تبیان، دستیار زندگی

معرفی برخی از جاذبه های گردشگری شهرستان چالوس

شاید نام چالوس در ذهن شما ابتدا جاده چالوس را مجسم کند اما باید دانست که شهرستان چالوس یکی از زیباترین، معروف ترین و مهم ترین شهرها از خطه شمال کشور است. طبیعت بسیار زیبا و تاریخ غنی این منطقه موجب شده تا همواره مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان قرار بگیرد. برخی از جاذبه های این شهر مانند آبشارهای اکاپل، هریجان و سواسره، دریاچه های ولشت و سد دریوک و نیز پارک های جنگلی چالوس را می توان دلیل اهمیت و ارزش فوق العاده این شهر از حیث گردشگری دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منطقه گردشگری کلاردشت


منطقه گردشگری کلاردشت


در حال حاظر شهرستان چالوس از دو بخش مرکزی و کلار دشت تشکیل شده است. منطقه گردشگری کلاردشت در گذر تاریخ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و پیشینه فرهنگی گسترده ای را قبل از دوره اسلامی را با خود به همراه داشته است. در واقع چالوس، کلاردشت و نمک آبرود از قطب های گردشگری این مرز و بوم به شمار می روند. علاوه بر این، با بهره بردای از بزرگراه ۱۲۰ کیلومتری جدید تهران-شمال، موقعیت استراتژیک شهرستان چالوس بیش از پیش تقویت می گردد.

آبشار اکاپل


این آبشار در جوار رودخانه سردآب رود و جنگل کوهستانی سرد چال کلاردشت قرار گرفته است و دارای چشم اندازها و مناظر چشم نوازی در پیش روی گردشگران و طبیعتگردان قرار می دهد. این آبشار که با بخش ییلاقی کلاردشت و دریاچه ولشت همجوار است، ظرفیت های گردشگری این مکان را به میزان قابل توجهی رونق بخشیده است.

آبشار هریجان


این آبشار که در نزدیکی گردنه هزارچم واقع در جاده تهران-چالوس است، یکی از معروفترین جاذبه های شهرستان چالوس است. به روستایی که به همین نام است مشرف می باشد و بیشتر از ۹ متر ارتفای این آبشار زیبا است که از دیدنی ترین آبشارهای رشته کوه البرز محسوب می گردد. آبشار هریجان با فضایی مرتفع و همجوار با فضایی است که دارای درختان سر به فلک کشیده و مناظر کوهستانی است. همچنین در کنار دره ای هیجان انگیز و چشم اندازی جنگلی از بالای کوهی سنگی است، این آبشار با پخشابی منحصر به فرد در پایین دست به آبشارهای کوچکتری مبدل می گردد.
آبشار هریجان

پارک جنگلی چالوس


این پارک جنگلی در ۷ کیلومتری جاده چالوس-تهران قرار گرفته است. از کنار این پارک رودخانه چالوس می گذرد که موجب شده این پارک دارای ویژگی های منحصر به فرد و جالبی گردد. این پارک دارای کلبه برای اقامت مهمانان خود می باشد و همچنین به امکاناتی از جمله میز، نیمکت و زمین بازی برای کودکان مجهز می باشد.

پارک جنگلی نمک آبرود


بیشتر از ۲۰۰ هکتار مساحت دارد این پارک دوست داشتنی است و همانند دیگر پارک های جنگلی دارای انبوهی از درختان خودرو می باشد. در خصوص این پارک جالب است بدانید که قدمت گونه های متنوع گیاهان شمشاد در آن به بیش از ۷۰۰ سال برآورد شده است. پارک جنگلی نمک آبرود با طبیعت بدیع و منحصر به فرد خود به عنوان یکی از پارک های جنگلی زیبای در سطح جهان شناخته می شود.

دریاچه سد دریوک


دریاچه سد دریوک حدود یک هکتار مساحت دارد، این دریاچه، روبروی دره ولی آباد هزارچم و در دامنه کوه دال کمر واقع شده است. حدود ۵ متر عمق دارد و دارای آبی شیرین است و اطراف این دریاچه توسط مراتع احاطه گردیده است. به همین دلیل این دریاچه سکونت گاه و محل زیست پرندگان بومی و وحشی می باشد. در ماه‌های زمستان نیز پرندگان مهاجری مانند غاز و مرغابی را می توان در اطراف آن مشاهده کرد. این مجموعه دریاچه ها دارای راه های دسترسی، محوطه هایی برای اتراق، چشم اندازهای طبیعی، مراتع وسیع و پرندگان متنوع هستند و همچنین ظرفیت های کاملا مناسبی برای ساخت و احداث محیط های تفریحی، زیستگاهی و پژوهشی دارند.
دریاچه سد دریوک

مرداب کندوچال


در میان جنگل انبوه فین چالوس واقع شده است. این تالاب یک هکتار وسعت و حدود ۴ تا ۵ متر عمق دارد. آب این مرداب از چشمه‌های اطراف تامین می گردد و شیرین است. غیر از درختان جنگلی که آن را در برگرفته است، پیرامون و سطح مرداب نیز پر از نی و گیاهان مردابی است. این تالاب در ارتفاع ۷۳۰ متری دریا واقع شده است.

منطقه شکار ممنوع سیاه بیشه


منطقه شکار ممنوع سیاه بیشه از توابع بخش کلاردشت شهرستان چالوس است و در این منطقه در اغلب اوقات سال پوشیده از مه سیاه رنگ و غلیظی می باشد و از این جهت آن را سیاه بیشه نام نهاده اند. منطقه شکار ممنوع سیاه بیشه به وسعت ۹۰۰۰ هکتار در استان مازندران قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده چهار باغ


در حوالی منطقه سیاه بیشه در کیلومتر ۹۰ جاده کرج-چالوس قرار گرفته است. منطقه جنگلی چهار باغ با مساحتی بیش بر ۱۹ هزار هکتار که شامل اکوسیستمی جنگلی کوهستانی و رودخانه ای می باشد و در برگیرنده روستاهای زیادی از جمله دلیر، ایلت، مچر، نوکرس، واسپول، دزماکوی، کیجان، انگورن، چهار باغ و پولادکوه است. علاوه بر این، دارای گون های جانوری از جمله پازن (کل و بز)، خرس، پلنگ، مرال، شوکا، روباه، گرگ، خوک، کب دری، کبک معمولی و عقاب طلایی است.
منطقه حفاظت شده چهار باغ

آبشار سواسره


این آبشار که دارای ۱۰۰ متر ارتفاع است، به ناحیه وسیعی از توابع بلده مشرف است. آب فراوان این آبشار نیز به گونه ای منحصر به فرد در فضا و پیرامون این مکان پخش می شود و موجب می شود تا محیطی دلنشین و فضایی خوش آب و هوا را تجربه کنید. این منطقه دارای آب و هوایی کوهستانی و مملو از درخت و سرسبزی است و از مناظر و چشم اندازهای بدیع و منحصر به فردی برخوردار است.
منبع: مجله گردشگری الی گشت