ممکن نیست.

کتاب نیستان این اثر را با تصویرگری و گرافیک مریم حسنی روانه و قیمت ۲۹ هزار تومان روانه  بازار کتاب کرده است.

منبع: مهر