تبیان، دستیار زندگی

ناآشنایی مردم با فناوری و چالش فراروی واحدهای فناور

استاد دانشگاه علم و صنعت و مجری یک طرح فناوری معتقد است: ناآشنایی افراد با فناوری و زمان بر بودن گذر از دوران سنتی به مدرن، هزینه زیادی به واحدهای فناور تحمیل می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اینترنت
یک واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت موفق به طراحی و ارائه سامانه ای برای هوشمندسازی سرویس مدارس شده که امکان نظارت بر رفت و آمد دانش آموزان و تاخیرهای خودرو را به چهار کاربر والدین، اولیای مدارس، پیمانکار و راننده می دهد.
دکتر سیدعلی اصغر بهشتی مجری این طرح روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد مشکلات واحدهای فناور و چالش های موجود در برابر این قبیل سامانه ها گفت: ذهنیتی که هنوز برخی از افراد از جمله پیمانکاران دارند، این است که در صورت گسترش کاربری فناوری، آنها بیکار می شوند و به همین خاطر در برابر تغییر مقاومت می کنند، این در حالی است که سامانه های هوشمند و فناوری انجام کارها را تسهیل می کند و کیفیت آن را ارتقا می دهد.
وی ادامه داد: تغییر این ذهنیت نادرست زمان می برد که به معنی افزایش هزینه برای کارفرما و واحد فناور است تا این موضوع جا بیفتد.
دکتر بهشتی مشکل دیگر فراروی واحدهای فناور را پاره ای قوانین دست و پاگیر دانست که در مورد بعضی سامانه ها، باعث می شود اصلا وارد بازار نشوند و در نتیجه تلاش ها به شکست می انجامد.
وی افزود: مقررات سنتی و دست و پاگیر نیز بر زمان ارائه سامانه به بازار اضافه می کند، در مورد همین سامانه هوشمندسازی سرویس مدارس برای نمونه باید نقش نظارتی آموزش و پرورش و دیگر موارد را در نظر می گرفتیم اما انتظار ما این بود که آموزش و پرورش با ایده های نوآورانه برخورد مسئولانه تری داشته باشند و استفاده از فناوری در مدیریت سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پروش را تسهیل نمایند.
مجری طرح سامانه اسکب (سامانه هوشمندسازی سرویس مدارس) همچنین در مورد این سامانه توضیح داد: این سامانه برای پایش تعاملی سرویس مدارس به شکلی طراحی شده که کاربران می تواند در طول مسیر بر حرکت خودرو نظارت داشته باشند و در مجموع برای استفاده چهار کاربر اصلی؛ یعنی والدین، مدیران مدرسه، پیمانکاران و راننده سرویس طراحی شده است.

سامانه هوشمندسازی سرویس مدارس

وی ادامه داد: این سامانه با ارسال پیام هایی به هر کدام از کاربران وضعیت سرویس مدرسه را اطلاع رسانی می کند. همچنین همه مراحل طی مسیر مانند تاخیر، سوار شدن، پیاده شدن، جاماندن و... بصورت زمانی و مکانی در سامانه ثبت می شود که کاربران هم می توانند در لحظه از حرکت های سرویس مطلع شوند و هم در صورت نیاز و بروز مشکل در آینده قابل بررسی است.
دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت در مورد مراحل طراحی و آغاز به کار این سامانه اظهار داشت: از شروع طراحی تا پیاده سازی این سامانه حدودا یک سال زمان صرف شد و از مهر ماه 96 هم در 10 مدرسه شامل سه موسسه فرهنگی بهره برداری شده است، اما به طور کلی در خصوص این قبیل سامانه ها باید مرتب و مستمر از کاربران نظرخواهی کرد و اصلاحات انجام داد. بنابراین ما امسال هم اصلاحاتی روی این سامانه انجام می دهیم و قابلیت های جدیدی را به کاربران عرضه می کنیم.
وی همچنین در مورد دلیل طراحی این سامانه گفت: شرکت ما یک گروه فناوری اطلاعات دارد و در این گروه تصمیم گرفتیم به صورت جدی روی سامانه ها و نرم افزارهایی با کاربری های عمومی کار کنیم، موضوعات مختلفی در این گروه مطرح و در نهایت اولین طرح با توجه به نیاز بازار و دانش آموزان طراحی شد و گروهی متشکل از شش نفر یعنی سه بازاریاب و سه طراح نرم افزار روی آن کار کردند تا این سامانه ایجاد و به بازار ارائه شود.

حمایت آموزش و پرورش؟

مدیر مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت در مورد دشواری های تجاری سازی این نرم افزار و اینکه از نهادهای دولتی مانند آموزش و پرورش استفاده شده است یا خیر نیز گفت: برای تجاری سازی این سامانه با آموزش و پرورش ارتباط برقرار کردیم اما حمایتی نشد.
وی افزود: سامانه قدیمی تر بر اساس جی پی اس که مسئولان مربوط در آموزش و پرورش اصرار داشتند روی خودروهای سرویس مدارس نصب شود، علاوه بر قدیمی بودن حالت تعاملی نداشته و ارتباط یکطرفه ای برقرار می کرد ضمن اینکه هزینه های این سیستم زیاد بود و مورد استقبال مدارس و رانندگان قرار نگرفت.
دکتر بهشتی تاکید کرد: با وجود این امسال با مدیریت شهری رایزنی هایی را انجام داده ایم زیرا مسئولیت پایش سرویس های مدارس به عهده مدیریت شهری است و باید صلاحیت راننده ها و امنیت خودروها را تایید کنند و امیدواریم با این رایزنی ها سامانه را به مدارس بیشتری عرضه کنیم.
وی در مورد اینکه کدام یک از کاربران اولیای مدرسه یا پیمانکار باید برای استفاده از این سامانه اقدام کنند توضیح داد: از نظر ما فرقی ندارد و این به روندی که به طور کلی در مدارس طی می شود بستگی دارد ولی از نظر مدیریت شهری پیمانکار موظف است در این زمینه اقدام کند.
منبع:ایرنا