تبیان، دستیار زندگی

لاک سیاه به احترام عزای امام حسین!

چندسالی است در آستانه محرم شبکه‌های مجازی پر می‌شود از تبلیغات ریز و درشتی که ساختن ظاهری متناسب با شب‌های محرم بدون دوری از مد و فشن را تبلیغ می‌کنند. مدل موی محرم، لباس محرم، ناخن طرح محرم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لاک مشکی
ماه محرم که می‌شود هر کسی به نحوی می‌خواهد برای روزهای عزاداری آماده شود. یکی لباس سیاه می‌پوشد‏‏، یکی پرچم عزا بر سر در خانه‌اش می‌آویزد‏، یکی در خانه‌اش روضه می‌گذارد‏، یکی موکب برپا می‌کند و .... .

در این روزها ظاهر و نوع پوشش مردم هم به شکل عزا درمی‌آید‏ اما چند سالی است که دیگر نماد عزاداری فقط به پوشیدن پیراهن مشکی‏، ریش بلند گذاشتن و صورت بدون آرایش خانم‌ها نیست. ابراز ارادت به امام حسین(ع) هماهنگ با تغییرات فرهنگی و اجتماعی در کشورمان تغییر کرده است. شاید تا ۲۰ سال پیش خانم‌ها به حرمت عزای امام حسین(ع) دو ماه محرم و صفر را آرایشگاه نمی‌رفتند و مردان هم ریششان را اصلاح نمی‌کردند؛ اما اکنون چندسالی است در آستانه محرم شبکه‌های مجازی پر می‌شود از تبلیغات ریز و درشتی که ساختن ظاهری متناسب با شب‌های محرم بدون دوری از مد و فشن را تبلیغ می‌کنند...

این روزها صنعت مد برای ناخن خانم‌ها در محرم طرح و برنامه دارد. شاید سال‌های اول مد شدن طرح ناخن با مدل‌های عزاداری نقش «یا حسین» و «یا ابوالفضل» کاربرد داشت اما همانطور که برای هر مدی یک تاریخ مصرفی است این مدل‌ها هم قدیمی شدند و الان طرح‌های جدید عزاداری به خواهان آن معرفی می‌شود.

برای تهیه گزارش از فضای سالن‌های زیبایی و استقبال از این نوع نقش و طرح بر روی ناخن به چند سالن زیبایی معروف سر زدم.

ساعت ۲ بعدازظهر است. خیابان‌ها خلوتند و هوا خیلی گرم با رطوبت بالای ۸۰ درصد. کولر ماشین را روی صورتم تنظیم می‌کنم اما باز هم گرم است. به خاطر گرمی هوا و خلوتی خیابان‌ها با اینکه مسیرم به آرایشگاه دور است اما زود می‌رسم. فکر می‌کردم الان سالن خلوت باشد و زود کارم تمام می‌شود. به محل مورد نظرم رسیدم. سالن زیبایی ....‏، سه خانم دم در ایستاده بودند و می‌خواستند وارد شوند. با هم وارد شدیم و بعد از ما هم دو نفر دیگر آمدند.

وارد information reseption شدم. گفتم برای کار ناخن آمدم. «با کی نوبت دارید؟ برام فرقی نمی‌کنه. چطوری نوبت گرفتید؟ تماس گرفتم و گفتن ۱۲ و نیم به بعد بیام. بهتون نگفتن پیش کی برید؟ نه نگفتن. تشریف بیارید بالا تا راهنماییتون کنم.»

از طبقه پایین بالا می‌روم. پایین شلوغ است هر کسی مشغول کاری بود سشوار، رنگ مو....

وارد اتاق «خدمات ناخن» شدیم. اتاقی با ۲۰ و خرده‌ای متر مساحت. ۱۴ میز با ۵۶ صندلی. ۱۰ ناخنکار نشسته بودند و هر کسی کاری می‌کرد کنار دست هر نفر روی دیوار دکوری با ۷ طبقه نصب بود که پر از رنگ و مواد و لاک بود. همان بوی آشنای مواد و پودر و رنگ و لیکویید و پرایمر در فضا به مشام می‌رسید. همهمه‌ای برپا بود صدای سوهان برقی و ریموو و حرف زدن خانم‌ها با هم.

مسئول پذیرش در اتاق با صدای بلندی گفت «بچه‌ها کی بیکاره کار کاشت انجام بده» یکی از ته اتاق فریاد زد من. مسئول پذیرش بعد از راهنمایی من رفت. رفتم جلو و گفتم من کاشت ندارم فقط لاک می‌خواهم. گفت «من فقط کاشت انجام میدم. اصلا لاک ندارم که بخوام غیر کاشت انجام بدم. پرسیدم کدوم یکی از همکاراتون انجام میدن گفت نمیدونم ازشون بپرسید» و سرش را در آینه کرد و مشغول ترمیم میک‌آپش شد.

دوباره از مسئول پذیرش خواستم من را به کسی معرفی کند که فقط کار لاک انجام بدهد. روژین  چهار سال است که در سالن‌های زیبایی ناخن می‌کارد و ترمیم می‌کند.

از او درباره طرح‌های محرم می‌پرسم که می‌گوید: «به نظرم مسخره‌ست. یعنی چی یا حسین و پرچم می‌زنن روی ناخنشون. از کی مد شد؟ دقیق نمی‌دونم. کمی مکث می‌کند... والا ما چیزهای عجیب خیلی می‌بینیم تا پارسال کسی روز دختر رو به بچش تبریک نمی‌گفت امسال همه کیک می‌خریدن و جشن می‌گرفتن. مردم با کلاس شدن.»

