تبیان، دستیار زندگی

بیست و چهارم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه بیست و چهارم شهریور 1397 هجری خورشیدی، پنجم محرم 1440 هجری قمری و پانزدهم سپتامبر 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
24 شهریور 1378
عبدالحسین زرین کوب استاد، پژوهشگر برجسته ادبیات فارسی و صاحب آثاری چون با کاروان حله، شعر بی دروغ، شعر بی نقاب، از کوچه رندان، سیری در شعر فارسی، سر نی، بحر در کوزه و پله پله تا ملاقات خدا در 77سالگی درگذشت.

24 شهریور 1369
سنای آمریکا قانونی تصویب کرد که در آن به وزارت دفاع این کشور امکان می داد از صدور تکنولوژی به ایران، سوریه، لیبی و عراق جلوگیری کند.

24 شهریور 1366
حبیب اللَّه نجومی ستاره‏شناس معاصر و ناشر سالنمای ایران در 72 سالگی درگذشت.

24 شهریور 1357
در جریان تظاهرات معترضان به حکومت محمدرضا پهلوی در فرانکفورت آلمان، پلیس با تظاهرکنندگان درگیر شد.

24 شهریور 1354
جعفر شریف امامی دوباره به ریاست مجلس سنا برگزیده و سید محمد سجادی و عزت الله یزدان پناه نیز به عنوان دو نایب رییس دوره هفتم مجلس سنا انتخاب شدند.

24 شهریور 1350
احمد میرفندرسکی سفیر ایران در مسکو به عنوان قایم مقام وزارت امور خارجه منصوب شد و محمدرضا امیرتیمور به جای او به مسکو رفت.

24 شهریور 1342
اسدالله اعلم نخست وزیر وقت در جریان اعتراض های مردم و روحانیان به رژیم پهلوی اعلام کرد: نمی خواهیم مخالفان را به بندرعباس تبعید کرده و از آنجا به دریا بریزیم!

24 شهریور 1341
دولت ایران در یادداشت تفاهمی با روسیه، متعهد شد تا هرگز اجازه تاسیس پایگاه موشکی در ایران را به هیچ دولتی ندهد. این امر نخستین گام برای برطرف کردن تیرگی روابط ایران و شوروی و سر آغاز فصلی نوین در همکاری و تفاهم میان دو کشور شد.

24 شهریور 1320
سر ریدربولارد وزیر مختار بریتانیا در تهران هشدار داد اگر دولت ایران در برابر خواسته های متفقین کوتاهی کند به زودی تهران به اشغال نظامی آنها درخواهد آمد.

24 شهریور 1302
میرزاعبدالعلی خان صدیق السلطنه وزیر مختار جدید ایران در آلمان و وزیرمختار پیشین ایران در واشنگتن و مادرید، کار خود را در برلین آغاز کرد.

24 شهریور 1300
کلنل محمدتقی خان پسیان فرمانده ژاندارمری استان خراسان در دستوری اعلام کرد که از این پس، باید تلگراف های کنسولگری و شهروندان انگلیس تنها به وسیله تلگرافچی های ایرانی و به صورت غیررمزی فرستاده شود.

24 شهریور 1300
خبرگزاری رویتر در گزارشی به علت انحلال پلیس جنوب اشاره کرد و نوشت: «دولت انگلیس به اطلاع رییسان دولت های وقت ایران رسانده بود که به دلیل هزینه های زیاد این سازمان نظامی، امکان حفظ آن برای این کشور امکان پذیر نیست و چنانچه دولت ایران تمایل داشته باشد، می تواند افراد پلیس جنوب را به تدریج وارد ارتش خویش نماید.»

24 شهریور 1297
سرپرسی کاکس وزیر مختار جدید انگلیس وارد تهران شد.