تبیان، دستیار زندگی

درخواست تحویل گرفتن روزانه 19 هزار تن شیرخام به جای واردات شیرخشک

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: از دامداران خواسته‌ایم روزانه 19 هزار تن شیرخام به کارخانجات صنایع لبنی تحویل دهند تا ما پیگیر واردات شیرخشک با ارز یارانه‌ای نباشیم، ولی آقایان دو هفته است که رفته‌اند تا فکر کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیر
رضا باکری در پاسخ به اینکه با توجه به تولید شیر به اندازه نیاز داخلی چرا صنایع لبنی به دنبال واردات شیرخشک با ارز یارانه‌ای هستند، اظهار داشت: واقعیت این است که اگر تحویل شیرخام به کارخانجات صنایع لبنیات مطابق با سال‌های 95 و 96 انجام می‌شد و کارخانجات با کمبود شیرخام مواجه نمی‌شدند، تقاضایی برای واردات شیرخشک معنا و مفهوم نداشت چرا که در سال 95، 24 هزار تن شیرخشک و در سال 96 نزدیک به 33 هزار تن شیرخشک علاوه بر تأمین نیاز داخل صادر کردیم.

کسری میانگین ۲۵ درصد شیر ورود به کارخانجات لبنی

وی افزود: در سال 97، هم در سه ماهه بهار 6750 تن شیرخشک صادر شد اما به یک مرتبه با تغییر نرخ ارز و به هم ریختن بازار از یک سو و تغییر نرخ شیرخام از سوی دیگر از میزان شیر ورودی به کارخانجات کاسته شد که این موضوع در مرداد و شهریورماه اوج گرفت و کسری ورودی شیرخام به کارخانجات به طور متوسط به 25 درصد رسید. البته ورودی برخی کارخانجات مانند پگاه 50 درصد، کاله 35 درصد و پاک سنندج 70 درصد کاهش یافت.

کاهش ورودی شیر به صنایع لبنی را از تیرماه هشدار دادیم

دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه از تیرماه به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت و سازمان حمایت نامه‌هایی نوشته و با طرح موضوع مدام هشدار دادیم که فکری به حال این قضیه بکنند، افزود: کار به آنجا رسید که میزان ذخیره کارخانجات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست کم کم به بازار انتقال پیدا کرد و در نتیجه با حمایت مالی که وزیر جهادکشاورزی از دامداران کرد شیر دامداران به جای آنکه روانه صنایع لبنی بشود روزانه 2500 تن  به کارخانه‌های شیرخشک‌ رفت و انجمن صنایع لبنی با اطلاعاتی که از کارخانجات دریافت می‌کرد، هیچ چاره‌ای نداشت جز آنکه از دولت تقاضای واردات شیرخشک با ارز یارانه‌ای بکند.
باکری به صراحت گفت: برای ممنوعیت صادرات شیرخشک هم به حجتی نامه نوشتیم که کارخانجات لبنی برای تولید مایحتاج مردم با کمبود شیرخام مواجهند و جلوی صادرات شیرخشک را بگیرید که ایشان موضع گرفت و ترتیب اثر نداد و ما ناچار شدیم از آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و شریعتمداری وزیر صمت موضوع را پیگیری کنیم که در نهایت منتج به ممنوعیت صادرات شیرخشک از اول شهریور ماه شد و تصور این بود که اگر شیرخشک صادر نشود مشکل حل خواهد شد.

مابه التفاوت نرخ ارز تمایل به انتقال کالا به خارج از کشور را دوچندان کرد

وی این موضوع را هم اضافه کرد: ما گفته بودیم ریشه این مسئله در مابه‌التفاوت نرخ ارز است که انگیزه برای ارسال شیرخشک به خارج از کشور ایجاد کرده است و تا زمانی که مابه‌التفاوت 2.5 برابری نرخ ارز در کشور وجود دارد تمایل به تخلیه کالا به خارج از کشور وجود دارد که همه این‌ها به دلیل سیاست‌های پولی و ارزی دولت است.

چه کسانی ارز یارانه‌ای گرفتند و به نرخ آزاد نهاده را به دامدار فروختند

دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به خبرنگار فارس که پرسید گفته می‌شود صنایع لبنی همواره دامداران را استثمار کرده و شیر را زیر نرخ قیمت مصوب و آن هم با تأخیر در پرداخت به صورت سه ماهه می‌خرند، گفت: طبق روال کارخانجات لبنی پرداخت‌هایشان 15 روز یک بار، ماهی یک بار و به طور میانگین 45 روزه بوده است و آنهایی که سه ماهه پول را به دامدار پرداخت کرده‌اند بهره تأخیر را هم محاسبه کرده و پول را با سود پرداخت می‌کردند.
وی در مورد خرید شیرخام با نرخ پایین‌تر از بازار از دامداران توسط صنایع لبنی نیز اینگونه توضیح داد: طبق اسنادی که به سازمان حمایت ارائه شده بود نرخ کیلویی 1570 تومان را در تیرماه برای خرید شیرخام ابلاغ کردند که وزیر جهادکشاورزی آن را نپذیرفت چرا که وزارت جهاد می‌گوید قیمت تمام‌شده بالاتر از این‌هاست حال سوال ما این است که اگر برای واردات نهاده‌ مایحتاج تولید شیر ارز یارانه‌ای گرفته‌اند ولی آن را به قیمت آزاد و در بازار سیاه به دامدار داده‌اند مقصر ما نیستیم که از آن تاریخ صنایع لبنی پیاده و وزارت جهاد سواره شد. باید پرسید چه کسانی ارز رسمی را گرفته‌اند و به نرخ آزاد نهاده‌ را به دامدار می‌فروشند؟

پیشنهاد دریافت ۱۹ هزار تن شیرخام از دامداران به جای واردات شیرخشک

باکری خاطرنشان کرد: نهایتاً نرخ 1750 تومان مطرح شد که دامداران زیر بار نرفتند و تا 1950 تومان قیمت را پیشنهاد دادند.در نهایت اینکه طبق دو هفته اخیر جلساتی با تولیدکنندگان شیرخام داشتیم و به آنها پیشنهاد دادیم که مگر شما ادعا نمی‌کنید 11.5 میلیون تن شیرخام در سال تولید می‌کنید بیایید 7 میلیون تن آن را که روزانه 19 هزار تن می‌شود با نرخی که قبول دارید به کارخانجات لبنی تحویل بدهید تا کمبود اتفاق نیفتد و ما هم از واردات شیرخشک صرف نظر می‌کنیم؛ آقایان دو هفته است که رفته‌اند و هنوز پاسخی برای انعقاد قرارداد به ما نداده‌اند.
دبیر انجمن صنایع لبنی به صراحت گفت: اگر دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز را از تمام کالاهای صادراتی نگیرد و اجازه بدهند کالا به همین شکل از کشور خارج بشود تمام زحماتی که دولت برای تأمین کالاهای مورد نیاز مردم با اختصاص ارز رسمی کشیده از بین می‌رود و در عرض مدت کوتاهی تمام کالاها از کشور به خارج تخلیه می‌شود و با قحطی مواجه می‌شویم و باید هر چه زودتر سیاست دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز از کالاهای صادراتی اعمال شود.
به گزارش خبرنگار فارس، طی یک ماه اخیر صادرات شیرخشک به خارج از کشور با دستور شریعتمداری وزیر صنعت ممنوع شد که صدای دامداران و کارخانجات شیرخشک را درآورد، اما از طرفی صنایع لبنی ادعا می‌کنند با افزایش نرخ ارز دامداران ترجیح می دهند تا به جای تحویل شیر خام به کارخانجات آن را تبدیل به شیر خشک کرده و با توجه به قیمت ۱۴ هزار تومانی ارز در بازار آزاد صادر کنند.
دولت طی دو سال اخیر برای رونق گرفتن بازار صادراتی شیر خشک و لبنیات ۲۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی پرداخت کرده که در نهایت ۵۵ هزار تن شیرخشک مازار صادر شد. این نگرانی وجود دارد که حتی با ممنوعیت صادرات قاچاق شیرخشک به خارج رونق بگیرد.
منبع:فارس