به او گفتم فکر می‌کردم سالن در ماه محرم خلوت باشد، «دو سه سال پیش مشتری داشتم که فقط برای لاک زدن میومدن اما الان همه برای کاشت و ترمیم میان. اونایی هم که ناخن طبیعی دارن معمولا ژلیش می‌زنن. ناخن ربطی به محرم نداره و آدم هرماه باید بیاد و کار ترمیمش رو انجام بده.»

داشتیم صحبت می‌کردیم که برای روژین مشتری آمد.

اسمش آتوسا است. به نظرم ۳۲ یا ۳۳ ساله می‌آید؛ تازه مژه کاشته بود مدام خودش را باد می‌زد چون سوزش چشم داشت، بینی‌اش عمل کرده بود و لبهایش ژل زده. می‌نشیند و با روژین شروع به صحبت می‌کند: «خوشحالم از اینکه داره پاییز میاد و میتونم رنگهای مورد علاقه‌ام رو روی ناخنم بزنم. تا آخر زمستون همینه؛ خاکستری و گوشتی. اما الان که نمی‌تونم با این رنگها برم هیئت فعلا این ده روز رو سیاه می‌زنم تا بعدش بیام تغییرش بدم. من همون مشکی ساده رو ترجیح میدم. ما که مثل دخترای تهرونی نیستیم که یاحسین بنویسیم روی ناخنمون. حرمت سرمون میشه همون مشکی کافیه.» روژین پرسید تابستون چه رنگهایی میزنی؟ «رنگش خیلی برام مهم نیست فقط اکلیلش باید زیاد باشه.»

کار ترمیم ناخن آتوسا تمام می‌شود از کار روژین راضی است و با ذوق می‌گوید «میدونی همه دوستام بخاطر ناخن من رنگ گوشتی میزنن. بعد محرم میام برام کارش کن.»

از اتاق بیرون می‌آیم... کارم تمام شده می‌خواهم خارج شوم که در بلندگوی سالن اعلام می‌کنند «خانم ناهید به لاین ابرو...»

در هر خیابان از کوی کیانپارس اهواز دو، سه و گاهی ۴ سالن می‌بینی که باید برای جلب مشتری در تجارت پرسود زیبایی تلاش کنند.

برای رفتن به سالنی دیگر از قبل تلفنی هماهنگ کرده بودم. شماره تماسم را گرفتند و گفتند هروقت وقت داشتیم با شما تماس می‌گیریم... تماسشان دو روز طول کشید.

بالاخره وقت دادند و به سالن رفتم. مینا ۴ سالی می‌شود که این کار را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد. در پاسخ به سوالم درباره حضور خانمها در سالن‌های زیبایی همزمان با محرم می‌گوید: «ماه محرم که مهمانی‌ها تعطیل نمی‌شن که کار ما هم بخواد تعطیل بشه. تازه برای ماه محرم خیلی شلوغ می‌شه(با خنده) چون خانمها می‌خوان برن هیئت. مشتریا هم شماره تماسم رو دارن، تماس می‌گیرن و منم بهشون نوبت میدم.

مدل‌های ما بیشتر برای عروسی خوبن اما چند مدل داریم با تم تیره که هم محرمیه هم اداری. مشتری که پیشم میاد که بخواد برای محرم با تم تیره روی ناخنش کار کنه بهش پیشنهاد میدم که فرنچ و ژلیش کنه. چون ژلیش خیلی قشنگه. الان همه کاشت ناخن انجام میدن حتی پیرزنها هم میان.»

الناز هم ۶ سالی می‌شود که ناخن می‌کارد. می گوید: «بالای ده ساله که کاشت ناخن توی بورسه. اون اوایل فقط تو تهران انجام میدادن. نمیگم اهواز نبود، بود، اما هرکسی انجام نمی‌داد. الان دو سه سالی هست که طرح محرم مد شده؛ وقتی اومد فقط دو نفر توی اهواز انجام میدادن که خواهر من پیش یکیشون کار می‌کرد.»

با یکی از مشتری‌های آنجا که اسمش آیلین است هم‌صحبت می‌شوم، ۲۲ ساله است و دانشجو. بینی‌اش را به مدل سر بالا عمل کرده «خیلی وقته که کار کاشت ناخن انجام میدم. به نظر من هر کی هر چی که خودش دوست داره باید روی ناخنش بزنه به ناخن کار، کاری نداشته باشین. منم مد محرم رو شنیدم اما تا اونجایی که میدونم دیگه اسم امام حسین روی ناخن مد نیست؛ اما میشه برای این ماه مدلهای قشنگی روی ناخن زد مثل همینی که من میخوام بزنم تم مشکی با طرح قرمز و اکلیل. وای وقتی روش برق ناخن کار بشه محشر میشه. بمون تا کارم تمام بشه و ببینیش شاید خوشت اومد تو هم زدی.

من جوونم دلم نمی‌خواد ناخنم بی‌حال و رنگ پریده باشه، این مدل توی لباس تمام قد مشکی با کفش قرمز اسپرت توی شب با اون نورهای قرمز قشنگی که توی هیئت میذارن خیلی خوشگله عجییییجم.»

بیرون می‌آیم، می‌روم صندوق حساب کنم، چشمم می‌افتد به دستگاه انگشت‌زنی!

سر ناخن‌کارهای سالن شلوغ است‏، شلوغ‌تر هم می‌شود. اگر از قبل نوبت نداشته باشی باید یک ساعت منتظر بمانی تا بتوانی ناخن از قبل کاشته شده را ترمیم کنی، ترمیمی به رنگ سیاه به احترام عزای امام حسین(ع)!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.