تبیان، دستیار زندگی

معرفی برخی از جاذبه های گردشگری شهرستان نور

شهرستان نور که در غرب استان مازندران واقع شده است و یکی از قدیمی ترین شهرهای این استان می باشد، نام فدیمی آن تمیشه بوده که بخش ساحلی حکومت رویان بوده است و همچنین نام قدیمی دیگر آن سولده است که هنوز محلی های این شهر گهگاه از این نام استفاده می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردشگری شهرستان نور

این شهرستان پس از جدا شدن از آمل دارای سه بخش مرکزی، بلده و چمستان می باشد و بخش مرکزی آن شامل شهرهای نور، رویان و ایزدشهر می باشد و از روستاهای مهم آن می توان به تاشکوه علیا و سفلی اشاره کرد.

بخش چمستان به مرکزیت شهر چمستان در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی نور و در مجاورت شهرستان آمل واقع شده است. بخش دیگر شهرستان نور با نام بلده و به مرکزیت بلده که شهری قدیمی در ۸۵ کیلومتری جنوب شهر نور واقع شده است و جالبتر اینکه پل ارتباطی بین دو محور مهم هراز و چالوس است. حال به تک به تک جاذبه های گردشگری این شهرستان می پردازیم.


کاخ تمیشان


کاخ تمیشان در ۵ کیلومتری‌ شهرستان‌ نور قرار دارد که در دوران پهلوی‌ دوّم‌ به‌ دستور اشرف‌ (خواهر محمدرضا شاه‌) ساخته‌ شد‌ و در جزو مجموعه کاخ هایی است که در حال حاظر‌ در اختیار بنیاد جانبازان‌ می باشد. محوطه این‌ کاخ‌ بسیار بزرگ‌ و دارای‌ استخر، اصطبل‌ و محل‌ اقامت‌ نگهبانان‌ می باشد. پلاژ اختصاصی‌ سلطنتی‌ که در آن زمان مورد استفاده قرار می گرفت،‌ بنای‌ زیبا و بزرگی‌ است که‌ در کنار ساحل‌ دریای‌ خزر واقع شده است و در روبروی اسختمان اصلی کاخ است. ساختمان‌ کاخ به لحاظ طراحی‌ و تزئینات‌، زیبایی‌ خاصی‌ به مانند ارزش های‌ هنری‌ و معماری‌ آن دارد.
پارک جنگلی کشپل


پارک جنگلی کشپل


درمسیر ییلاقی لاویج و تقریبا در حد فاصل ۵ کیلومتری از شمال به جاده نور- چمستان، از جنوب به کوه و آب گرم لاویج، از شرق به جنگل های چمستان و از غرب به لاویج رود و شهرک صنعتی چمستان محدود شده است. این پارک با مساحت ۷٫۲۱ هکتار که از نظر پوشش نیز دارای شش تیپ جنگلی  وجود است. این محدوده دارای سنگ آهن در رودخانه این مسیر و کوره‌های ساچمه سازی بوده و به عنوان تفرجگاه برای گردشگران و محلی های منطقه مورد استفاده است.


قلعه پولاد بلده


قلعه پولاد بلده که یکی از آثار مهم تاریخی و باستانی این منطقه محثوب می شود، بر روی ارتفاعات شمالی مشرف بر شهر بلده واقع شده است. این قلعه عظیم از معروف ترین و بزرگ ترین قلعه های برجای مانده در شمال ایران است که تا اوایل دوره صفویه مورد استفاده بوده و مرکز یکی از مقتدرترین قدرت های محلی آن زمان در ایران به شمار می رفته است.


خانه نیما یوشیج


واقع در روستای ییلاقی و کوهستانی یوش از دهستان اوزرود شهرستان نور است، خانه این شاعر بلند آوازه شعر فارسی و پدر شعر نو که توسط جدش بیش از ۲۰۰ سال پیش با گجچ بری و پنجره های زیبایی ساخته شده است، اکنون آرامگاه وی است.
کلیسای آنتوان مقدس

کلیسای آنتوان مقدس


در شهرک ساحلی هایکاشن و در فاصله بین شهر های نور و علمده استان مازندران قرار گرفته است. این کلیسا که به دست ارامنه کاتولیک مذهب ایران بنا شده است، ساخت آن در ۱۹۷۴ میلادی به اتمام رسید. دیوارهای داخلی آن با گچ و دیوارهای خارجی کلیسا با سیمان پوشانده شده است. این کلیسا بر روی صفه ای به ارتفاع پنج متر، دارای پلان هشت ضلعی است و بر روی بعضی از اضلاع آن نورگیر کم عرض قرار گرفته است. سقف گنبدی کلیسا در قسمت میانی خود دارای گنبد کوچکتری با ساقی هشت ظلعی وبه ارتفاع ۵/۱ متر می باشد.

دریاچه الیمالات


در ۸ کیلومتری نور و در مسیر جاده نور ـ چمستان واقع شده است که فاصله آن از این جاده حدود ۳ کیلومتر است. در واقع این دریاچه در مسیر جاده ارتباطی نور به چمستان قرار دارد و در بخش جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا است. سد خاکی الیمالات مجهز به امکانات رفاهی از قبیل مکان هایی برای نصب چادر، آلاچیق، سوپرمارکت، رستوران و کافی شاپ، امکانات قایق ‌سواری، سوئیت برای اسکان شب و ماهیگیری می باشد. سد خاکی الیمالات در هر فصل زیبایی خود را دارد اما بهار و پاییز به خاطر آب و هوای مناسب، دمای هوا و رنگ طبیعت و درختان فضای متفاوتی دارد.
دریاچه الیمالات

جنگل و آبگرم لاویج


لاویج که یکی از دهستان های شهر چمستان نور در استان مازندران است، در دامنه کوه های البرز واقع شده است. این روستا در ۱۸ کیلومتری جنوب چمستان و در میان دره های جنگلی و زیبای البرز واقع شده است. از سمت غرب و در بدو ورودی به چمستان یک مسیر زیبای آسفالته به طرف جنوب واقع شده که از جاده اصلی جدا می شود و با عبور از پارک جنگلی کشپل به لاویج ختم می گردد. فاصله لاویج تا شهرستان نور، ۳۵ کیلومتر است.

منبع:مجله گردشگری الی گشت