تبیان، دستیار زندگی

اراک از ۱۰ تا ۲۳ مهر ماه میزبان مرحله کشوری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مرحله کشوری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآنی از روز سه شنبه ۱۰ مهرماه در شهر اراک در رشته های معارفی، هم سرایی، هم خوانی، دعا خوانی و اذان، حفظ و قرائت در دو بخش خواهران و برادران برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی

حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان مهمان برنامه رادیویی افق که هر هفته روزهای شنبه از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود؛ به بررسی نحوه برگزاری و وضعیت میزبانی اراک درباره مسابقات کشوری قرآن کریم؛ گفت: چهل و یکمین دوره مسابقات قرآنی به جهت بعد فنی، رسانه‌ای و اجرایی با تمام چهل دوره‌ای که پیش از این برگزار شده متفاوت است.

وی بیان داشت: از 20 مرداد تا 16 شهریور ماه یعنی 26 روز مرحله مقدماتی مسابقات کشوری ضبط شد که هم اکنون چیزی بالغ بر 20 روز روی آنتن است و مرحله مقدماتی کشوری از شبکه قرآن و سیما پخش می‌شود از امروز پخش مسابقات از ساعت 16 آغاز شده و تا 10 مهر ادامه دارد. در واقع فرآیند مسابقات از مقدمه تا بخش نهایی آن که در دو هفته خلاصه می‌شود و در چند شهر متفاوت برگزار می‌شود امسال در بخش برادران و خواهران فقط بخش نهایی آن در اراک برگزار می شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: مرحله کشوری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآنی از روز سه شنبه 10 مهرماه در شهر اراک مجموعه بزرگ کوه نور برگزار خواهد شد، 10 و 11مهر برگزای رشته‌های معارفی، 12 مهر برگزاری رشته‌های هم‌سرایی، هم‌خوانی، دعاخوانی و اذان، 13 مهر رشته حفظ 10 جزء و 20 جزء و ترتیل؛ 14 و 15 مهر نیزرشته حفظ کل و قرائت در بخش برادران برگزار می‌شود، به این ترتیب ما روز 16 مهرماه اختتامیه مسابقات برادران را برگزار خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی درباره مسابقات خواهران اظهار داشت: و از 17 مهرماه مسابقات خواهران آغاز و تا 23 مهر ادامه خواهد داشت. مسابقات خواهران در رشته‌های ترتیل، حفظ، قرائت، هم‌سرایی، هم‌خوانی‎، دعاخوانی، حفظ کل، حفظ 10جزء و حفظ 20 جزء برگزار می‌شود و اذان تنها رشته‌ای است که صرفا در بخش برادران برگزار می‌شود.

وی درباره فواید طرح جدید مسابقات قرآنی، ابراز کرد: تغییرات در کشور ما در هر حوزه‌ای که باشد سخت انجام می شود، با توجه به اینکه همواره درباره نحوه برگزاری مسابقات در حوزه فنی، اجرایی و رسانه‌ای انتقاداتی وجود داشت امسال تلاش کردیم به بخشی از انتقادات و پیشنهادات توجه کرده و به آن جامه عمل بپوشانیم و تغییراتی را اعمال کنیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه شاید برخی بگوید چرا مسابقات مخاطب ندارد یا داورها روی صحنه آمده‌ همان جا شور کرده و کارنامه متسابق را می‌دهند، گفت: شما نمی‌توانید یک برنامه را به لحاظ فنی توسعه دهید و به لحاظ اجرایی همه چیز سرجای خود باشد، به دلیل تغییر سبک زندگی افرادی که از صبح تا شب در مسابقات شرکت کنند بسیار کم شدند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خاطرنشان کرد: حتی اکثر مجریان، داوران و متسابقین درباره حضور خانواده‌هایشان در مسابقات پاسخ منفی داشتند زیرا سبک زندگی امروز به ما فرصت نمی‌دهد یا امکانات دریافت فیلم از طریق صدا و سیما یا شبکه‌های مجازی وجود دارد.

وی بیان داشت: در گذشته جمعیت سازمان شده‌ای در سالن مسابقات حضور پیدا می‌کردند که شاید انگیزه چندانی برای حضور نداشتند به همین دلیل ما مرحله صرفا فینال مسابقات را به اراک بردیم که جمعیتی که در سالن حضور پیدا می‌کنند با انگیزه بیایند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره ایجاد انگیزه برای حضور مردم در مسابقات قرآنی، عنوان کرد: این طرح اینگونه نبوده که چیزی به ذهن ما رسیده باشد و آن را عملیاتی کرده باشیم، بلکه روند طولانی را گذرانده و در جلسات کارشناسی بسیاری مورد بحث گذاشته شده است و نظرات کارشناسان گرفته شده است و حتی طرح در بهمن سال گذشته طی مسابقاتی تحت عنوان مشکات در قم تست شد و از طریق پیام رسان‌ها به همه متسابقین ارسال شد و نظرات آنها را نیز گرفتیم سپس آن را برای مسابقات قرآن کشور اجرا کردیم؛ اگرچه کاری که انجام دادیم به طور قطع اشکالاتی دارد که امیدواریم به مرور برطرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی اظهار داشت: البته در مرحله شهرستانی و استانی زمان برگزاری مسابقات قرآن جمعیت حضور دارد تنها در مرحله نهایی کشوری مسابقات قرآن در قالب استودیویی برگزار می شود.

وی ابراز کرد: ما نمی خواهیم جمعیت را حذف کنیم در نظر داشته باشید که در شهری مثل اراک طی دوهفته در هر سانس مسابقات قرآنی نمی‌توان جمعیت 6 هزار نفری را داشت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در حال حاضر مسابقات قرآنی روزی دو ساعت روی آنتن شبکه قرآن صدا و سیما پخش می‌شود، گفت: اینکه ساعت 8 صبح تا ده صبح مسابقات برگزار می‌شود بهره برداری درست از رسانه است شاید با برگزاری مسابقات در سالن 200 نفر آن را مشاهده می‌کردند اما مخاطبان صدا و سیما هزاران نفر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خاطرنشان کرد: امروز سبک زندگی مردم طوری شده که بسیاری به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند برای چند هفته از صبح تا شب در مسابقات حضور داشته باشند اما می‌توانند از طریق صدا و سیما ساعاتی از شب یا روز را در منزل برای تماشای مسابقات قرآنی وقت بگذارند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره آوردن سبک جدید برای علاقه‎مندان به مسابقات قرآنی، عنوان کرد: با وجود اینکه موسسات، جلسات و محافل قرآنی به لطف انقلاب توسعه پیدا کرد اما هنوز قرآن به جزء لاینفک زندگی مردم تبدیل نشده است، یعنی گاهی مردم احساس می کنند ضروت شرکت فرزند آنها در کلاس کنکور بیشتر از ضرورت شرکت آنها در کلاس‌های قرآنی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی اظهار داشت: به نظر بنده پخش مسابقات از طریق صدا و سیما می‌تواند سبب شود که مسابقات ظهور و بروز بیشتری داشته باشد و مردم بیشتر با حافظان و قاریان قرآنی کشورشان آشنا شوند.

منبع: خبرگزاری شبستان