تبیان، دستیار زندگی

روایت پریناز علیش از نمایشگاه "سایه روشن خیال" در گالری اعتماد باغ نگارستان

نگاه دوباره به زندگی با رنگ و نقش

پریناز علیش گفت: می‌خواهم به مردم یادآوری کنم زندگی همیشه زشت و تاریک نیست و رنگ و زیبایی هم در آن وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 نمایشگاه آثار پریناز عِلِیش

 نمایشگاه آثار پریناز عِلِیش با نام "سایه روشن خیال" در گالری اعتماد باغ نگارستان برپاست. او که در دو رشته نقاشی و سینما تحصیل کرده است در این مجموعه 17 تابلو که با تکنیک رنگ‌روغن روی بوم نقاشی شده‌اند را به نمایش گذاشته است. علیش در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: این مجموعه با مناظر برف گرفته دربند آغاز شد اما پس از آن سفر به شهری داشتم که سرشار از رنگ و شور و صدا بود. به شکل طبیعی از آن فضای بی‌رنگ زمستانی به سمت رنگ رفتم و سعی داشتم آنچه از انرژی فضای اطراف دریافت کردم را با رنگ و قلم روی بوم بیاورم.

علیش ادامه داد: بیشتر نقاشی‌ها کاملا ذهنی هستند و تعدادی هم که با الهام از یک عکس به وجود آمده‌اند در ذهن من دچار تغییر شده و گاه به تصاویری آبستره تبدیل شده‌اند. من هیچ‌گاه نقاشی را با تصمیم آغاز نمی‌کنم و شروع تابلوهایم با یک حس است. اگر با چیز قشنگ یا دردناکی ارتباط برقرار کنم، این حس عمیق نقطه شروع کار من می‌شود. فکر می‌کنم این موضوع می‌تواند باعث ارتباط مخاطب با اثر شود زیرا وقتی نقطه شروع کار درست باشد و شخص هنرمند آن را کامل درک کرده باشد مخاطب نیز با آن ارتباط برقرار می‌کند.
 نمایشگاه آثار پریناز عِلِیش

او با بیان اینکه اعتقاد دارد رابطه با طبیعت، روح انسان را شاد می‌کند افزود: در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه به دنبال مادیات هستیم. یک فضای خاکستری اطراف ما را گرفته است و گاه زندگی کردن را فراموش می‌کنیم. وقتی روح آدم خسته می‌شود فقط کافی است به دل طبیعت برود و اطراف را نگاه کند، اما گاه فراموش می‌کنیم که انسان با طبیعت رابطه مستقیم دارد.

علیش درباره جایگاه طبیعت‌گرایی در هنر معاصر گفت: عده‌ای گمان می‌کنند که اثر هنری الزاما باید پیام مهمی داشته باشد، اما چه چیزی مهمتر از اینکه به مردم تلنگر بزنیم که رابطه‌ای با طبیعت نداریم و چه عمقی بیشتر از اینکه بتوانم به مردم یادآوری کنم زندگی همیشه زشت و تاریک نیست و رنگ و زیبایی هم در آن وجود دارد. به نظر من هنری که امروزه رواج دارد در آن رهایی وجود ندارد و مفهوم هنر از بین رفته است. همه آثار در چارچوب قرار گرفته‌اند و حتما باید معنای خاصی در آنها وجود داشته باشد.
 نمایشگاه آثار پریناز عِلِیش

نمایشگاه آثار پریناز علیش با نام "سایه روشن خیال" تا 17 مهرماه در گالری اعتماد باغ نگارستان به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشرا، باغ نگارستان برپاست.

منبع: هنر آنلاین