تبیان، دستیار زندگی

از لباس سیاه تا تفکر محرمی

لازم است در روز‌های محرم، برای نهادینه کردن تفکر محرمی در ذهن کودکان بسیار تلاش کرد، تفکری که می‌تواند ضامن تمام زندگی آنان شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عزاداری محرم

این روزها که همه مردم در تکاپوی عزاداری امام حسین(ع) هستند، نباید از کودکان غافل شد.
در این روزها خانواده‌هایی که دارای فرزند کودک هستند باید بیشتر از پیش به فرزند خود توجه کنند چرا که این لحظه‌ها، لحظه‌های ناب تربیتی کودک است.
فرصت محرم، فرصت خوبی برای تربیت کودک در مسیر قرآن و اهل بیت(ع) است اما باید توجه داشته باشیم که در این روزها کمی بی تفاوتی، شاید مسیر زندگی کودک را تا پایان عمر تغییر داده و او را در مسیر نادرست قرار دهد‌. توجه به چند نکته ظریف اما تاثیرگذار می‌تواند کودک را در مسیر دلخواه قرار دهد.
در این روزها والدین باید توجه داشته باشند که کودک نباید خسته شود. به هر حال او کودک است و به علت سن کمش شرایطی متفاوت با والدین دارد.
بهتر است والدین کمی زودتر کودک را برای رفتن به مراسم عزاداری، آماده کرده و برای رفتن به مراسم عزاداری و به علت عجله با او دعوا نکنند چرا که این امر باعث می‌شود او از ابتدا با ناراحتی وارد مراسم عزاداری شود.
در مراسم عزاداری باید توجه کرد که کودک تشنگی و گرسنگی طولانی را تحمل نکند. همواره باید برای کودک یک خوراکی به همراه داشت تا در صورت طولانی شدن مراسم عزاداری کودک گرسنه نشود چرا که این گرسنگی او را بی قرار کرده و باعث دلزدگی او از مراسم عزاداری می‌شود.
نکته دیگری که در رابطه با کودک در روزهای عزاداری باید به آن توجه کرد، این است که والدین لازم است او را به هیئت‌هایی که هم سن و سالان او در آن هستند، ببرند. حتی لازم است با او در این مورد و اینکه دوست دارد به چه هیئتی برود مشورت کنند تا او با شوق به هیئت وارد شود.
نکته مهم دیگر یاد دادن نیکی و احسان در این روزها به کودک است. به طور مثال والدین می‌توانند برای پخش نذری یا پذیرایی در هیئت‌های عزاداری از کودک خود کمک بخواهند تا او شیرینی کار خیر را با تمام وجود بچشد و بعد از این، او خود برای کار خیر پیش قدم می‌شود.
کودکان به علت احساسات ظریف خود نسبت به گریه مادر خود بسیار حساس هستند، از این رو توصیه می‌شود مادران در مراسم عزاداری در مقابل چشمان کودکان خود گریه و شیون نکنند تا خاطره بدی از مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ذهن کودک باقی نماند.
مداحان و سخنرانان مراسم عزاداری نیز باید با روی خوش و مهربانی که سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) است با کودکان برخورد کنند چرا که یک برخورد بد می‌تواند تمام تصور کودک را نسبت به امامی که برای او عزاداری می‌کنند تغییر دهد.
نکته آخر نیز پاسخگویی درست به سوالات نقش بسته در ذهن کودک در مورد وقایع کربلا است. در این مورد والدین لازم نیست تمام مسائل را با جزئیات برای کودک توضیح دهند چرا که این وقایع تصاویر بدی را در ذهن او شکل می‌دهد بلکه باید والدین با زبان کودکانه و در قالب داستان در مورد مهربانی امام حسین(ع)، رابطه حضرت زینب(س) با امام حسین(ع) و فرزندان ایشان و کودکی امام حسین(ع) برای کودک صحبت کنند.
صحبت کردن از زندگی امام حسین(ع) و اخلاق اهل بیت(ع) باعث می‌شود ذهن کودک از حوادث کربلا منحرف شده و سعی کند از این اخلاق الگو بگیرد.
والدین می‌توانند برای معرفی وقایع کربلا و سیره اخلاقی امام حسین(ع) از کتاب‌های متناسب با سن کودک استفاده کنند.
عزاداری در ایام محرم به کودک می‌آموزد برای مقدسات دینی خود ارزش قائل باشد و در واقع ایام محرم، فرصتی طلایی برای شکل گیری شخصیت و هویت کودک است، فرصتی که باید از آن برای یک عمر بهره گرفت.



منبع: خبرگزاری قرآن
یادداشت از زهرا حمیدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.