تبیان، دستیار زندگی

افزایش دو برابری آلزایمر تا سال 2060 در‌آمریکا

سی‌دی‌سی گزارش کرده است، انتظار می‌رود تا سال 2060 شمار مبتلایان به آلزایمر در آمریکا با بیش از دو برابر افزایش رو به رو شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سالمندان، پیری، دانشمندان، علم، مطالعه، بیماری روحی و روانی ، ادامه تحصیل
پژوهشگران مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا می‌گویند: «بیماری آلزایمر یا بیماری فراموشی که به اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود».
بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل، اختلال حافظه‌ است؛ اختلال حافظه معمولاً به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند؛ در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی آهسته آهسته  خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند.
براساس بررسی‌های صورت گرفته، تخمین زده می‌شود تا سال 2060، دست کم 13 میلیون و 900 هزار نفر دچار بیماری آلزایمر شوند.
به گفته محققان، در حال حاضر 5 میلیون و 700 هزار نفر در آمریکا دچار آلزایمر هستند و پیش‌بینی می‌شود این بیماری به میزان قابل توجهی میانسالان را در سال‌های آتی درگیر خدو کند.
کارشناسان بهداشتی می‌گویند: «آلزایمر ششمین عامل مرگ و میر در آمریکا است؛ ضمن اینکه افراد مبتلا به آن میلیاردها دلار هزینه بر دوش دولت می‌گذارند».
ارقام منتشر شده نشان داد، دمانس در زنان 40 درصد شایع‌تر از مردان است و آنهایی که فعالیت کمتری دارند بیش از دیگران در معرض خطر هستند.
پژوهشگران دانشگاه پزشکی شیکاگو با بررسی عادت غذایی6 هزار نفر دریافتند، آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در عادت غذایی خود غذاهای سرشار از ویتامین «ای» گنجانده‌اند.
ویتامین «ای»، رادیکال‌های آزاد را که ممکن است به سلول‌های مغز آسیب بزنند، مهار می‌کند.
اخیراً محققان کالج لندن در انگلستان موفق به شناسایی پروتئینی در خون شده‌اند که عامل توسعه اختلال شناختی است و بسیار قبل‌تر از مشاهده علایم آلزایمر، می‌تواند بیماری را پیش‌بینی کند.
نتایج این پژوهش که روی بیش از یک هزار پروتئین خونی در 212 داوطلب صورت گرفته‌ نشان می‌دهد، پروتئین «MAPKAPK5» در خون افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند، کمتر از افراد عادی است.
در سال 2006 میلادی 26 میلیون  و ششصد هزارنفر در جهان به این بیماری مبتلا بودند و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2050 میلادی از هر85 نفر یک مبتلا به آلزایمر وجود داشته باشد.
داد‌ه‌ها بیانگر آن است، پنج درصد از جمعیت65 ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و این در حالیست که 10 تا 15 درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند.
روز جهانی آلزایمر همه ساله روز 21 سپتامبر (31 شهریور) به مناسبت روز جهانی آلزایمر در دنیا مراسم و همایش‌های مختلفی برگزار می‌شود.
شعار سال 2008 (No time to lose) بود؛ به این معنی که زمانی برای تلف کردن نداریم.
منبع:فارس