با سامانه «همگرا» حمایت از بازی سازان شفاف میشود
بازی سازان در این پروژه ثبتنام میکنند و سپس رتبهبندیشده و امتیاز میگیرند. نهایتاً پس از ارزیابی و رتبهبندی، بستههای حمایتی متنوع در اختیار تیمها و شرکتها قرار میگیرد که میتوانند از میان این بستهها حمایتهای مورد نیاز خود را انتخاب کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : پنج شنبه 1397/06/22 ساعت 20:24
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه ایران، بنیاد ملی بازیهای رایانهای بهعنوان یکی از زیرمجموعههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد ناظر، برنامهریز و بازوی حمایتی دولت در حوزه بازیهای ویدئویی، سامانه جدیدی تحت عنوان «همگرا» را راهاندازی کرده که قرار است ضمن شفافسازی، تمامی حمایتهای این نهاد را در قالب یک ساختار واحد، تجمیع و همگرا کند.
طبق آخرین پیمایش سراسری در حوزه مصرف بازیهای دیجیتال، ایران 28 میلیون نفر گیمر دارد و با وجود میلیونها علاقهمند به بازیهای ویدئویی و بازیسازان خوشآتیه و بااستعداد، بسیاری از کارشناسان معتقدند در کشور پتانسیلهای قابلتوجهی وجود دارد تا ایران به قطب اصلی گیم منطقه تبدیل شود. در عین حال صنعت بازیهای ویدئویی در میان صنایعی قرار دارد که سودی سرشار را برای شرکتهای فعال و موفق ایجاد میکند و در مقایسه با بسیاری از صنایع با سرمایهگذاریهای محدودتر، بازدهی سریعتر و بیشتری ایجاد میکند. با این مقدمه توجه دولت و حمایت نهادی چون بنیاد ملی بازیهای رایانهای از صنعت بازی ایران کاملاً توجیهپذیر بهنظر میرسد. با وجود این، تا صحبت از حمایتهای دولتی به میان میآید پاسخ به چند پرسش ضروری بهنظر میرسد. چه حمایتهایی، از چه کسانی و براساس چه متر و معیارهایی؟ ظاهراً ساختار همگرا برای پاسخ به این پرسشها و شفافسازی این حمایتها ایجاد شده که میتوان اقداماتی از این دست را در بدنه دولت به فال نیک گرفت.
گفتنی است بخش مهمی از حمایتهای همگرا بدون بازپرداخت است و اولین پیششرط برای پیوستن و استفاده از حمایتهای این سامانه این است که داوطلبان دریافت حمایت، تیم یا شرکت بازیسازی باشند. حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتوگو، در توضیح شرایط دریافت حمایت از این سامانه و چگونگی مورد پذیرش قرارگرفتن داوطلبان گفت: «بازی سازان در این پروژه ثبتنام میکنند و سپس رتبهبندیشده و امتیاز میگیرند. نهایتاً پس از ارزیابی و رتبهبندی، بستههای حمایتی متنوع در اختیار تیمها و شرکتها قرار میگیرد که میتوانند از میان این بستهها حمایتهای مورد نیاز خود را انتخاب کنند. بخش قابلتوجهی از حمایتهای همگرا بدون بازپرداخت هستند. این حمایتها شامل تجهیزات، امکانات و محل استقرار، پشتیبانی و آزمون در تولید و نشر بازی، جذب تسهیلات مالی و سرمایهگذاری، مشاوره تخصصی و توسعه ساختاری، تبلیغات، بازاریابی و توسعه بازار، آموزش و تسریع فرآیند رشد شرکت هستند. ساختار حمایتی همگرا از ۲۸ مرداد کار خود را آغاز کرده و تیمها و شرکتهای متقاضی تا ۱۷ شهریور فرصت داشتند تا در پورتال همگرا ثبتنام کنند. پس از پایان مهلت ثبتنام، حداقل حدود دوماه فرآیند ارزیابی طی خواهد شد و بعد از آن رتبهها اعلام و انتخاب و تخصیص حمایتها آغاز میشود. بدیهی است بازیسازانی که در اولین سال حمایتی همگرا ثبتنام نکنند، با توجه به محدود بودن زمان ثبتنام باید تا شروع سال حمایتی آتی و باز شدن فرآیند ثبتنام سال آینده منتظر بمانند.
کریمی قدوسی در خصوص واجدین شرایط دریافت این حمایتها افزود: حمایتهای همگرا به تیمهای فعال (حتی با یک نفر عضو) و شرکتهای بازیسازی تعلق میگیرد که در چهار سال گذشته حداقل دو بازی (یا یک بازی و یک نمونه اولیه از بازی) تولید کرده باشند. بازیسازان میتوانند در پورتال همگرا ثبتنام کنند و پس از ارزیابی بر اساس شاخصهای مختلف و دریافت رتبه بر مبنای این شاخصها حمایت دریافت کنند.»
