تبیان، دستیار زندگی

مراسم عاشورا در ترکیه

همانند مردم کشور عزیزمان مراسم عاشورا در ترکیه نیز با شکوه و پر شور برگزار می شود. ماه اول سال هجری قمری همزمان با مراسم مذهبی عاشورا شروع می شود. مراسم دهم محرم یعنی مراسم روز عاشورا و تاسوعا یکی از باشکوه ترین و مذهبی ترین مراسم دهه محرم است که برای عزاداری امام سوم شیعیان و ماجرای صحرای کربلا در میان مردم برگزار می شود. در ترکیه برگزاری مراسمات عزاداری با کشورمان تفاوت های جزئی دارد اما به طور گسترده دیدن آن خالی از لطف نیست و اگر علاقه مند به آشنایی مراسمات عزاداری دیگر کشورها مانند مراسم عاشورا در ترکیه هستید، در این مطلب با ما همراه باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
عاشورا در ترکیه
در ترکیه با مراسمات عزاداری امام حسین (ع) به طور گسترده ای برگزار می شود. در این روز در ترکیه، یک دسر سنتی که نامگذاری هم نام با عاشورا دارد، پخته شده و در بین مردم به عنوان نذری پخش می شود. این دسر، که به عنوان “پودینگ نوح” نیز شناخته می شود، توسط شهرداری ها و گروه های اجتماعی یا هیات های مذهبی در شهرهای مختلف توزیع و پخش می شود. مخلوطی از انواع غلات که له شده اند به همراه میوه های خشک شده در یک پودینگ شیرین که با دانه های انار تزئین شده است.

این دسر مخصوص عاشورا در دهه محرم یکی از نذری های معروف و محبوب در میان مردم است که اگر کسی دعایش برآورده شده باشد در تهیه و پخش آن کمک می کند. این دسر زمستانی یکی از پرطرفدارترین دسرهای مردم این کشور است که در مراسم عاشورا در ترکیه تهیه می شود.

اگر در این روزهای به ترکیه سفر کردید، یکی از بهترین زمان ها برای شرکت در مراسم عاشورا در ترکیه است. مطمئنا دیدن این مراسمات به شیوه ای جدای از شیوه مردم کشورمان جذابیت خاص خود را دارد و همگام شدن با مردم عزادار استانبول می تواند شور حسینی را در شما هم بیشتر کند. اگر علاقمند به دیدن مراسمات مذهبی دیگر مسلمانان در استانبول هستید، باید به محله تاریخی و قدیمی بی اغلو در استانبول بروید. در این محل نه تنها دسر عاشورایی و انواع نذری ها در بین مردم و در امتداد خیابان استقلال پخش می شود، بلکه در بازار ادویه در امینونو تکیه ها و مناطق سرپوشیده ای آماده می شود تا مراسم آئینی تعزیه خوانی و عاشورا در آن برگزار شود. از دیگر مکان هایی که در آن می توانید به دیدن مراسم عاشورا در ترکیه بروید، میدان اوسکودور در طرف آناتولی استانبول است که برای توریست ها و مردم محلی مراسم در این محل برگزار می شود.

گروه هایی از شهرداری برای تشکیل و عزاداری شکل گرفته و وظیفه دارند که به هر مغازه و فروشگاهی در بازار ادویه و میدان تکسیم بروند، غذای نذری پخش کنند و مراسم عزاداری را برگزار کنند. دیگر مراسم مذهبی که در این ایام در ترکیه برپاست در مرکز و سالن تئاتر هنرهای نمایشی Küçükçekmece Yahya Kemal Beyatlı برگزار می شود که بسیار جذاب بوده و می توانید در این مراسم عاشورا در ترکیه شرکت کنید. مراسم عاشورا به سبک عثمانی در بیرون مسجد ایاصوفیه نیز در روز عاشورا و تاسوعا و در کل در طی دهه اول محرم برگزار می شود.

