تبیان، دستیار زندگی

نامه حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی به ذاکران اهل بیت؛

تأکید امام حسین(ع) بر نماز اول وقت

رئیس ستاد اقامه نماز در نامه‌ای به ذاکرین امام حسین(ع)، بر اهمیت نماز اول وقت تأکید کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرائتی

تأکید امام حسین(ع) بر نماز اول وقتبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز کشور؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، در نامه‌ای به ذاکرین امام حسین (ع) در سراسر کشور، بر اهمیت و توجه اقامه نماز اول وقت تأکید کرد.
متن نامه به این شرح است.
بسم الله الرّحمن الرّحیم
نامه‌ای به ذاکرین امام حسین (عَلیه‌السّلام) در سراسر کشور
ذاکرالحسین (ع)
سلام علیکم؛
اگر قرآن در آغاز بزرگ‌ترین سوره خود (بقره) می‌فرماید: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ» و همچنین در کوچک‌ترین ­سوره خود (کوثر) از نماز سخن به میان می‌آورد، امام حسین(ع) در کربلا آن را اقامه می‌کرد «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاهَ».
اگر قرآن می‌فرماید: «وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ»، امام حسین (ع) نماز ظهر عاشورا را با جماعت آن هم در برابر صفوف دشمن برگزار می‌کند.
اگر قرآن نحوه اقامه نماز در میدان جنگ را به پیامبر (ص) آموزش می‌دهد «وَ إِذَا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاهَ فَلْتَقُمْ طَائِفَهٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ»، امام حسین (ع) در میدان جنگ نماز را اقامه می‌فرماید.
اگر قرآن، نماز را به عنوان یک منبع انرژی‌زای غیبی معرفی و مؤمنان را به امر به استعانت از آن معرفی می‌فرماید: اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ، امام حسین (ع) نیز در بحبوحه جنگ و مشکلات آن، از نماز استعانت می‌جوید.
اگر قرآن اقامه نماز را در اول وقت سفارش می‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلاَهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ»، امام حسین(ع) نماز ظهر عاشورا را در اول وقت اقامه کردند.

اگر حضرت مسیح (ع) تا زمانی که نفس دارند، مأمور به اقامه نماز شده‌اند: «وَ أَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا»، امام حسین (ع) نیز تا آخرین لحظه همراه نماز است.
اگر قرآن از کسانی که تجارت، آن‌ها را از نماز غافل نمی‌سازد، ستایش می‌کند «رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاهِ»، درباره امام حسین (ع) چه باید گفت که حتی حفظ جان هم او را از نماز غافل نساخت.
امام حسین (ع) نه تنها خود نماز خواند، بلکه نماز‌های نمازگزاران را نماز کرد در حدیث می‌خوانیم سه چیز موجب قبولی نماز است: حضور قلب، نماز نافله و تربت سید الشهداء.
نماز باید در جامعه و علنی اقامه شود «أَقِیمُوا الصَّلَاهَ». امام حسین (ع) با آنکه می‌توانست در خیمه نماز بخواند و با اینکه نمازش شکسته بود، در مقابل جمعیت نماز بپا داشت.
هنگام اقامه نماز در ظهر عاشورا، حدود ۳۰ تیر به سوی حضرت رها شد یعنی در برابر هر کلمه از حمد و رکوع و سجده، تقریباً یک تیر به سوی امام پرتاب شد.
به راستی نماز چیست که عصر تاسوعا هنگامی که به سیدالشهداء (ع) اعلام حمله می‌شود، حضرت طی چند نوبت گفتگو جنگ را یک روز به تأخیر می‌اندازد و می‌فرمایند «إِنّی أَحِبُّ الصَّلاهَ»، من نماز را دوست دارم. بسیاری از ما نماز می‌خوانیم، ولی چقدر نماز را دوست داریم؟
امام­ حسین (ع) حاضر می‌شود تا بدن مبارکشان سوراخ سوراخ شود، ولی ارزش نماز شکسته نشود. سر مقدس سیدالشهداء (ع) بر روی نی قرآن می‌خواند، یعنی سر از بدن جدا می‌شود، ولی سر و دل از قرآن جدا نمی‌شود.
برادر عزیز! عزاداری نشان دادن الگو به همه اقشار است. ­ در مراسم عزاداری فضیلت‌ها را نقل کنید. به مردم بگویید ظهر عاشورا هر کجا هستند به یاد امام حسین(ع) و آخرین نماز کربلای او، با حضرت مهدی(عج) که این روز‌ها عزادار جدشان امام حسین(ع) هستند، نماز ظهر عاشورا را باشکوه و با اخلاص بپا دارند و خود شما نیز به آن عمل کنید.

منبع: ایکنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.