تبیان، دستیار زندگی

عذرخواهی کردن برای سلامت روان خوب است یا بد؟

آقایان، عذرخواهی فراموش نشود!

«بر اساس تحقیقات جدید، زنانی که در قبال رفتارهای بد یا اشتباه شوهرشان عذرخواهی دریافت نمی کنند، علاوه بر احتمال ابتلا به افسردگی، فشارخون شان نیز بالا می رود که خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را در آن ها افزایش می دهد بنابراین احتمال خطر فوت شان بیشتر می شود پس، آقایان معذرت خواهی فراموش نشود!»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عذرخواهی کردن، فشار خون، سکته قلبی، حمله قلبی، احساسات، سلامتی، آرامش، خانواده ایرانی، قانون در خانواده
  این متن یکی از توئیت های منتشر شده در فضای مجازی است که با جست و جو در سایت های انگلیسی، از درست بودن آن مطمئن شدیم. در ادامه به چند نکته روان شناسانه درباره این پژوهش، اشاره می کنیم.
نتایج این پژوهش:به گزارش سایت livescience.com ، تحقیقات جدید نشان می دهد عذرخواهی کردن مردان از همسرشان، می تواند سلامت آن ها را بهبود ببخشد. زنانی که در قبال رفتار بی ادبانه یا آزاردهنده شوهرشان عذرخواهی دریافت نمی کنند، فشار خون شان بالا می رود و این موضوع می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را در آن ها افزایش دهد. به طور کلی و طبق نتایج این تحقیق، زنان بعد از شنیدن عذرخواهی، سریع تر آرام می‌شوند و احتمال دچار شدن شان به افسردگی کمتر می شود، در حالی که مردان برعکس زنان بیشتر برآشفته می‌شوند.

عذرخواهی کردن برای سلامت روان خوب است یا بد؟

انسان ها احساسات متفاوت و پیچیده ای در زمان عذرخواهی کردن دارند. بعضی از ما به زور عذرخواهی می کنیم و بعضی دیگر با عذرخواهی کردن، احساس بهتری پیدا می کنیم و شاید بتوان گفت به نوعی احساس رهایی دست می یابیم. بعضی از ما با عذرخواهی کردن، احساس خجالت می کنیم و بعضی دیگر تا زمانی که عذرخواهی نکنیم، احساس خجالت داریم. شاید شما هم این عبارت را شنیده باشید که «عشق یعنی هیچ وقت نگی متاسفم» اما امروزه روان شناسان بیان می کنند که عذرخواهی نکردن در روابط زوج ها اگر هر کدام دچار اشتباه شوند، ممکن است به پایان یک رابطه ختم شود البته دانستن این که چه زمانی و به چه شکلی باید عذرخواهی کنید، آگاهی می طلبد.

شیوه اصولی عذرخواهی:

اگر به اشتباه بودن رفتارتان پی بردید، برای عذرخواهی چند گام لازم است:
1- ابتدا عبارت «متاسفم» یا «عذرخواهی می کنم» را به زبان بیاورید.
2- مسئولیت آن اتفاق یا آن رفتار خودتان را بپذیرید و نشان دهید که از کار اشتباه خودتان با خبرید.
3- شرایط و موقعیت را تا جایی که امکان دارد به سمت درست برگردانید و رفتار گذشته خود را جبران کنید.
4- قول دهید که دیگر این اشتباه را تکرار نمی کنید.
نکته: لطفا توجه داشته باشید که عذرخواهی کردن به این معنا نیست که تمام تقصیرها به گردن شماست بلکه به این معناست که شما مسئولیت بخشی از ماجرا را که به شما مربوط می شد، پذیرفته اید حتی اگر این بخش بسیار کوچک است. به این شکل شما باعث احساس راحتی، آرامش و سلامتی در خودتان و حتی طرف مقابل تان می شوید.
منبع: ترجمه از روزنامه خراسان
 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.