تبیان، دستیار زندگی

معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای گسترده ترین شبکهٔ کتابخانه های کودکان و نوجوانان و نیز از برجسته ترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب های این کودکان و نوجوانان در ایران به شمار می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کانون تهیه کنندهٔ فیلم ها و سایر فرآورده های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان است که پس از انقلاب 1357 ایران، به عنوان نهادی دولتی و وابسته به وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه می دهد.

معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دی ماه 1344 به عنوان سازمان ناسودبر فرهنگی و هنری، به ریاست عالیه فرح پهلوی و مدیریت لیلی امیرارجمند بنیان نهاده‌شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای گسترده‌ترین شبکهٔ کتاب خانه‌های کودکان و نوجوانان و نیز از برجسته‌ترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های این کودکان و نوجوانان در ایران به شمار می‌رود. کانون همچنین تهیه‌کننده فیلم‌ها و سایر فرآورده‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان است که پس از انقلاب 1357 ایران، به‌عنوان نهادی دولتی و وابسته به وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

کانون امروزه بیش از 850 مرکز فرهنگی ثابت، سیار شهری، سیار روستایی و پستی در سراسر ایران و با ارایه فعالیت های فرهنگی، هنری با مخاطبین کودک و نوجوان خود ارتباطی چهره به چهره و نزدیک برقرار می‌کند. انتشار 140 عنوان کتاب با شمارگانی بیش از 3 میلیون در سال، تولید هزاران دقیقه فیلم‌های کوتاه، بلند، زنده، مستند و پویانمایی، تولید ده ها عنوان نوار موسیقی، نمایش عروسکی، سرگرمی های سازنده و اسباب بازی و نرم‌افزارهای آموزشی رایانه‌ای از آن جمله به شمار می‌روند. کانون زبان ایران نیز پس از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های کانون مشغول به فعالیت است که با داشتن شعبه‌های زیادی در سراسر کشور کار آموزش زبان‌های فارسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی و عربی را بر عهده دارد.

معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا سال 1358 زیر نظر هیات امنا، هیات مدیره و مدیرعامل فعالیت می‌کرد، تا این که بر اساس جلسه 31 اردیبهشت 1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران اساس‌نامه کانون با تغییراتی تصویب شد با گشایش روزهای زوج و فرد و به صورت یک شرکت دولتی، ابتدا نظارت آن به وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سپس به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی