تبیان، دستیار زندگی

«عقلانیت در عاشورا»؛پاسخی به ابهامات وقایع دشت کربلا

کتاب عقلانیت در عاشورا ما را با چیستی گزارشات تاریخی درباره مذاکرات بین امام و ابن سعد آشنا می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
«عقلانیت در عاشورا»؛پاسخی به ابهامات وقایع دشت کربلا

قضیه کربلا و ماجرای عاشورا، پیام‌آور ارزش‌های فراوانی مانند ایثار، شجاعت، عشق، عزت، مقاومت، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر است ولی پرسش نهایی این است که آیا امام حسین (ع)، این ارزش‌ها را در فضای عقلانیت و با اعتنا به ملاک‌های خردپسندانه دنبال می‌کرد و آیا همه اقدامات حضرت براساس این مبنا قابل تحلیل و ارزیابی است؟

متن بالا بخشی از مقدمه کتاب «عقلانیت در عاشورا» نوشته محمدسروش محلاتی است. این کتاب با هدف پاسخگویی به سوالاتی، چون چیستی گزارشات تاریخی درباره مذاکرات بین امام و ابن سعد تدوین شده است.

در بخش دیگری از مقدمه کتاب «عقلانیت در عاشورا» این چنین می‌خوانیم: «برخی معتقدند در واقعه (عاشورا) باید سکوت کرد و وظیفه خویش را از منابع دیگر به دست آورد و بعضی در حالی که آن را فراتر از عقلانیت می‌دانند، درس‌آموزی از آن و مقاومت غیر عقلانی را تجویز و ترغیب می‌کنند! و بالاخره عده‌ای هم این حادثه را در همان چارچوب قواعد کلی عقلی و شرعی تحلیل کرده و آن را تجسمی از همان پیام‌ها معرفی می‌نمایند.»

گفتنی است؛ کتاب «عقلانیت در عاشورا» در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ و به همت انتشارات میراث اهل قلم منتشر شد. این کتاب در قالب ۱۷۶ صفحه در دسترس مخاطبانش قرار گرفته است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان