تبیان، دستیار زندگی

بیست و پنجم شهریور در آینه تاریخ معاصر

امروز یکشنبه برابر با بیست و پنجم شهریور 1397 هجری خورشیدی، ششم محرم 1440 هجری قمری و شانزدهم سپتامبر سال 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
25 شهریور 1378
جایزه مالکوم آدیشه شیا، برای نخستین بار از سوی سازمان یونسکو به جمهوری اسلامی ایران به دلیل طرح خدمات مکاتبه ای سازمان نهضت سوادآموزی اعطاء شد. این جایزه به دلیل نوآوری در برنامه پس از سوادآموزی و آموزش مداوم بزرگسالان خصوصا از طریق آموزش از راه دور اعطا شد.

25 شهریور 1372
ادیب و نویسنده معاصر ˈسیدابوالقاسم انجوی شیرازیˈ و صاحب آثار ارزنده ای چون تمثیل و مثل، بازی‏های نمایشی و سفینه غزل در سن 72 سالگی درگذشت. وی از چهل سالگی به گردآوری اسناد و میراث فرهنگی مردم پرداخت و از آن پس وارد رادیو شد و ˈفرهنگ مردمˈ را در برنامه‏های رادیویی پی‏گیری کرد که حاصل این برنامه‏ها، چاپ ده جلد از این مجموعه است.

25شهریور 1359
ارتش بعث عراق به پاسگاه ها و مناطق مرزی آبادان، رشیدیه و بازرگان حمله کرد.

25 شهریور 1358
با تصویب شورای انقلاب، قانون استخدام مستشاران نظامی آمریکا که در سال 1322 و در دوران کابینه علی سهیلی به امضا رسیده بود، لغو شد.

25 شهریور 1357
زلزله شدیدی شهرستان های جنوب خراسان بویژه طبس را به لرزه درآورد و بیش از 18 هزار کشته و مجروح برجای گذاشت.

25 شهریور 1357
ایرانیان مقیم شهرهای رم، پاریس، لندن و فرانکفورت بطور همزمان در تظاهرات اعتراض آمیزی علیه حکومت محمدرضا پهلوی شرکت کردند.

25 شهریور 1356
اعلامیه روحانیون مبارز ایران بر ضد رژیم پهلوی انتشار یافت، در بخشی از این اعلامیه آمده است: ˈروحانیون مبارز ایران به منظور درهم شکستن پایه‏های رژیم دیکتاتوری و برقراری عدالت اجتماعی و آزادی، تاسرحد رسیدن به جامعه توحیدی، همراه و همگام با ملت مسلمان ایران، به مبارزه پیگیر و خستگی‏ناپذیر خود ادامه خواهند دادˈ.

25 شهریور 1354
قرارداد 54 میلیارد ریالی برای احداث بزرگترین مجتمع بذری ایران با یک کنسرسیوم ایتالیایی امضا شد.

25 شهریور 1353
واعظ و خطیب شهیر ˈشیخ مرتضی انصاری قمیˈ در سن 69 سالگی درگذشت.

25 شهریور 1320
پس از تهاجم ارتش سرخ شوروی از شمال و ارتش انگلیس از غرب و جنوب به ایران و اشغال نظامی کشور در جریان جنگ جهانی دوم، رضاخان پس از شانزده سال دیکتاتوری و استبداد، مجبور به استعفا شد و فرزند وی محمدرضا پهلوی به سلطنت رسید.

25 شهریور 1315
دستورالعمل وزیر معارف و اوقاف درباره نحوه برگزاری و توزیع کارت های مربوط به جشن هزاره فردوسی خطاب به اداره معارف و اوقاف خراسان صادر شد.

25 شهریور 1285
پس از صدور فرمان مشروطیت و تصمیم‏گیری درباره تأسیس مجلس شورای ملی، انتخابات نخستین دوره مجلس شورای ملی در ایران در سراسر کشور برگزار شد. نمایندگان دوره نخست بر اساس ماده اول نظامنامه تدوین شده، با رای اصناف، شاهزادگان، علما، تجار و ملاکین انتخاب می‏شدند. این نوع انتخاب با این تصور صورت می پذیرفت که هر صنف و طبقه، بهتر از سایرین، نسبت به مشکلات خود، آگاه است.