تبیان، دستیار زندگی

فروش ۳ میلیاردی نمایش در نیمه نخست سال ۹۷

در شش ماه نخست سال ٩٧ نمایش‌های متفاوت و متنوعی در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه رفت که هریک از این نمایش‌ها مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
فروش ۳ میلیاردی نمایش در نیمه نخست سال ۹۷

در شش ماه نخست سال ٩٧ نمایش‌های متفاوت و متنوعی در پردیس تئاتر شهرزاد به عنوان نخستین پردیس تئاتر خصوصی کشور روی صحنه رفت که هریک از این نمایش‌ها مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد و توانست رکورد قابل توجهی را به لحاظ جذب مخاطب به خود اختصاص دهد. میانگین فروش نمایش‌هایی که در این مجموعه به روی صحنه رفت بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال بوده است. در شش ماه نخست امسال تعداد ٤٠ اجرای صحنه‌ای، بیش از ٢٠ نمایشنامه خوانی و اجراخوانی و تعداد ١٠ پرفورمنس به روی صحنه رفته است.

نمایش «شیر‌های خان بابا سلطنه» به کارگردانی افشین هاشمی و بازی گلاب آدینه یکی از پرمخاطب‌ترین نمایش‌های پردیس تئاتر شهرزاد در بیش از ۱۲۰ شب اجرای خود در این پردیس بوده است، این نمایش که از دی ماه ۹۶ تا اردیبهشت ۹۷ در سالن شماره ۱ این مجموعه روی صحنه رفت رکورد بیشترین اجرا وجذب مخاطب را دریک سالن خصوصی به خود اختصاص داده است.

برنامه‌های ویژه نوروز پردیس تئاتر شهرزاد از نخستین روز‌های فروردین ماه سال ۹۷ به طور رسمی آغاز شد. نمایش آئینی و سنتی «نوروز خوانی» به کارگردانی جواد انصافی و نمایش «خواستگاری» به کارگردانی سید عظیم موسوی دو نمایش جذاب این پردیس در روز‌های نخست فروردین ماه سال جاری بودند که برای اولین بار توسط یک سالن خصوصی تدارک نمایش برای اجرا درتعطیلات نوروز پیش بینی شده بود و به دلیل استقبال مخاطبان تاپایان فروردین، این نمایش‌های نوروزی ادامه یافت و مورد استقبال واقع شد.

«بنگاه تئاترال» به قلم علی نصیریان و کارگردانی هادی مرزبان توانست در ۲ دوره اجرا در این مجموعه با مخاطبان خود ارتباط خوبی برقرار کند، هادی مرزبان کارگردان پیشکسوت تئاتر مجددا و در شهریورماه ۹۷ به مدت ١٥ شب نمایش «آمیزقلمدون» اثر زنده یاداکبررادی را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برد که این دو نمایش جزء آثاری متفاوت و پرمخاطب بودند.

نمایش «آنسوی آینه» به کارگردانی علی سرابی یکی از نمایش‌های پرفروش در شش ماه نخست سال ٩٧ در پردیس تئاتر شهرزاد بود که این نمایش در بهار ٩٧ و در مجموع ۲ دوره اجرا در پردیس شهرزاد، میزبان تعداد بیش از هشت هزار مخاطب بوده است. علی سرابی در خردادماه نمایش «خدای کشتار» را در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه برد که توانست در روز‌های جام جهانی و ایام ماه مبارک رمضان درجذب مخاطب موفق عمل کرده و به فروش قابل توجهی دست پیدا کند.

«ماجرای مترانپاژ» به کارگردانی محمد حسن معجونی از دیگر نمایش‌های پرفروش این پردیس بود که در مدت کوتاهی که روی صحنه رفت، مخاطبان زیادی را باخود همراه کرد، از سوی دیگر معجونی در مردادماه سال جاری نمایش «سینما فلیک» را با بازی نوید محمدزاده و ستاره پسیانی روی صحنه برد که این نمایش ازجمله پرفروش‌ترین نمایش‌های اجراشده درشش ماه نخست سال جاری درمیان نمایش‌های اجراشده درسالن‌های شهر تهران است.

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به کارگردانی شهرام گیل آبادی، یکی دیگر از نمایش‌های پرمخاطب پردیس تئاتر شهرزاد در تابستان سال جاری بود که به دلیل سبک متفاوت اجرا و مضمون نمایش مخاطبان زیادی از این نمایش استقبال کردند.

اپرا تئاتر «لیلی و مجنون» به کارگردانی سید جلال الدین دری، تجربه‌ای بسیار نو محسوب می‌شد که ترکیب موسیقی و تئاتر در کنار هم بود و مخاطبان زیادی ازجمله علاقمندان به موسیقی سنتی را باخود همراه کرد و جزء تجربه‌های موفق در این پردیس محسوب می‌شود.

نمایش «روز‌های بی باران» به کارگردانی امین بهروزی و بازی سجادافشاریان جزء پرفروش‌ترین نمایش‌های پردیس تئاتر شهرزاد در روز‌های آخر تابستان سال ٩٧ بود که این نمایش در بیش از سی شب اجرا توانست هرشب با حداکثر ظرفیت و با بلیت‌های خارج ازظرفیت میزبان تعداد گسترده‌ای از مخاطبان تئاتر باشد.

نمایش «صد درصد» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی وبازی هوتن شکیبا وستاره پسیانی از ابتدای شهریورماه روی صحنه رفت و اجرا‌های این نمایش تا اواخرمهرماه ادامه خواهد داشت. تا کنون این نمایش جزء نمایش‌های پرمخاطب سال ۹۷ بوده و در ایام آخرهفته با ۲ اجرا در روز میزبان مخاطبان است.

در راستای سیاست‌های حمایتی پردیس تئاتر شهرزاد، نمایش «آفتابکاران و سایر کشاورزان سرزمین شرق میانه» به کارگردانی پویا پیرحسینلو، که جزء متون برگزیده جشنواره فجر بود، در تابستان سال جاری به مدت ٢۷ شب در این پردیس روی صحنه رفت و مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد، نمایش‌های «پا» به کارگردانی آرمین حمدی پور از شیراز و «کابوس‌های دنباله دار» به کارگردانی مهرداد هنرمند از رشت که دو نمایش برگزیده نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد بودند که طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در زمان بندی مشخص مورد حمایت قرارگرفته و به مرحله اجرا رسیدند. ۲ نمایش «گزیده» با بازی و کارگردانی امیرکربلایی زاده و«چشم‌هایی که مال توست» با بازی وکارگردانی بهاره رهنما با اجرا در روز‌های شنبه توانستند رونق خوبی به روز‌های تعطیل سالن‌های نمایش بدهند. نمایش محیطی «کافه پولشری» به کارگردانی الهام پاوه نژاد با اجرا درکافه شهرزاد نیز یکی ازپرفروش‌های نیمسال اول بود که به موفقیت خوبی درزمینه ارتباط با مخاطب رسید و اولین اجرا در کافه شهرزاد بود.

سالن شماره ۳ این پردیس در کنار گروه‌های حرفه‌ای میزبان گروه‌های جوان بود که نمایش «رومرز» به کارگردانی فریماه مسگرنیا که نخستین تجربه کارگردانی او و اولین حضور تیم بازیگرانش بر روی صحنه بود، نمایش «هاراگیری» به کارگردانی افشین واعظی جزء نمایش‌های خلاق از یک گروه جوان بوده است که هر ۲ نمایش در جذب مخاطب خوب عمل کردند.

نمایش کودک «گروفالو» به کارگردانی آرش شریف زاده، رکوردار جذب مخاطب در شش ماه نخست سال جاری درسالن شماره ۳ این مجموعه بوده است. این نمایش در باکس اختصاصی ویژه کودکان به روی صحنه رفت و با استقبال چشمگیر مخاطبان تئاتر درسانس‌های صبح وعصربود.

در راستای سیاست‌های حمایتی، اجرای خیریه «کفخواب» به کارگردانی سعید زارعی و مهسا علافر جزء پروژه‌های حمایت شده از سوی پردیس شهرزاد بود که تمامی عواید این نمایش خرج تحصیل کودکان بی بضاعت و کار شد.

در تیرماه سال جاری نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد در این مجموعه خصوصی برگزار شد که هیات داوران این جشنواره جزء بهترین کارشناسان و چهره‌های صاحب نام درحوزه تئاتر بودند، نوید محمد زاده، نادر برهانی مرند، مسعود دلخواه داوران این جشنواره بودند که ١٣ اثر نمایشی انتخاب شده ازمیان ۲۵۰ نمایشنامه را مورد قضاوت قرار دادند و نمایش «پا» از شهر شیراز به عنوان اثر برگزیده این جشنواره شناخته شد و مبلغ ١٥ میلیون تومان جایزه نقدی دریافت و ١٥ شب اجرای عمومی داشت. نمایش «کابوس‌های دنباله دار» از رشت به عنوان نمایش برگزیده دیگر این جشنواره انتخاب و مبلغ هفت میلیون تومان جایزه نقدی اهدا گردید و اجرای عمومی «کابوس‌های دنباله دار» به عنوان جایزه غیرنقدی از ١ مهرماه درسالن شماره ۱ شهرزاد آغاز می‌شود.

گفتنی است؛ دردهه دوم محرم و از ۳۱ شهریورنمایش آئینی مذهبی «سوگ حسین» به مدت ۷ شب باهمکاری مرکزهنر‌های نمایشی به اجرادر خواهد آمد تا مخاطبان به صورت رایگان از این گونه جذاب نمایشی در سالن‌های تئاترهم استفاده کنند. درحال حاضرحدود ۱۰ گروه نمایشی منتظر اجرا درپردیس تئاترشهرزاد هستند واین مجموعه درحال انتخاب وبررسی آثار جذاب نمایشی برای نیمسال دوم سال ۹۷ است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان