تبیان، دستیار زندگی

تابستان ۲۰۱۸ دومین باکس آفیس پرفروش تاریخ سینما شد

آمار فروش جهانی فیلم‌های اکران شده در تابستان امسال اعلام شد که نشان از رشد ۱۴ درصدی با رقمی معادل ۴/۸ میلیارد دلاری دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
باشگاه خبرنگاران جوان؛ آ

 آمارفروش فیلم‌های تابستان ۲۰۱۸ فیلم های سینمایی جهان اعلام شد که نشان از رشد 14 درصدی نسبت به سال گذشته دارد. فروش فیلم‌های تابستان ۲۰۱۸ در باکس آفیس به ۴.۸ میلیارد دلار رسید. این رقم باعث می‌شود باکس آفیس تابستان ۲۰۱۸ تبدیل به دومین باکس آفیس پرفروش کل تاریخ سینما شود. اما برنده بزرگ این جریان فیلم سینمایی «جنگ ابدیت» "Infinity War" بود که شروع درخشانی را در ابتدای تابستان امسال داشت.

تابستان ۲۰۱۷ برای گیشه سینما‌های جهان در طول بیش از یک دهه بدترین سال بود. تحلیلگران و صاحبان سالن‌های سینما البته پیش‌بینی می‌کردند که دوباره اوضاع به حالت عادی برگردد و یک بازگشت موفق داشته باشند که تحلیل‌شان هم درست از کار درآمد.

در این جدول فیلم‌های پرفروش تابستان به این ترتیب قرار گرفته است؛

 شگفت انگیزان ۲: ۶۰۲/۵۷ میلیون دلار

از آغاز مجموعه فیلم‌های شگفت‌انگیزان حدود ۱۴ سال می‌گذرد. با توجه به روند اخیر پیکسار در ساخت قسمت‌های جدید برای مجموعه‌های موفق مثل داستان اسباب‌بازی‌ها، ماشین‌ها، پیدا کردن نمو و … به نظر می‌رسید باید منتظر یک قسمت جدید از مجموعه شگفت‌انگیزان هم باشیم، اما سوال اصلی این بود که واکنش مخاطبان پس از ۱۴ سال نسبت به این انیمیشن موفق چه خواهد بود.

با اکران فیلم متوجه شدیم که شگفت‌انگیزان ۲ یکی از آثار موفق سال ۲۰۱۸ است و در میان برندگان گیشه جای دارد. این انیمیشن با فروش ۱۸۰ میلیون دلاری در اولین آخرهفته اکران توانست در حوزه انیمیشن‌ها رکوردشکن باشد در حالی که جایگاه هشتمین، اولین آخر هفته پرفروش در میان تمامی فیلم‌های آمریکایی را هم به خود اختصاص داد. شگفت‌انگیزان ۲ بیش از یک میلیارد دلار درسراسر جهان فروخت، اما نکته مهم این است که تقریبا ۵۵ درصد این یک میلیارد دلار از فروش فیلم در آمریکا به دست آمده که نشان از موفقیت عظیم فیلم در ایالات متحده است.

 دنیای ژوراسیک: ۴۱۵/۲ میلیون دلار

دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی فیلمی بود در ادامه فیلم دنیای ژوراسیک که سال ۲۰۱۵ ساخته شد. فیلم چندان منتقدان را راضی نکرد، اما دست کم یک نکته را به همه ثابت کرد: مردم هنوز عاشق دایناسور‌ها هستند و حاضرند برای دیدنشان روی پرده پول خرج کنند.

دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی در سراسرجهان بیش از ۱.۲۷ میلیارد دلار فروخت و تقریبا ۶۸ درصد این میزان فروش در کشور‌هایی به جز آمریکا اتفاق افتاد؛ یکی از بزرگترین منابع درآمدی فیلم چین بود که حدود ۲۴۸ میلیون دلار از فروش فیلم از طریق تماشاگران این کشور به دست آمد. این موضوع دوباره ثابت کرد که یک بلاک‌باستر موفق باید بتواند در چین عملکرد خوبی داشته باشد.

جنگ ابدیت: ۳۴۰/۴ میلیون دلار

«انتقام جویان:جنگ ابدیت» جدیدترین فیلم در مجموعه انتقام جویان بود که یکی از برندگان مسلم تابستانی باکس‌آفیس به حساب می‌آید. فروشی بیش از ۲ میلیارد دلار در سراسر جهان و قرارگرفتن به عنوان چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینما خود حکایت از موفقیت تجاری عظیم این فیلم دارد. جنگ ابدیت اغلب رکورد‌هایی که پیش‌بینی می‌شد بشکند را تغییر داد و دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما‌های آمریکا در روز اول اکران شد. همچنین می‌توان به حضور فیلم برای ۹ هفته در میان ۱۰ فیلم برتر باکس‌آفیس اشاره کرد.

 ددپول ۲: ۳۱۸/۴۵ میلیون دلار

موفقیت «ددپول ۲ » چندان شگفت‌انگیز نبود. قسمت اول این مجموعه عملکرد بسیار موفقی داشت و پیش‌بینی می‌شد که فیلم دوم مجموعه ددپول هم بتواند مخاطبان را راضی نگه دارد. گرچه قسمت دوم نتوانست فروش بیشتری از قسمت اول داشته باشد (فروش ۷۳۳ میلیون دلاری در سراسرجهان در مقایسه با فروش ۷۸۳ میلیون دلاری قسمت اول)، اما این نکته را هم فراموش نکنیم که قسمت اول مجبور نبود با فیلم پرفروشی، چون انتقام جویان، جنگ ابدیت رقابت کند. در کل شکی نیست که ددپول۲ از برندگان باکس‌آفیس تابستان به حساب می‌آید؛ فیلمی که در مجموع مورد رضایت مخاطبان قرار گرفت.

 مرد مورچه‌ای و واسپ: ۲۱۳/۹ میلیون دلار

با توجه به فروش بالای قسمت دوم مرد مورچه‌ای در مقایسه با قسمت اول، همانطور که انتظار می‌رفت این استودیو قسمت سوم این فیلم را نیز تولید کند و با استقبال مواجه شود این اتفاق برای قسمت سوم این فیلم هم افتاد.قسمت اول این فیلم فروشی برابر با ۵۲۰ میلیون را تجربه کرده بود. کمپانی مارول سینماتیک یونیورس برای تولید تمامی فیلم‌های خود نزدیک به ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. اولین فیلم این کمپانی در سال ۲۰۰۸ بر روی پرده سینما رفت. این فیلم در تابستان امسال هم از پرفروش‌ترین فیلم‌های اکران بود و توانست فروش قابل توجهی را تجربه کند.

رکورد فروش تابستانی البته هنوز مربوط به سال ۲۰۱۳ است، سالی که «آیرون من ۳»Iron Man۳" و «من نفرت‌انگیز ۲» "Despicabale Me ۲" فروش را به ۴.۸۷ میلیارد دلار رساندند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان