تبیان، دستیار زندگی

تازه‌ مسلمانان از مغناطیس امام حسین(ع) می‌گویند

تهیه‌کننده برنامه «مغناطیس» در گفتگویی با خبرنگار فرهنگی تسنیم از احتمال ساخت فصل‌های بعدی برنامه «مغناطیس» و پخش در ایام اربعین و صفر، خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه مغناطیس
 
یکی از ویژگی‌های بارز نهضت حسینی، بعد بیدارگرایانه و احیاگرانه اسلام ناب محمدی بوده که سال‌ها و دهه‌ها می‌گذرد و نام حسین(ع) و حماسه حسین(ع) ماندگارتر می‌شود. چرا که هر سال در بازخوانی تاریخ اسلام و معرفت‌ها و حماسه‌گری‌های عاشورایی آموزه‌های جدیدی کشف می‌شود که تبیین آن بر معرفت‌افزایی جامعه کمک می‌کند. به همین خاطر شبکه یک سیما تصمیم گرفت با نگاه جدیدی به استقبال محرم برود و این دیدگاه تحت عنوان "مغناطیس" یا همان ارائه جذابیت‌ها و تأثیرات بین‌المللی حماسه امام حسین(ع) مطرح شد. برای اجرای مناسب این راه هم مجری با سابقه‌ و مشرف به مسائل دینی و مذهبی انتخاب شد که مدتی بود در شبکه پنج فعالیت می‌کرد و این برنامه بستری شد تا یک بار دیگر کاظم احمدزاده به شبک یک برگردد. موضوع برنامه «مغناطیس» گفتگو با تازه مسلمان شدگان غیرایرانی است که در جای جای دنیا به دین اسلام و تشیع گرویدند.
حمیدرضا عطارد تهیه‌کننده «مغناطیس» به خبرنگار فرهنگی تسنیم، گفت: رئیس شبکه یک نمی‌خواست یک کار سطحی برای محرم انجام شود به همین خاطر مأموریت پیدا کردیم بعد بین‌المللی امام حسین(ع) را بررسی کنیم. از این رو «مغناطیس» نام برنامه محرمی شبکه یک سیما شد. چرا که هدف ما در این برنامه بررسی بعد جهانی شخصیت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است و از آنجایی که میهمانان ما همگی غیرایرانی هستند، چگونگی جذب آن‌ها به تشیع و اسلام از مسیر امام حسین(ع) و عاشورا، واکاوی می‌شود.

وی تصریح کرد: قالب برنامه گفتگو محور است و در هر قسمت یک یا دو نفر بعنوان مهمان در برنامه حضور خواهند داشت. مهمانان، افرادی هستندکه تحت تاثیر واقعه عاشورا، به دین اسلام مشرف شدند. "مغناطیس" در پی نگرش، برداشت و نگاه این افراد به امام حسین(ع) و موضوع عاشوراست. انتخاب نام "مغناطیس" هم برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری است که فرمودند: شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است. جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن های متمادی در دل من و شماست.

تهیه‌کننده «مغناطیس» با اشاره به اینکه در فصل اول با تازه مسلمان‌شده‌ها گفتگو کردیم، افزود: در لیست اولیه میهمانان برنامه «مغناطیس» نام کسانی که هنوز مسلمان نشدند ولی شناختی نسبت به امام حسین(ع) داشتند هم وجود داشت اما به جهت کمبود زمان ضبط، قرار شد در فصل اول از مسلمانان تازه‌وارد استفاده کنیم. از طرفی دیگر برایمان مهم بود فردی که به عنوان میهمان در برنامه حضور پیدا می‌کند بتواند به زبان فارسی صحبت کند اما به دلیل کمبود زمان ضبط برنامه و بازگشت برخی از تازه مسلمان‌های فارسی‌زبان برای تبلیغ به کشورشان، به ناچار از کسانی دعوت کردیم که به سختی فارسی صحبت می‌کردند یا با مترجم حاضر می‌شدند.

وی درباره حضور احمدزاده به عنوان مجری برنامه،‌گفت: احمدزاده علاوه بر اجرای حرفه‌ای و تخصصی خصوصاً در برنامه‌های گفتگومحور و نوستالژی که مخاطبان با او دارند، خصلت متمایزی که در او دیده‌ام این است تا جایی که امکانش باشد کار امام حسینی را رد نمی‌کند و نه نمی‌آورد. خصوصاً زمانی که با ایشان تماس گرفتیم راهی کربلا می‌شد ولی ترجیح داد زمان سفرش را تغییر بدهد تا این برنامه ضبط شود.

عطارد در پاسخ به این سوال که چرا این برنامه موثر و مفید ساعت 12 شب روی آنتن می‌رود، تأکید کرد: می‌دانید که فصل اول برنامه «مغناطیس» 15 قسمتی است و از روز اول محرم حوالی ساعت 23:15 شروع شد و عصر فردا ساعت 16:30 بازپخش می‌شود. اما به مرور کنداکتور شبکه یک در خصوص این برنامه تغییر کرد و به ساعت 12 شب موکول شد. چرا که شبکه این نکته را هم درنظر گرفت مخاطبین علاقه دارند این برنامه را ببینند و آن زمان در هیئت هستند؛ از این جهت با تأخیری 45 دقیقه این برنامه را روی آنتن می‌برد و کنداکتور مناسبی است.

وی خاطرنشان کرد: میهمانانی از کشورهای مختلفی همچون آلمان، آرژانتین، کلمبیا، سالوادور و... به «مغناطیس» می‌آیند اتفاقاً نظر این آدم‌ها با منبر و مجالس روضه فاصله دارند ولی در رابطه با امام حسین(ع) صحبت‌های جذاب، ساده و صادقانه‌ای انجام می‌دهند. اتفاقاً دو میهمان آلمانی‌ داشتیم که در بعد عاطفی و احساسی طراز پایینی دارد و به شدت منطقی هستند. اتفاقاً در این برنامه و فارغ از احساسات، منطقی موضوع امام حسین(ع) را بررسی می‌کنند. خانم سوخی(مکزیک) می‌گفت چرا آقایی که می‌خواست برای کودکان آب بیاورد و خودش هم از این آب نخورد دستش را قطع کردند؟ اما در عین حال خارج از احساسات مرسوم، واقعه را بررسی می‌کنند.

برنامه مغناطیس
تهیه‌کننده برنامه «مغناطیس» با بیان اینکه هیچ‌گاه دنبال خسته کردن مخاطب نبوده‌ایم و می‌خواهیم با یک فضاسازی مناسب در گفتمان حرف خاص را کوتاه و تأثیرگذار مطرح کنیم، افزود: دنبال این هستیم که میهمان اروپایی، آسیایی و آمریکایی برنامه «مغناطیس» صحبت‌های خودش را مطرح کند و حتی وله‌ها و میان‌برنامه‌ها را هم خلاصه و مفید طراحی کرده‌ایم تا مخاطب خسته نشود. جالب است بدانید در جریان گفتگو با میهمان خیلی دنبال حرف‌های خاص از همان ابتدا نیستیم و خیلی دوست داریم گفتگو گل بیندازد و حرف خاص را مخاطب در انتهای برنامه به عنوان دستاورد برداشت کند.

وی در پاسخ به این سوال که میهمانان از چه طریقی انتخاب شدند، تأکید کرد: پیدا کردن میهمانان و دعوت آنان بسیار کار سختی بود. چرا که تلویزیون حساسیت ویژه‌ای نسبت به میهمانان دارد، چون بایستی از عقبه‌اش آگاهی داشته باشد و برای تلویزیون حرف و حدیثی بوجود نیاید. با خیلی‌ها گفتگو کردیم تا اینکه انجمن اسلامی ادواردو آنیلی و مجموعه ره یافتگان به سرپرستی آقای طاهری که سال‌هاست کار می‌کنند ما را در این راه یاری دادند و گزینه‌های خوبی را معرفی کردند که در این زمان کوتاه امکان دعوت‌شان نبود. مصداق بارز آن دعوت از محافظ شیخ زکزاکی که شب تاسوعا گفتگوی ایشان را می‌بینید و همچنین نقاش آرژانتینی برای شب عاشورا دعوت شده‌است که درباره تابلوی عصر عاشورا هم بحث می‌کند. این‌ها سوژه‌های خاصی هستند که برای مخاطبین جذابیت دارند.

عطارد در پایان از احتمال ساخت فصل‌های بعدی برنامه «مغناطیس» خبر داد و گفت: احتمال دارد «مغناطیس» در ایام اربعین و صفر هم ادامه پیدا کند. حتی قرار شده از شبکه‌های برون‌مرزی رسانه‌ملی هم این برنامه بازپخش شود.


منبع : تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.