تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روستای سرولات و رستوران خاورخانم در رامسر

مازندران استان سرسبز و زیبای ایران است که جاذبه های دل انگیز بسیاری را در خود جای داده است و در هر زمان از سال که به این منطقه شمالی سفر کنید گردشگران زیادی را مشاهده می کنید که برای گذراندن اوقات فراغت خود به آن سفر کرده اند، چرا که جنگل ها و سواحل زیبای این استان همیشه مورد توجه گردشگران بوده است. در این مطلب می خواهیم درباره ی روستای سرولات که در رامسر قرار دارد صحبت کنیم. این روستا در کنار رودخانه آچیرود در دامنه کوه های البرز قرار دارد و منظره ای رو به دریا و باغ های میوه را برای بازدیدکننده گان خود فراهم می آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستای سرولات

همانطور که در بالا اشاره روستای سرولات در ۲۲ کیلومتری رامسر و در نزدیکترین فاصله به شهر چابکسر واقع است. این روستا در ۳ کیلومتری جنوب چابکسر در کنار رودخانه ی آچیرود قرار دارد، زمانی که به این روستا می رسید دامنه های کوه های البرز را می توانید به راحتی مشاهده کنید و از میان جنگل ها و رودها عبور کنید و نهایت لذت و آرامش را ببرید. علاوه بر آرامشی که در روستای سرولات در رامسر برقرار است، مهمان نوازی مردم آن هم زبان زد است و شما هرگز احساس غریبی نخواهید کرد. نزدیکی کوه، جنگل، دریا و رودخانه در این روستای زیبا به یکدیگر، جذابیت های سفر به سرولات را چند برابر می کند.

آچیرود رودخانه ای است که در زندگی اهالی روستای سرولات در رامسر و آب و هوای این منطقه نقش بسیار پر رنگی را داشته است. به طور کلی تنگ دره سرولات بر اثر انفعالات طبیعی که در رودخانه و برش کوه توسط آن نیز به وجود آمده است. نسیمی که از سمت آچیرود می وزد باعث خنک تر شدن هوای روستا می شود و از رطوبت آن کم می کند. از میدان اصلی روستا که به سمت چپ حرکت کنید پس از گذر از چند سربالایی و سرپایینی به رود زیبایی می رسید که در کناره آن فضای سرسبز و دشت مانندی دارد. زمانی که به این منطقه می رسید عده ی زیادی از افراد را مشاهده می کنید که در دامنه ی رودخانه به پیک نیک آمده اند و اگر خواستید شما هم می توانید با آنها همراه شوید.


رستوران خاورخانم در روستای سرولات


خوب یکی دیگر از جذابیت های روستای سرولات در رامسر، رستوران خاور خانم است که در این منطقه وجود دارد و عده زیادی از مسافران برای خوردن غذاهای محلی به این رستوران می روند. محبوبیتش هم فقط به کباب‌ ترش‌، مرغ ‌شکم پر، باقالی ‌قاتوق‌ یا میرزا قاسمی ‌های خوشمزه ای که در آن طبخ می شود نیست، بلکه در ایوان رستوران که بنشینید منظره جنگل‌ های سرولات خودنمایی می‌ کند و غذا خوردن در همچین جایی برایتان لذت بخش ترین خاطره را خواهد ساخت، همین خود دلیلی است که هرگز اینجا را فراموش نکنید. به انتقاد بسیاری از افراد شلوغ بودن بیش از حد این رستوران سبب شده که عده زیادی از دم در رستوران راهی، دیگر رستوران های این منطقه بشوند یا برخی دیگر می گویند به دلیل حجم بالای مسافر کیفیت سابق خودش را از دست داده است. اما اگر تمام مسایل را تحمل کردید و غذایتان را خوردید ما پیشنهاد می کنیم که کنار رود آچیرود بنشینید و یک چای زغالی هم بنوشید که دیگر چیزی کم و کسر نداشته باشید.


بهترین زمان سفر به سرولات در رامسر


با توجه به این که در ابتدای متن گفتیم، شما هر زمان از سال که بخواهید شمال می تواند برایتان جذاب و دیدنی باشد؛ اما فصل تابستان نقطه اوج شلوغی و تردد در خطه ی شمالی کشور است، اگر می خواهید در بهترین زمان را در روستای سرولات در رامسر سپری بنمایید سعی کنید یا اواخر تابستان و یا اوایل بهار به این روستا بروید که بهترین زمان سفر می تواند باشد.

اگر خواستید در روستای سرولات در رامسر اقامت داشته باشید، گزینه های بسیاری در اختیارتان است و در هر نقطه ی این شهر که خواستید می توانید یک هتل یا اقامتگاه را کرایه کنید و در طول مدت زمانی که هستید در آن اقامت داشته باشید.
روستای سرولات

موقعیت جغرافیایی روستای سرولات


روستای سرولات بخشی از منطقه حفاظت شده جواهردشت به شمار می آید. در ورودی آن یکی از محله های قدیمی جاده سرولات به نام زره سر قرار دارد که از گذشته برای باغ های پرتقال خود بسیار مشهور بود. خود روستای سرولات نیز به وسیله کوه هایی به نام های مهران، شاسروس و لیکام و بخش بزرگی از منطقه حفاظت شده جواهردشت احاطه شده است.


سوغات و صنایع دستی روستای سرولات در رامسر


نکته ای باید در ذهن داشته باشیم این است که خرید سوغاتی از هر شهری که به آن سفر می کنید علاوه بر این که برای خودمان می تواند یادگاری باشد برای اهالی آن منطقه منبع درآمد و همین خود سبب می شود که به اشتغال زایی آن شهر کمک بسیاری کرده باشید پس خرید سوغاتی را هرگز فراموش نکنید. سوغاتی هایی که می توانید در سفر به روستای سرولات در رامسر تهیه کنید نیز انواع ترشی های محلی، لواشک ها و آلوچه های ترش، کلوچه، نان سنتی، چای، پرتقال و آب پرتقال های آماده، رب انار و آلوچه، عروسک های بافتنی، شال و رودوشی، لوازم حصیری، لوازم چوبی و … هستند.

مسیر دسترسی به سرولات در رامسر


به منظور دسترسی به روستای سرولات در رامسر اگر بخواهید از تهران حرکت کنید، باید حدود ۲۶۸ کیلومتری را که ۵ ساعت و نیم می شود را طی کنید. اگر از سمت رامسر وارد چابکسر می شوید باید راه را درون شهر ادامه دهید تا به آخرین میدان، میدان سرولات برسید. از اینجا میدان را دور زده و به سمت کوه حرکت کنید. پس از سه کیلومتر به روستا می رسید.

اگر هم از سمت گیلان و شهرستان رودسر می خواهید به چابکسر برسید باید جاده ساحلی را تا کلاچای و بعد از آن تا میدان سرولات ادامه دهید. در نزدیکی میدان دو پمپ بنزین و گاز را می بینید. راه را ادامه دهید و در میدان به دست راست و رو به کوه بپیچید. حتما در طول مسیر از گوگل مپ استفاده کنید چرا که بهترین و دقیق ترین راهنمای شما در طول سفر می توانید باشد. اگر کار با این برنامه ی کاربردی را بلد نیستید می توانید مطلب راهنمای استفاده از گوگل مپ را در سایت گردشگری الی گشت مطالعه کنید.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، شهر چابکسر، روستای سرولات

منبع: مجله گردشگری الی گشت