تبیان، دستیار زندگی

ایران زمین؛

پایتخت تعزیه ایران کجاست؟

شهر نطنز با برخورداری از چهار تکیه قدیمی برای برگزاری تعزیه، به عنوان پایتخت تعزیه ایران شناخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
پایتخت تعزیه ایران کجاست؟

شهر نطنز که در میانه راه کاشان به اصفهان قرار گرفته، پایتخت تعزیه ایران نامگذاری شده است، زیرا این شهر از چهار تکیه تعزیه برخوردار بوده که هرکدام قدمتشان به دوران قاجار بازمی گردد. این تکیه‌ها هرکدام به سبک تکیه دولت تهران ساخته شده‌اند و هر ساله در ماه محرم پذیرای عزاداران حسینی هستند.

بنابراین گزارش؛ مردم این شهر در شب اول ماه محرم اقدام به برگزاری مراسمی با عنوان جاروکشی می‌کنند. آنها این مراسم را در حسینیه تاریخی «ارشاد علیا»که در مرکز شهر قرار گرفته است، انجام می‌دهند. پیرغلامان حسینی شهر نطنز در قالب مراسم جاروکشی با لباس‌های یکسان جارو در دست می‌گیرند و با نوای«محرم آمد ،ماه غم آمد»کف حسینیه‌های شهر را جارو می‌کنند و در این مراسم نخل‌ها و بیرق‌های عزاداری آماده می‌شوند.

همچنین یکی دیگر از مراسم‌های عاشورایی که در نطنز برگزار می‌شود، نخل‌گردانی است. درواقع نخل‌گردانی مراسمی است که در قالب آن عزاداران حسینی یک تابوت چوبی بزرگ که نمادی از مراسم سوگواری ماه محرم در کشورمان است را حمل می‌کنند. البته این تابوت بزرگ در روزهای دیگر سال در حسینیه‌ها و تکایا نگهداری می‌شود.

مردم شهر نطنز در ایام مختلف مذهبی مراسم حلیم‌پزان سنتی را نیز برگزار می‌کنند. آنها در این مراسم حلیم را به روش سنتی می‌پزند،این مراسم در اکثر محله‌ها و هیئت‌های شهر یزد برگزار می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان