تبیان، دستیار زندگی

ماجراجویی در اقیانوسی از مه در ییلاق فیلبند!

امروز می خواهیم تا با یکی از ماجراجویی های جسورانه ی خود به یکی از مرتفع ترین مناطق روستایی ییلاقی استان مازندران که در زیبایی بی همتاست، سفر کنیم. کوله های خود را آماده کنید و تا تابستان تمام نشده است برای ماجراجویی در ییلاق فیلبند آماده شوید. این منطقه ی زیبا در مازندران و بین دوستداران طبیعت به اقیانوس ابر نیز معروف است و به همین خاطر از اقصی نقاط ایران برای مارجراجویی در این اقیانوس ابری به ییلاق فیلبند سفر می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 

ییلاق فیلبند

برای این که به این منطقه ی فوق العاده خوش آب و هوا برای ماجراجویی سفر کنیم باید در ابتدا یک کوله ی مناسب و صد البته سبک برای این سفر ببندید. البته همه ی آمادگی شما وابسته به کوله ی شما نیست بلکه باید از لباس، کوله و کفش مناسب هم استفاده کنید. وسایل ضروری که برای این سفر شما حتما به آن ها دارید به طور مثال می توان از؛ داروهای شخصی، قمقه ی آب، پانچوی بارانی (در این منطقه ممکن است که هر لحظه باران شروع به باریدن نماید!)، کارت شناسایی، خوراکی های کنسروی و قابل حمل، زیرانداز سفر، کرم ضد آفتاب، نقشه ای از منطقه.

سعی کنید تا جایی که برای شما مقدور است از کفش مناسب کوه، لباس های سبک که مناسب آب و هوای این منطقه باشد، کوله پشتی سبک و مناسب و همچنین کلاه لبه دار و عینک آفتابی مناسب؛ استفاده نمایید. حال که آماده ی سفر شده اید، با توضیحاتی در رسای این روستای ییلاقی در استان مازندران همراه باشید و آن را به دقت بخوانید.

ییلاق فیلبند که آن را با نام روستای فیلبند نیز می شناسند، به بام شرقی مازندران هم نیز معروف شده است.

این مکان به عنوان مرتفع ‌ترین روستای ییلاقی حوزه ی مرکزی استان مازندران شناخته می شود که گویی در میان اقیانوسی از ابر و چشم ‌اندازی بسیار زیبا در یکی از سبزترین استان های شمالی کشورمان قرار گرفته است. ییلاق فیلبند در حوزه ی مرکزی مازندران است و در جنوب شهر بابل و در بخش بند پی غربی قرار گرفته است.

ارتفاع این روستا از سطح دریا حدود ۲۷۰۰ متر است. البته ییلاق فیلبند به بام شرقی مازندران نیز معروف است. در خط‌ الراس نزدیک به ارتفاعات جنوبی فیلبند، امامزاده ‌ای بر قله ی این خط الراس دیده می ‌شود که به امامزاده قاسم معروف است. بقعه ی سفید رنگ امامزاده قاسم در ارتفاع ۲۵۰۰ متری دارای یک دالان است که توسط سایبانی فلزی و شیروانی حفاظت می ‌شود و پذیرای مردمی است که برای زیارت به این امامزاده می آیند. طبیعت فوق العاده ی این روستا که در این مطلب بیشتر از آن توضیح خواهیم داد، باید بگوییم که ییلاق فیلبند را در زمره ی روستاهای فوق العاده قرار می دهد. این روستا دراقیانوسی از ابر قرار گرفته است.
ییلاق فیلبند

در برخی از روزها آن قدر ابرها زیاد است که گویی انتهایی ندارد. با این که فیلبند به ابرهایش معروف شده اما زیبایی و رمز و راز این روستا تنها در ابرهایش خلاصه نمی شود بلکه زمانی ابر و مه وجود نداشته باشد و هوا به ‌طور کامل صاف و آفتابی باشد، می ‌توان از بلندترین نقطه ی این منطقه، تمامی منظره ی لذت بخش این ییلاق زیبا را مشاهده کرد.

فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. علت این نام گذاری به این خاطر است که به دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌ های تندی که در خود دارد، عبور از آن را در گذشته که امکانات چندانی در دست نبوده است، دشوار می‌ نموده است.

جاده ی منتهی به ییلاق فیلبند به سنگچال جاده ‌ای بسیار پرپیچ و خم منتهی می شود که در فاصله ی ۵ کیلومتری قرار گرفته است و اختلاف ارتفاع آن به ۷۰۰ متر نیز می‌ رسد. توجه داشته باشید که در طول بازدید و ماجراجوییتان از ییلاق فیلبند به روستای سنگچال نیز بروید. منظره ی روستای سنگچال از جاده ی منتهی به فیلبند واقعا زیبا و چشم‌ نواز است.

بعد از ماجراجوییتان به چشمه های متعدد فیلبند سر بزنید و خستگی گشت و گذار و کشف ناشناخته های زیبا را در این چشمه ها به در کنید. چشمه ی کوچک فیلبند که موسوم به چشمه لار است، دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است. جالب است بدانید که وجود فلوئور کافی در آب چشمه ‌های این منطقه حتی در استخوان ‌بندی مردمش تأثیر به سزایی داشته است.

برای رسیدن به روستای فیلبند مسیر ۲۵ کیلومتری حد فاصل آمل- هراز را در پیش بگیرید، پس از آنکه از روستای سنگچال گذشتید، می‌توانید چشم ‌انداز خیره‌ کننده، روستای فیلبند را مقابل دیدگان خود ببینید.

آب و هوای این ییلاق به شکلی است که تجربه ثابت کرده است که پیش ‌بینی ‌های هواشناسی در مورد آن اصلا قابل‌ اعتماد نیستند و ممکن است در حالی که ما برای یک آب و هوای آفتابی و صاف رفته باشید اما با آسمانی ابری روبرو شوید!

خیلی از مسافران و ماجراجویانی که به این ییلاق رفته اند در بیان تجربه ی خود از آب و هوای ناپایدار این ییلاق می گویند که برای آب و هوایی آفتابی برنامه ریزی کرده بودیم که شاید نم بارانی هم بزند اما در کمال تعجب حتی برف را در ییلاق فیلبند دیدیم و بعد از آن هم مجددا آفتاب را! بهترین زمان برای بازدید از ییلاق فیلبند از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای مهرماه است.

زمستان در ییلاق فیلبند زود آغاز می ‌شود و دیر هم به پایان می ‌رسد و می ‌توان گفت نزدیک به ۷ ماه سال همه جا پوشیده از برف است و سرمای طاقت‌ فرسایی همه جا را فرا می ‌گیرد. این روستا در فصل زمستان به دلیل بارش برف و قطع راه‌ های ارتباطی تقریبا بدون سکنه می‌ شود، ولی با شروع فصل بهار و جاری شدن جویبارهای فصلی و رویش گیاهان خوراکی، بار دیگر زندگی و شور و شوق به منطقه باز می‌ گردد. به یاد داشته باشید که فصل زمستان در روستای فیلبند همیشه دیر تمام می ‌شود.

منبع: مجله گردشگری الی گشت