تبیان، دستیار زندگی

گیشه برای تئاتر تبدیل به هیولا شده

نویسنده و کارگردان نمایش «آوانتاژ» با تاکید بر اینکه «به نمایش آثار جنگ در بازماندگان خیلی علاقه دارم» گفت: من دوست ندارم جنگ را روایت کنم بلکه دلم می‌خواهد اثری که از آن هنوز در جامعه ما وجود دارد را ریشه‌یابی و روایت کنم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کامران شهلایی

کامران شهلایی، نویسنده و کارگردان نمایش «آوانتاژ»  با بیان اینکه این نمایش قصه سر راستی ندارد، گفت: از یک سو قصه دختری است در دنیای امروز که نمی‌تواند عاشق شود چون می‌فهمد کسی که قرار بوده عاشقش باشد پسری فوتبالی‌ست که سال‌ها پیش در دهه ۶۰ و در جریان بمباران ۴ آذر اندیمشک شهید شده است. اما این فقط بخشی از قصه نمایش است.

شهلایی «آوانتاژ» را اثری ضدجنگ خواند و گفت: مردهای بسیاری که در طول جنگ تحمیلی شهید شدند هر کدام قرار بوده در زندگی زنی، محور باشند اما جنگ باعث شده این اتفاق نیفتد. در کنار آن، بخشی از کار درباره فوتبال است و حسرت‌های مردی را روایت می‌کنیم که می‌توانست در تیم ملی فوتبال باشد اما جنگ این امکان را از او گرفت.

او با اشاره به دغدغه‌ای که در آثار نمایشی‌اش به چشم می‌خورد، گفت: نمایشنامه «تو مشغول مردنت بودی» که اخیرا خانم مژگان خالقی آن را در تئاترشهر اجرا کرد هم درباره حسرت یک بچه بود. این حسرت و نرسیدن به آرزوها را در آن نمایش با سقط جنین و اینجا با جنگ نشان دادم؛ جنگی که هیچ ارتباطی با کودکی که می‌خواهد فوتبالیست شود ندارد اما باعث می‌شود آن بچه به آرزوهایش نرسد.

شهلایی با تاکید بر اینکه «به نمایش آثار جنگ در بازماندگان خیلی علاقه دارم» گفت: من دوست ندارم جنگ را روایت کنم بلکه دلم می‌خواهد اثری که از آن هنوز در جامعه ما وجود دارد را ریشه‌یابی و روایت کنم.

نویسنده و کارگردان «آوانتاژ» با اشاره به میزان استناد تاریخی این نمایش به وقایع جنگ تحمیلی گفت: تفاوت این اثر با نمایش قبلی‌ام «هفت روز از تیر ۶۰» این است که آن، صد در صد مستند بود اما «آوانتاژ» مستند-داستانی است. با اینکه بسیاری از اتفاقاتی که در این نمایش روایت شده هم مستند است ولی خیال هم در آن هست. حدود چهار ماه با آدم‌های مختلف درباره این قصه‌ها صحبت کردم که خروجی‌اش در این قصه استفاده شد.
شهلایی با بیان اینکه «برای «آوانتاژ» اصلا مورد حمایت قرار نگرفتیم» گفت: با اینکه این نمایش در هفته دفاع مقدس هم اجرا می‌شود اما به‌جز اداره‌کل هنرهای نمایشی، هیچ نهاد و اداره‌ای حتی حاضر نشد بلیت‌های نمایش ما را خریداری کند.

او یادآور شد: شاید این عدم رغبت به حمایت از نمایش‌هایی که با محوریت جنگ تحمیلی کار می‌کنیم، به خاطر نوع نگاهی که باشد که ما داریم و از کلیشه‌ها و نگاه رایج به دفاع مقدس دوری کرده‌ایم.

شهلایی با بیان اینکه «به نظرم کسانی که کار را ببینند قطعا تفاوت جنس نمایش را احساس خواهند کرد» گفت: درست است که در این نمایش، جنگ جریان دارد اما نمایشی جنگی نیست بلکه کاری درباره حسرت‌های انسان‌ها و آرزوهایی است که به آنها نرسیده‌اند.

نویسنده و کارگردان «آوانتاژ» با اشاره به مساله فروش در تئاتر با بیان اینکه «اگر چهره‌ای در تئاترت نداشته گیشه خیلی ترسناک است» گفت: گیشه برای تئاتر ما تبدیل به یک هیولای بزرگ شده است. کارهای خوبی بوده که با هنرمندان برجسته تئاتر در همین سالن حافظ اجرا شده و چون چهره‌های سینمایی نداشته‌اند، نتوانسته‌اند بفروشند. سیستم چهره‌پرور تئاتر ما باعث شده که بسیاری از سالن‌ها به نمایش‌هایی بیشتر فرصت بدهند که از ستاره‌ها استفاده کنند. از سویی، به‌نظر می‌رسد خیلی از مردم هم معیار انتخاب‌شان براساس حضور چهره‌ها است. من هنرمند نمی‌توانم بگویم فلان آدم به صرف چهره سینمایی بودن در تئاتر نباشد چون غیر اخلاقی و غیر انسانی است. ولی در هر صورت به نظرم این مردم ما هستند که باید در جنس انتخاب تئاتر موردنظرشان بازنگری کنند. اگرنه ما هیچ‌موقع نمی‌توانیم بگوییم کسی که می‌فروشد و باعث جریان اقتصاد تئاتر می‌شود کار نکند.

نمایش «آوانتاژ» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی مشترک او و محمد لارتی، از دوم مهر ساعت ۱۸.۳۰ در سالن حافظ اجرا می‌شود. بلیت‌های این اثر سه روز اول در تیوال با تخفیف ۵۰ درصد به فروش می‌رسد و در تمام روزها شامل تخفیف نیم‌بها برای دانشجویان خواهد بود.

الهام نامی، امین وحیدی پور، رضا بهرامی، ابوذر ساعدی، ترانه کوهستانی، شادی صیادی، احمد جعفری، آرزو کریمی‌زند و ایلیا بکریان بازیگران آوانتاژ هستند و سایر عوامل این اثر عبارتند از: طراح لباس آتوسا قاضی، دستیار کارگردان جلال حسن‌وند، طراح پوستر رامین رستمی.
منبع: خبرگزاری ایلنا