تبیان، دستیار زندگی

موسیقی در هفته ای که گذشت؛

از نذری آقای خواننده در محرم تا انتقادز خانه موسیقی از برخی مداحی ها

مهمترین اخبار و رویداد‌های موسیقی از ۲۴ تا ۳۰ شهریورماه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
موسیقی در هفته ای که گذشت؛

 در هفته‌ گذشته که روز‌های پایانی اش با ماه محرم همزمان شد، اتفاقاتی در موسیقی ایران رخ داد که مهمترین آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

انتشار قطعات ارزشی در محرم ۹۷

به مناسبت آغاز ایام عزاداری سید الشهدا‌ (ع) برخی از هنرمندان آثاری ارزشی را تولید کردند.

امیر عباس گلاب خواننده پاپ کشورمان که تصاویر نذری دادنش در یکی از ایستگاه‌های صلواتی همراه با مسیح و آرش منتشر شده بود، به تازگی قطعه‌ای با نام «گهواره» منتشر کرده است. این قطعه برای ادای احترام به حضرت علی اصغر (ع) است. گلاب در خصوص این قطعه در صفحه اینستاگرامش نوشت: من یه نذری داشتم که خدارو شکر بهش رسیدم و تصمیم گرفتم تا وقتی زندم هر سال یه کار برای محرم بخونم و الان چهارمین ساله که قسمتم شده برای محرم کار اماده کنم بعد از تِرَک « توسل»، «ارباب» و «همنام» توانستم «گهواره» با ترانه سعید پاشازاده و تنظیم دوست و برادر عزیزم مهدی سفیدگر منتشر را کنم. امیدوارم خدا قبول کنه و عزاداری همه شما عزیزان هم مورد قبول خداوند باشه.

حامد همایون

خواننده نیز شنبه ۲۴ شهریور مطابق با پنجم محرم با حضور در برنامه «فرمول یک» با اجرای علی ضیاء، قطعه مناسبتی خود به نام «معجزه» را رونمایی و تقدیم پیشگاه امام حسین (ع) کرد. او در این برنامه گفت که من و محسن رجب پور مدیر برنامه هایم نذر داریم که هر سال قطعه‌ای را پیشکش امام حسین (ع) کنیم.

حامد محضرنیا

دیگر خواننده پاپ کشورمان هم، به تازگی قطعه‌ای با نام «جانان حسین» را منتشر کرده است. این قطعه در وصف عظمت اباعبدالله الحسین (ع) ساخته شده است و به همین دلیل در ایام سوگواری ایشان منتشر شد. پیش از این هم محضرنیا قطعات ارزشی را خوانده بود.

انتشار کتابی از رهبر بزرگ ارکستر

در یکصدمین سالگرد تولد «حشمت سنجری» رهبر ارکستر و آهنگساز کشورمان، کتاب «افق بیکران؛ یادنگار حشمت سنجری» در انتشارات «خط و طرح» منتشر شد.

در فصل نخست کتاب «افق بیکران» علاوه بر مقدمه‌ «مرسده بایگان» همسر زنده‌یاد حشمت سنجری، زندگی‌نامه این هنرمند در ۱۲ بخش آمده است. فصل دوم شامل یادداشت‌هایی از سیمین دانشور، فریدون مشیری، پرویز منصوری، فریدون ناصری، فکرت امیراف، عباس معروفی، محمدرضا نصیری، علیرضا غفاری، محسن افتاده و سرگئی آقاجانیان در یاد و خاطره سنجری است و فصل سوم به گفتگو‌های او اختصاص دارد. در پایان، فهرست کاملی از اجرا‌های حشمت سنجری با ارکستر‌های مختلف دنیا و نمونه‌هایی از پارتیور‌های ساخته‌های او درج شده است.
 
در بخشی از مقدمه مرسده بایگان آمده است: «نام حشمت سنجری همواره در کنار ارکستر سمفونیک تهران می‌درخشد؛ رهبر ارکستر، آهنگساز و نوازنده ویلن، عمری را پای توسعه، حفظ و اعتلای موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک تهران گذاشت. کتاب حاضر در تلاش برای ارائه تصویری روشن از بخشی از تاریخ معاصر در حوزه موسیقی چندصدایی ایران است. احترام به هنرمندان پیشگام و جریان‌ساز باید در فرهنگ ایران زمین تبدیل به یک آیین شود تا به پاسداشت زحمات و تلاش‌های آن بزرگان قدر زمان حال را بدانیم و بتوانیم درسی از تلاششان بگیریم.»

«به احترام عشق» روانه بازار شد

آلبوم «به احترام عشق» به آهنگسازی حسین پرنیا و صدای صاحب ابوالقاسمی دوشنبه ۲۶ شهریورماه منتشر شد.  «به احترام عشق» در فضایی از موسیقی کلاسیک ایرانی و در قالب هشت قطعه‌ «تصنیف به احترام عشق»، «دونوازی کمانچه و آلتو»، «آواز ابوعطا به همراه کمانچه و ارکستر»، «تصنیف دیار دگر»، «تصنیف پیمانه»، «آواز سه‌گاه به همراه ویولون و سه تار»، «تصنیف نام تمنا» و «تصنیف نگارا» است.

 قطعات این آلبوم از سروده‌های شاعران کهن و معاصری، چون حافظ، سعدی، هلالی جغتایی، علیرضا اخلاقی و حمید چشم‌آور است و نوازندگانی، چون محمد رشوند، بیژن پرواز، علیرضا دریایی، درسا ابوالقاسمی، پژمان پرنیا، حسن مکانیکی و صائب کاکاوند در آن به هنرنمایی پرداخته‌اند.
این آلبوم در دو نسخه فیزیکی و دیجیتالی منتشر شده است.

 نشست ماهانه خانه موسیقی متناسب با ایام عزاداری سید الشهدا (ع) برگزار شد
نشست ماهانه‌ خانه موسیقی یکشنبه ۲۵ شهریورماه در خانه موسیقی برگزار شد. این نشست با عنوان «موسیقی مذهبی و اجرای تعزیه» با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه‌ موسیقی و جمعی از پیشکسوتان عرصه موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، حمیدرضا نوربخش بعد از تسلیت ایام شهادت سالار شهیدان گفت: «موسیقی کشور ما دارای گستردگی بسیار است و امیدوارم ایام محرم باعث تعطیل شدن برنامه‌های این ژانر نشود چرا که این موسیقی با توجه به وسعت خود حتی در حوزه‌های مذهبی و عزاداری نیز حرفی برای گفتن داشته و می‌توان از آن بهره برد. وضعیت موسیقی ما در مبحث مداحی نگران‌کننده است چراکه بسیاری از مداحان با صدا‌های گوش‌خراش و اشعار و ترانه‌های نامرتبط، این بخش با اصالت کشور را به ابتذال کشیده‌اند.»‌

به گفته‌ حمیدرضا نوربخش یکی از راه‌های حفظ و اشاعه‌ موسیقی ما، موسیقی‌های مذهبی است: «ما در گذشته از این قبیل مشکلات نداشتیم، چون روضه‌خوان و مداحان ما همه آموزش دیده بودند. موسیقی سوگ هویت خود را از دست داده و مردم نمی‌توانند موسیقی خوبی را بشنوند. زمانی هم که موسیقی در مبحث مداحی دچار مشکل شود، مردم ما به موازات از معنویت و جلسه‌های دینی دور خواهند شد.»

انتهای برنامه نیز تعزیه «راویان عشق» درباره شهادت امام حسین (ع) و حضرت علی اصغر (ع)  اجرا شد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان