تبیان، دستیار زندگی

چگونه موی کودک را کوتاه کنیم؟

حتماً دیده‌اید که اکثر بچه‌ها از آرایشگر و کوتاهی مو وحشت دارند و هنگامی‌که می‌خواهند روی صندلی آرایشگاه بنشینند انگار قرار است به آن‌ها آمپول بزنند.شروع می‌کنند به گریه کردن اما برای اینکه در ابتدا این ترس و وحشت را از کودک بگیرید می‌توانید اولین کوتاهی مو کودکتان را خودتان در خانه انجام دهید که البته کوتاهی موی کودکان هم اصولی دارد که ما در ادامه به روش‌های اصولی اصلاح موی کودکان می‌پردازیم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کوتاه کردن مو، اصلاح مو، موی کودکان، مو، هورمون جنسی، آرایشگاه، زیبایی، کودک

بهترین سن برای نخستین اصلاح کودک

اگر کوچولوی شما موهای پرپشت و بلندی داشته باشد، ۱۸ ماهگی و در غیر این صورت ۲ سالگی بهترین زمان برای این کار است. پس‌ازاین، هر دوسه ماه، ۱تا ۲ سانتی‌متر سر موهای بچه را کوتاه کنید.

معمولاً همه ما شنیده‌ایم که «هرچه بیشتر موهای بچه را کوتاه کنیم، موهایش پرپشت‌تر و زیباتر می‌شود» اما بدنیست بدانید که این مسئله اشتباه است. حجم موها به وضعیت ژنتیکی هر فرد بستگی دارد و موها باگذشت زمان و افزایش سن بلند می‌شود. کوتاه کردن موها فقط از اینکه سر موها خراب نشود، پیشگیری می‌کند.

مراحل کوتاه کردن مو

مرحلهٔ اول : بسیار مهم است که این کار با رضایت فرزندتان انجام پذیرد، پس احساس خوشایند و شادابی اولین قدم برای شروع کار است.

مرحلهٔ دوم : بستن پیش‌بند و خیس کردن کامل موها که این می‌تواند برای پسربچه‌های بازیگوش و در سنین پایین با آب‌بازی در حمام همراه باشد .

مرحلهٔ سوم : پس‌ازاینکه موها را کاملاً خیس کرده و برای کوتاهی آماده کردید خیلی مرتب آن‌ها را شانه بزنید به‌طوری‌که همهٔ موها اطراف سررا بپوشانند، چتری‌ها در جلوی سربه سمت پیشانی، دو طرف سر به سمت گوش‌ها و پشت سر نیز تا گردن خوب شانه شود.

مرحلهٔ چهارم: چتری‌ها را از سمت راست پیشانی تا سمت چپ آن با دقت خیلی صاف و یک اندازه کوتاه کنید.پشت سر را نیز به سمت پایین خوب شانه‌زده و در قست گردن صاف و یک اندازه کوتاه کنید. شقیقه‌ها و موهای دو طرف گوش‌ها را نیز در پشت به سمت پایین شانه‌زده و شقیقه‌ها را صاف بزنید، از خود بچه بخواهید که با دست لالهٔ گوشش را به سمت پایین خم کرده تا شما به‌راحتی بتوانید اضافه‌های موهای روی گوش را مماس با پشت گوش، گرد و یکدست تا پشت سر صاف کنید.

مرحلهٔ پنجم : چتری‌ها را پس از کوتاهی به سمت بالا شانه‌زده و موهای قسمت بالای سر را بر اساس معیار اندازهٔ چتری‌ها که همه را باهم به بالا شانه کرده‌اید کم‌کم کوتاه کنید . برای راحتی کار موها را از جلو لایه‌لایه جدا کنید و با زاویهٔ قائمه ( 90 درجه ) به سمت بالا بزنید.

مرحلهٔ ششم: دو طرف شقیقه‌ها را به سمت جلوی صورت شانه‌زده و اضافه‌های آن را بزنید، سپس آن‌ها را به سمت گوش شانه کرده و با همین معیار دو طرف گوش‌ها را کوتاه کنید.پس از اتمام کوتاهی دو طرف در قسمت بالای سر همهٔ موها را دوباره به سمت بالا شانه‌زده و ابتدا در جهت راست باهم شانه کرده، اضافه‌ها را بزنید و بعد در جهت چپ.

مرحلهٔ هفتم : نوبت به پشت سر می‌رسد و چون ابتدای کار دور سر را مرتب کرده‌ایم و پایین موهای پشت سر که منظور روی گردن است نیز صاف‌شده است، حال باید تمام موهای پشت سر که کاملاً خیس است را به سمت بالا شانه‌زده و قسمت پایین آن را خورد ترکرده تا کم‌کم که به قسمت‌های بالا می‌رسد تنها نوک موها را زده و روی آن را مرتب کنید.

اصلاح موی کودک با تیغ

یک اشتباه رایج دیگر این است که بعضی از خانواده‌ها به دلیل اینکه فرزندانشان موهای پرپشتی داشته باشند سر کودکان خود را با تیغ می‌زنند. متأسفانه باید بگوییم که این کار بسیار خطرناک است و به‌هیچ‌عنوان ارزش علمی ندارد. اگر با ساختمان مو آشنایی داشته باشید وقتی از سمت ریشه به سمت نوک مو می‌رویم، مو نازک‌تر می‌شود، درنتیجه وقتی شما مو را تیغ می‌زنید قسمت نازک مو می‌افتد ولی سطح مقطع و ریشه مو که ضخیم‌تر است باقی می‌ماند، درنتیجه فکر می‌کنید با تیغ زدن مو ضخیم‌تر شده است. درحالی‌که وقتی مو رشد کند و به سمت بالا برود دوباره نازک می‌شود. درواقع همه ما با یک تعداد پیاز موی مشخص به دنیا می‌آییم که نمی‌توان این تعداد را بیشتر کرد.

مدل‌های موی کودک

موهای لخت
خیلی از دختربچه‌ها موهای لختی دارند، اگر دختر کوچولوی شما نیز جنس موهایش از نوع لخت است، بهترین حالت برای او کمی بلند و ریخته شده روی شانه‌هایش است. موی لخت را به‌صورت جمع و به شکل دم‌اسبی هم می‌توان درست کرد.

دختران فرفری
اگر دختر دلبندتان موهای فرفری دارد موهایش را خیلی کوتاه نکنید. بهترین مدل برای این جنس مو، بلند نگه‌داشتن آن حداقل تا روی شانه‌هاست. مزیت موی فر این است که اگر کمی به آن ژل بزنید به هر حالتی درمی‌آید.

 چتری دوست‌ها
این مدل مو اصطلاحاً به مصری معروف است و اغلب تصور می‌کنند مدلی صرفاً دخترانه است اما این‌طور نیست پسر کوچولویتان هم می‌تواند از این مدل مو استفاده کند.

با موی کودکان مهربان باشید

ازآنجاکه کودکان فاقد هورمون جنسی هستند میزان چربی موی آن‌ها بسیار کم است و به همین دلیل به‌آسانی صدمه‌دیده و شکننده می‌شود، پس به‌هیچ‌وجه با خشونت موی آن‌ها را شانه و سشوار نکشید. به‌خصوص در مورد موی دختران برای زیبایی موهایشان را بیش‌ازحد نکشید. اگر نوزاد پر مویی دارید می‌توانید جهت آرایش دادن موها، به موهای او برس بکشید اما باید دقت کنید که تنها از برس‌های مویی استفاده کنید و از برس‌هایی با دندانه‌های پلاستیکی و فلزی استفاده نکنید. البته در این کار زیاده‌روی نکنید و همچنین برس را محکم به سر نوزاد نکشید.

منابع: پازل / سماتک / نی نی بان / زندگی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.