دسر عاشورا به طور سنتی در خانه ها پخته می شود و در بین مردم کوچه و خیابان پخش می شود. همچنین هیات های مذهبی غذاهای عاشورایی را در دیگ های بزرگ همانند مراسم مذهبی کشورمان بار می گذارند و پس از پخت در بین مردم فقیر توزیع می کنند. دسر عاشورا که در این روزها تهیه می شود، پودینگی ساده نیست. این پودینگ اگر چه از مواد غذایی ساده پخته می شود اما دارای مواد مغذی غنی و برای بدن است که حتی قدرت سیستم ایمنی بدن را بالا می برد. در سال هایی که مراسم عاشورا در ترکیه به فصل سرد پاییز و زمستان برخورد می کرد، این غذای گرم پر انرژی برای مردم نیازمند واقعا غذایی عاشورایی و دلگرم کننده بود.

در غذا و پودینگ عاشورا همانند حلیم ما ایرانی ها پر از آجیل ها و حبوبات متنوع است که مواد معدنی و مغذی بدن از قبیل کلسیم، ویتامین ای و انواع ویتامین بی را تامین می کند. در شب های سرد عاشورا و پس از عزاداری این غذای گرم و پر انرژی به مردم قوت و نیرو می بخشد. از جذابیت های این پودینگ این است که هیچ دستور خاص و مشخصی برای تهیه آن وجود ندارد و هر کسی به شیوه خودش آن را تهیه می کند. شاید اگر در استانبول بگردید، دسر عاشورا را با اشکال، شکل ها و طعم های متفاوتی پیدا کنید.

روزهای دهه محرم در ترکیه نیز روزها تعطیل است و کلمه عاشورا به معنی عدد ۱۰ می باشد. دلیل این نامگذاری نیز به خاطر تاریخ برگزاری این مراسم است که در روز دهم محرم یعنی روز عاشورای محرم برگزار می شود. برای تمام شیعیان جهان روز دهم محرم یکی از بزرگترین رویدادهای سال است که هر ساله با برگزاری و بزرگداشت شهادت امام حسین (ع) و تمام یاران او در صحرای کربلا در کشور عراق گرامی داشته می شود. در ترکیه نیز از صبح روز عاشورا مراسم مذهبی و دعا برگزار می شود. همچنین اجرای تئاتر آئینی تعزیه به زبان ترکی را نیز در مراسم عاشورا در ترکیه خواهید دید. مراسم تعزیه خوانی در واقع گونه ای تئاتر است که اتفاقات روز عاشورا را در صحرای کربلا بازسازی می کند تا مردم هیچ گاه این اتفاق ناگوار را از یاد نبردند و هر ساله اتفاقات صحرای کربلا دوباره تداعی شود.

در کشور ترکیه در کنار مردم شیعه می توانید مسلمانان سنی مذهب را ببینید که این روز را محترم می دارند چرا که آن ها نیز معتقدند که روزی که حضرت موسی از دست مصریان نجات یافت این روز بوده است. در نتیجه این روز، برای مسیحیان و یهودیان نیز قابل احترام بوده و اهمیت دارد. یک اتفاق تاریخی دیگر نیز بر طبق افسانه ها و تاریخ در این روز رخ داده است. گفته می شود که روزی که حضرت نوح کشتی خود را ترک کرد و پا بر روی خشکی آن هم بعد از نابودی زمین به وسیله سیل گذاشت، روز عاشوراست. با توجه به افسانه ها، حضرت نوح دسر عاشورا را که بسیار شبیه به حلیم ما ایرانی هاست زمانی که پا به خشکی گذاشت از مخلوط کردن دانه ها و حبوبات بر جای مانده بر روی کشتی اش تهیه کرد و پخت.

اگر در این ایام قصد سفر به ترکیه را دارید می توانید در مراسمات مذهبی عاشورا نیز شرکت کنید.