تبیان، دستیار زندگی

خطر افزودنی‌ها برای کودکان

روند رو به رشد مطالعات دانشمندان نشان داده است مواد شیمیایی افزوده شده به خوراکی‌ها باعث تغییرات هورمونی در بچه‌ها شده، می‌تواند در رشد و نمو آن‌ها تداخل ایجاد کرده، مانع رشد عادی‌شان شود و ابتلا به چاقی دوران کودکی را در آن‌ها تشدید کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
افزودنی ها
به گفته محققان افزودنی‌ها اثر زیادی بر روی سلامت انسان‌ها دارند، اما تأثیر آن‌ها بر روی بچه‌ها به مراتب بسیار قوی‌تر است.

برخی از این ترکیبات شیمیایی عبارتند از:

بیسفنول‌ها که در پلاستیک‌ها و پوشش فلزی کنسروها وجود دارند. این مواد مضر می‌توانند بر روی بلوغ اثر گذاشته باروری را تحت تأثیر قرار دهند، افزایش وزن دوران کودکی را به همراه داشته و بر روی سیستم عصبی و ایمنی کودکان نیز اثرگذار باشند.
فتالات‌ها که در پلاستیک‌ها و لوله‌های وینیلی یافت می‌شوند، در مواد خوراکی که به طریق صنعتی تهیه می‌شوند دیده می‌شود. این ترکیبات برای عملکرد تناسلی پسرها مضر می‌باشند، عامل ایجاد چاقی دوران کودکی هستند و خطر حملات قلبی را به همراه دارند.
پرفلوروآلکیل‌ها که در بسته‌بندی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است ایمنی بدن و توانایی باروری آتی را کاهش دهند و بر روی عملکرد غده تیروئید هم نقش منفی داشته باشند.

بیسفنول‌ها که در پلاستیک‌ها و پوشش فلزی کنسروها وجود دارند. این مواد مضر می‌توانند بر روی بلوغ اثر گذاشته باروری را تحت تأثیر قرار دهند، افزایش وزن دوران کودکی را به همراه داشته و بر روی سیستم عصبی و ایمنی کودکان نیز اثرگذار باشند

پرکلرات‌ها که در بسته‌بندی‌های مواد غذایی خشک به کار برده می‌شوند، بر روی تیروئید و رشد ابتدایی مغز بچه‌ها اثر منفی دارند.
رنگ‌های افزودنی که با بیش‌فعالی بچه‌ها در ارتباط هستند.
نیترات‌ها و نیتریت‌ها که برای نگهداری و حفظ رنگ مواد غذایی و به‌خصوص گوشت‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند در تولید هورمون‌های مربوط به فعالیت غده تیروئید اختلال ایجاد نمایند و همچنین باعث سرطان‌های گوارشی و سیستم عصبی گردند. این مسئله گزارش تکان‌دهنده‌ای از خطرات عوامل محیطی بر زندگی بچه‌ها است که متأسفانه توجه چندانی به اهمیت آن به‌خصوص در خانواده‌ها نمی‌شود.
بچه‌ها هرچه دوست داشته باشند، خوشمزه باشد یا حتی ظاهر بهتری داشته باشد را به خوراکی‌های سالم ترجیح می‌دهند.
با این نتایج به دست آمده کاملاً مشهود است که مواد شیمیایی افزوده شده به مواد غذایی ما انسان‌ها می‌تواند اثر بسیار نامطلوبی بر روی سلامت داشته باشد؛ از جمله مشکلات باروری، تیروئید، سرطان‌ها و غیره و بدتر از همه این که این دسته از مواد سال‌ها در بدن ما باقی می‌مانند و به راحتی دفع نمی‌شوند.
ید نقش بسیار حیاتی در رشد و متابولیسم بدنی در بچه‌ها دارد و از جمله عناصری است که برای رشد مغز و سیستم عصبی ضروری است. کمبود ید در بچه‌ها می‌تواند باعث اختلال در رشد و قوه تفکر گردد.
اکثر این ترکیبات افزودنی باعث اختلال در عملکرد تیروئید و در نتیجه جذب ید در بدن می‌شوند و رشد و نمو کودکان را از حالت طبیعی خارج می‌سازند.
پر کلرات، نیترات و نیتریت می‌توانند جذب و عملکرد ید را در بدن مختل و عملکرد تیروئید و تغییرات متابولیک را تغییر دهند.
تمام این موارد در حالی است که محققان و انجمن‌های حمایت از کودکان اخیراً همگی به‌شدت پیگیر این مسئله بسیار مهم شده‌اند.

اما نقش شما پدر و مادرها در این بین چیست؟

پدر و مادرها باید تا می‌توانند کودکان را کمتر در معرض افزودنی‌های خوراکی قرار دهند.
به جای استفاده از کنسروها بچه‌ها را به خوردن سبزی‌ها و میوه‌های تازه تشویق کنند و مواد مصرفی را از خوراکی‌ها و سبزی‌های تازه انتخاب نمایند.
از مصرف گوشت‌ها و خوراکی‌های با مواد افزودنی به‌شدت خودداری کنند، به‌خصوص در دوران بارداری.
ظرف‌های پلاستیکی حاوی مواد غذایی را در مایکروفر و ماشین ظرف‌شویی قرار ندهند.

به خاطر داشته باشید

در صورتی که از ظرف‌های پلاستیکی بازیافت شده استفاده می‌کنید، حتماً به برچسب مربوط به مواد تشکیل‌دهنده آن توجه کنید. زیرا نقش بسیار مهم و اساسی در سلامت خانواده به‌خصوص بچه‌ها دارند.
از ظرف‌هایی که برچسب آن‌ها کدهای شماره سه که حاوی فتالات هستند، کد شماره شش که حاوی استایرن بوده و کد شماره هفت که بیسفنول دارند، اجتناب کنید. ظرف‌هایی که برچسب «بیوبیس» داشته باشند، برای مصرف می‌توان تهیه کرد. این بدان معنا است که از گیاه ذرت تهیه شده‌اند و بیسفنول ندارند.

آموزش برچسب‌خوانی به بچه‌ها

یکی از مهم‌ترین مسائل همیشه نحوه آموزش سلامت به اعضای خانواده است.
آموزش تشخیص برچسب مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها و حتی دیگر مواد مصرفی یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین موارد به بچه‌ها است.
کودکان باید از آنچه مصرف می‌کنند آگاهی کامل داشته باشند.
تا آنجا که می‌توانید آن‌ها را آموزش دهید تا خوراکی‌های سالم را انتخاب کنند.
باید ابتکار به خرج دهید و بچه‌ها را با شیوه‌های جذاب به این کار تشویق کنید.
بچه‌ها باید از خوراکی‌هایی استفاده کنند که عاری از مواد افزودنی برای بسته‌بندی، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی باشند.
زیاد هستند مواد غذایی که بسته‌بندی‌های زیبا و جذاب برای بچه‌ها دارند، اما حاوی مقادیری از این مواد افزودنی مضر برای بچه‌ها هستند.

منبع: زندگی آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.