تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با الگوی ارتباطی با همسران در تبیان

بخش خانواده ایرانی وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، مقاله اینترنتی «الگوی ارتباطی شما با همسرتان کدام است؟»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زوج جوان
 به گزارش روابط عمومی؛ خانم سرور حاجی سعید در متن این مقاله آورده است: «گاهی بسیاری از زوجین درگذر زمان و درحرکت به سمت روزمرگی، ارتباطشان و نوع گفت‌وگوی‌شان مختصر و محدود به بیان کلماتی کوتاه و در حد نیاز می‌گردد. عباراتی مثل" چطوری؟"، "چیزی نیاز داری؟"، "من میتونم کمکت کنم؟". این نوع رابطه را میتوان به‌گونه‌ای قطع رابطه نامید که بامعنای اصلی رابطه که بیان نیازها و تلاش جهت رسیدن به تفاهم مشترک است فاصله بسیاری دارد.
زمانی که زوجین افکار، رفتار و اعمال همدیگر را مورد قضاوت ارزشی قرار می‌دهند و مثلاً می‌گویند "این رفتار تو زشت است"یا "این فکر تو بد و ناپسند است"، در این زمان زوجین فراموش می‌کنند که آنچه برای آن‌ها ناپسند است ممکن است موردپسند همسرشان باشد و درواقع زوجین با متر خود به‌اندازه گیری سلایق و علایق همسرشان می‌پردازند و آن‌ها را قضاوت می‌کنند.
قضاوت اخلاقی؛ یعنی معیارهای خود را به‌عنوان یک معیار و استاندارد درست قرار دادن و متوقع از دیگری بودن که طبق آن‌ها رفتار کند و افکار و اعمالش را منطبق بر آن قرار دهد. برچسب زدن به رفتار دیگری بر طبق معیارهای خود، به‌جای مشاهدهٔ دقیق رفتارهای همسر و دادن بازخورد درست و منطقی به آن.»
علاقمندان می توانند متن کامل مقاله اینترنتی «الگوی ارتباطی شما با همسرتان کدام است؟» را در بخش خانواده ایرانی مطالعه کنند.