تبیان، دستیار زندگی

فروش نفت ایران به زیر یک‌میلیون نخواهد رسید

قمصری گفت که اقتصاد دارای ارز چندنرخی نمی‌تواند بورس موفقی داشته باشد، بنابراین فروش نفت خام در بورس انرژی در شرایط فعلی به‌معنی حراج نفت خام در بورس نفت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حتی بعد از تحریم‌ها فروش نفت ایران به زیر یک‌میلیون نخواهد رسید
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه فرهیختگان، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، وجود هرگونه رانت در جریان فروش نفت خام در بدنه وزارت نفت و حتی شرکت ملی نفت ایران را رد و ابراز تاسف کرد که القای وجود رانت در جریان فروش نفت در بدنه شرکت ملی نفت از ناحیه طرفداران مافیای نفت در بیرون وزارتخانه نفت است. سیدمحسن قمصری در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» توضیح داده که پول و درآمد حاصل از فروش نفت به‌صورت مستقیم به خرانه کشور واریز شده و هیچ نفعی برای شرکت ملی نفت ایران ندارد. وی مدعی شد افرادی که به‌دنبال فروش نفت در بورس انرژی هستند، دنبال ایجاد رانت هستند اما اشاره‌ای نکرد که دقیقا در کجای بورس انرژی چنین اتفاقی می‌افتد!

قمصری گفت که اقتصاد دارای ارز چندنرخی نمی‌تواند بورس موفقی داشته باشد، بنابراین فروش نفت خام در بورس انرژی در شرایط فعلی به‌معنی حراج نفت خام در بورس نفت است. مدیرسابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد که برای شکل‌گیری یک بورس انرژی واقعی باید به سمت ارز تک‌نرخی حرکت کرد، حال آنکه متاسفانه الان چنین ابزاری وجود ندارد. وی درباره کاهش صادرات نفت خام ایران در شرایط اجرایی‌شدن تحریم‌های نفتی از اواسط آبان‌ماه سال جاری هم اظهار داشت: «با توجه به بررسی‌هایی که از بازار صورت گرفته، صادرات نفت خام ایران به محدوده یک‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید، اما سقوط آن به زیر یک‌میلیون بشکه در روز محتمل نیست!»

قمصری اذعان داشت که بیشتر دید سیاسی بر دور قبلی تحریم قبلی متمرکز بود، اما تحریم فعلی بیشتر اقتصادی است و آمریکایی‌ها از اعمال تحریم‌ها علیه ایران ببیشتر دنبال منافع اقتصادی خود هستند، بنابراین بعید است تحریم‌های جدید شبیه تحریم قبلی باشد.

وی اضافه کرد: «مدیر تحریم‌های قبلی علیه ایران تعدادی افراد سیاسی بودند، اما مدیران فعلی تحریم‌ها علیه ایران افرادی اقتصادی به‌شمار می‌آیند، بنابراین احتمال دارد برای مقابله با تحریم‌ها بتوان با زبان بازرگانی اقتصادی فعالیت‌هایی را انجام داد.»  قمصری، ترامپ رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا را فردی دانست که بیشتر به‌دنبال منافع شخصی و اقتصادی خود بوده و ممکن است با به کار بردن برخی عوامل در بازار بتوان عملیات صادرات نفت خام کشور را تداوم بخشید.

به گفته قمصری، موتور اصلی مهیا‌سازی فروش بیشتر نفت خام در وزارت امور خارجه بوده و صادرات نفت خام باید با یک دیپلماسی انرژی در وزارت امور خارجه صورت پذیرد.


مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران به «نود اقتصادی» گفت که پالایشگاه‌های کره‌جنوبی و ژاپن دنبال استفاده از نفت خام ایران هستند چون سود پالایشی آنها را افزایش می‌دهد، اما اگر مجبور به تبعیت از سیاست‌های تحریمی شوند به‌طور قطع تبعیت کرده و واردات نفت خام خود را از ایران صفر می‌کنند. وی درباره امکان فروش نفت خام ایران در قالب محموله کوچک نفت هم توضیح داد: «محموله‌های راجی در بازار نفت در محدوده یک تا دومیلیون بشکه بوده اما اگر حجم محموله‌های نفتی به 300 هزار بشکه یا همان 800 هزار تن برسد، هزینه عملیاتی حمل را افزایش داده و هرچه حجم محموله‌ها کوچک‌تر شود، اجرای این طرح را با مشکل بیشتری مواجه خواهد کرد.»

 به گفته قمصری، با توجه به نوسانات نرخ دلار در کشور، بخش خصوصی توان لازم را برای خرید محموله‌های کوچک و فروش آن در بازار بین‌الملل ندارد، مگر با تشکیل برخی کنسرسیوم‌‌ها که بازهم به‌دلیل دونرخی بودن ارز، فروش این مدل نفت خام زمینه فساد و رانت را فراهم می‌کند. وی جست‌وجو کردن همه عوامل بازاریابی و فروش نفت خام در بخش بین‌الملل شرکت ملی نفت را یک ساده‌اندیشی برشمرد و اظهار داشت که مهیاکردن بخش عمده فروش نفت خام در وزارت امور خارجه بوده، بنابراین وزارت امور خارجه باید بتواند زمینه اجرایی‌شدن آن را مهیا سازد. به گفته قمصری، موتور اصلی مهیا‌سازی فروش بیشتر نفت خام در وزارت امور خارجه بوده و صادرات نفت خام باید با یک دیپلماسی انرژی در وزارت امور خارجه صورت پذیرد.

مدیرسابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، یکی از نقاط فروش نفت خام را تمرکز روی کشورهای عضو اتحادیه «آسه‌آن» ذکر کرد چون این کشورها به‌شدت نیارمند انرژی بوده و ایران باید برای فروش نفت خام متوجه این فرصت باشد. وی اذعان داشت کشورهای عضو اتحادیه «آ‌سه‌آن» بخش خصوصی فعالی داشته که بخش خصوصی هم به‌طور معمول دنبال منافع خود است هرچند آنها هم در چارچوب سیاست کشور خود حرکت می‌کنند و اگر مجبور باشند از سیاست تحریم‌ها علیه ایران تبعیت می‌کنند.
منبع: روزنامه فرهیختگان