تبیان، دستیار زندگی

بعد سکته این‌ها را نخورید!

غذاهای ممنوع پس از حمله قلبی

شرایط بقا پس از یک حمله قلبی می‌تواند دشوار و منزوی کننده باشد. مسیر ریکاوری طولانی و اغلب دردناک است زیرا بیمار باید تغییرات سبک زندگی و غذایی که برای کمک به بهبود شرایط قلب طراحی شده‌اند را در دستور کار خود قرار دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه و قلب
هر ساله افراد بسیاری در سراسر جهان حملات قلبی را تجربه می‌کنند. پزشکان و متخصصان تغذیه در این زمینه توافق دارند که بهترین روش برای پیشگیری از حمله قلبی دوم تغییر در رژیم غذایی، ورزش و عادات دیگر است. در ادامه با برخی از مواد غذایی که باید پس از تجربه حمله قلبی از آن‌ها پرهیز کرد، بیشتر آشنا می‌شویم.

پاپ کورن کره‌ای

پاپ کورن ساده می‌تواند فواید سلامت بسیاری نسبت به تنقلات دیگر داشته باشد زیرا حاوی فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها است. با این وجود، بیشتر محصولات تجاری حاوی کره و مقدار زیادی نمک هستند که چربی و سدیم زیادی را وارد بدن می‌کنند. اگر به تازگی یک حمله قلبی را تجربه کرده‌اید از مصرف پاپ کورن های کره‌ای پرهیز کنید.

پنیر

در شرایطی که نیاز نیست برای همیشه از مصرف پنیر پرهیز کنند، اما افرادی که به تازگی یک حمله قلبی را تجربه کرده‌اند باید نسبت به مصرف این ماده غذایی توجه داشته و حد اعتدال را رعایت کنند. غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع، مانند پنیر، باید به میزان کم مصرف شوند.

اگر فردی پس از حمله قلبی وارفارین، یک داروی رقیق کننده خون، مصرف می‌کند، برخی سبزیجات برگ‌دار به ویژه اسفناج و کیل ممکن است با اثرات ضد لخته شدن خون وارفارین تداخل ایجاد کنند


فلفل‌های چیلی

دوستداران ادویه ممکن است پس از تجربه یک حمله قلبی به کاهش میزان مصرف آن نیاز داشته باشند. فلفل‌های چیلی تند به واسطه کپسایسین موجود در خود می‌توانند موجب تورم رگ‌های خونی شوند و از این رو فشارخون کاهش یابد. همچنین، آن‌ها سرشار از بتا-کاروتن هستند که در زمان مصرف به صورت مکمل نشان داده است خطر حملات قلبی را افزایش می‌دهد.

روغن نارگیل

امروزه، روغن نارگیل از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است و در هر چیزی از محصولات مراقبت از مو تا نرم‌کننده‌های پوست یافت می‌شود، اما این محصول می‌تواند پس از یک حمله قلبی برای قلب مضر باشد. بنابر گزارش دانشکده پزشکی هاروارد، چربی اشباع حدود 90 درصد روغن نارگیل را تشکیل داده که 26 درصد بیشتر از کره است و افرادی که به تازگی یک حمله قلبی را تجربه کرده‌اند باید از مصرف آن پرهیز کنند.

سس خامه‌ای

سس خامه‌ای به طور سنتی با استفاده از کره یا روغن، آرد سفید، و شیر پرچرب یا خامه تهیه می‌شود. هر یک از آن‌ها در فهرست موسسه ملی سلامت آمریکا برای غذاهایی که باید به منظور حفظ سلامت قلب از آن‌ها پرهیز کرد، جایگاه بالایی دارند. کره، روغن، و لبنیات حاوی چربی اشباع بیشتر از مقدار مصرف توصیه شده روزانه هستند و آرد سفید پالایش شده موجب افزایش وزن می‌شود که تنش بیشتری به قلب وارد می‌کند.

نودل های تخم مرغی

نودل های تخم مرغی به نظر می‌رسد جایگزین‌های دوستدار قلب برای پاستای نشاسته‌ای هستند، اما مشکل این است که آن‌ها حاوی کلسترول تخم مرغ بدون دیگر مواد مفید این ماده غذایی مانند پروتئین و ویتامین‌های B هستند.

غذاهای سرخ شده

پرهیز از غذاهای سرخ شده برای افرادی که حمله قلبی را تجربه کرده‌اند چندان جای شگفتی ندارد، اما گاهی اوقات غذاهای سرخ شده برچسب سالم را یدک می‌کشند زیرا با استفاده از روغن‌های سالم‌تر مانند روغن زیتون یا کانولا تهیه شده‌اند. اما روغن‌های سالم‌تر نیز باید به میزان کم مصرف شوند و حتی سرخ کردن غذا در یک روغن سالم نیز می‌تواند برای کاهش وزن و سلامت قلب مضر باشد. روغن‌ها از چربی تهیه می‌شوند که دو برابر کالری بیشتر نسبت به غذاهایی دارند که از پروتئین یا کربوهیدرات تهیه شده‌اند.

گریپ فروت

در شرایطی که پس از یک حمله قلبی به افراد توصیه می‌شود هرچه بیشتر میوه مصرف کنند، اما بهتر است پیش از مصرف گریپ فروت با پزشک خود درباره عوارض جانبی احتمالی آن صحبت کنید. گریپ فروت می‌تواند با برخی داروهای قلب، از جمله داروهای کاهنده کلسترول مانند سیمواستاتین (زوکور) تداخل ایجاد کند.

کیل و اسفناج

این ممکن است عجیب به نظر برسد، زیرا سبزیجات برگ‌دار به طور معمول به واسطه فواید سلامت خود شناخته شده هستند، اما تعامل کیل و اسفناج با برخی داروها می‌تواند موجب عوارض جانبی مضر شود. اگر فردی پس از حمله قلبی وارفارین، یک داروی رقیق کننده خون، مصرف می‌کند، برخی سبزیجات برگ‌دار به ویژه اسفناج و کیل ممکن است با اثرات ضد لخته شدن خون وارفارین تداخل ایجاد کنند. خوشبختانه جایگزین‌هایی برای وارفارین وجود دارند که کارآمدتر، ایمن‌تر، آسان‌تر برای استفاده، بی‌نیاز از نظارت و مهم‌تر این که بدون ایجاد تداخل با برخی غذاها هستند.

کالباس

کالباس می‌تواند حاوی سدیم قابل توجهی باشد و ممکن است قلب را تضعیف کند. نیترات سدیم اغلب به عنوان یک نگهدارنده در کالباس‌ها استفاده می‌شود و پژوهش صورت گرفته در کلینیک مایو نشان داده است که مواد نگهدارنده مانند آن می‌توانند موجب سخت شدن سرخرگ‌های انسان شوند.

مکمل‌های غیر لبنی قهوه

تنها به دلیل این که در یک مکمل قهوه از شیر استفاده نشده است، به معنای آن نیست که برای قلب شما مشکلی ایجاد نمی‌کند. افرادی که به تازگی یک حمله قلبی را تجربه کرده‌اند باید از مصرف چربی‌های اشباع پرهیز کنند. مکمل‌های قهوه غیرلبنی کم چرب می‌توانند گمراه کننده باشند. به طور معمول در هر قاشق چای‌خوری از آن‌ها یک گرم چربی اشباع وجود دارد و اگر روزانه قهوه می‌نوشید ممکن است میزان چربی دریافتی شما بیشتر از آن چیزی باشد که تصور می‌کنید.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.