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره امکان نظارت بر ساختار همگرا و اصلاح احتمالی هر نوع مشکل در آن نیز گفت: در آییننامه ساختار همگرا کمیتهای پنج نفره پیشبینی شده که نمایندگان حوزههای مختلف از جمله بخش خصوصی در آن عضویت دارند. بنابراین از خرد جمعی اعضای این کمیته استفاده خواهد شد تا بهترین تصمیمات اتخاذ شوند. همچنین، بهدنبال آن هستیم که آییننامه ساختار همگرا را علاوه بر هیأت مدیره و هیأت امنای بنیاد در خود وزارتخانه نیز مصوب کنیم تا جایگاه آن مستحکم و پایدار شود.
منبع: روزنامه ایران
طبق آخرین پیمایش سراسری در حوزه مصرف بازیهای دیجیتال، ایران 28 میلیون نفر گیمر دارد و با وجود میلیونها علاقهمند به بازیهای ویدئویی و بازیسازان خوشآتیه و بااستعداد، بسیاری از کارشناسان معتقدند در کشور پتانسیلهای قابلتوجهی وجود دارد تا ایران به قطب اصلی گیم منطقه تبدیل شود. در عین حال صنعت بازیهای ویدئویی در میان صنایعی قرار دارد که سودی سرشار را برای شرکتهای فعال و موفق ایجاد میکند و در مقایسه با بسیاری از صنایع با سرمایهگذاریهای محدودتر، بازدهی سریعتر و بیشتری ایجاد میکند. با این مقدمه توجه دولت و حمایت نهادی چون بنیاد ملی بازیهای رایانهای از صنعت بازی ایران کاملاً توجیهپذیر بهنظر میرسد. با وجود این، تا صحبت از حمایتهای دولتی به میان میآید پاسخ به چند پرسش ضروری بهنظر میرسد. چه حمایتهایی، از چه کسانی و براساس چه متر و معیارهایی؟ ظاهراً ساختار همگرا برای پاسخ به این پرسشها و شفافسازی این حمایتها ایجاد شده که میتوان اقداماتی از این دست را در بدنه دولت به فال نیک گرفت.
بازیسازان میتوانند در پورتال همگرا ثبتنام کنند و پس از ارزیابی بر اساس شاخصهای مختلف و دریافت رتبه بر مبنای این شاخصها حمایت دریافت کنند.
گفتنی است بخش مهمی از حمایتهای همگرا بدون بازپرداخت است و اولین پیششرط برای پیوستن و استفاده از حمایتهای این سامانه این است که داوطلبان دریافت حمایت، تیم یا شرکت بازیسازی باشند. حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتوگو، در توضیح شرایط دریافت حمایت از این سامانه و چگونگی مورد پذیرش قرارگرفتن داوطلبان گفت: «بازی سازان در این پروژه ثبتنام میکنند و سپس رتبهبندیشده و امتیاز میگیرند. نهایتاً پس از ارزیابی و رتبهبندی، بستههای حمایتی متنوع در اختیار تیمها و شرکتها قرار میگیرد که میتوانند از میان این بستهها حمایتهای مورد نیاز خود را انتخاب کنند. بخش قابلتوجهی از حمایتهای همگرا بدون بازپرداخت هستند. این حمایتها شامل تجهیزات، امکانات و محل استقرار، پشتیبانی و آزمون در تولید و نشر بازی، جذب تسهیلات مالی و سرمایهگذاری، مشاوره تخصصی و توسعه ساختاری، تبلیغات، بازاریابی و توسعه بازار، آموزش و تسریع فرآیند رشد شرکت هستند. ساختار حمایتی همگرا از ۲۸ مرداد کار خود را آغاز کرده و تیمها و شرکتهای متقاضی تا ۱۷ شهریور فرصت داشتند تا در پورتال همگرا ثبتنام کنند. پس از پایان مهلت ثبتنام، حداقل حدود دوماه فرآیند ارزیابی طی خواهد شد و بعد از آن رتبهها اعلام و انتخاب و تخصیص حمایتها آغاز میشود. بدیهی است بازیسازانی که در اولین سال حمایتی همگرا ثبتنام نکنند، با توجه به محدود بودن زمان ثبتنام باید تا شروع سال حمایتی آتی و باز شدن فرآیند ثبتنام سال آینده منتظر بمانند.
کریمی قدوسی در خصوص واجدین شرایط دریافت این حمایتها افزود: حمایتهای همگرا به تیمهای فعال (حتی با یک نفر عضو) و شرکتهای بازیسازی تعلق میگیرد که در چهار سال گذشته حداقل دو بازی (یا یک بازی و یک نمونه اولیه از بازی) تولید کرده باشند. بازیسازان میتوانند در پورتال همگرا ثبتنام کنند و پس از ارزیابی بر اساس شاخصهای مختلف و دریافت رتبه بر مبنای این شاخصها حمایت دریافت کنند.»
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره امکان نظارت بر ساختار همگرا و اصلاح احتمالی هر نوع مشکل در آن نیز گفت: در آییننامه ساختار همگرا کمیتهای پنج نفره پیشبینی شده که نمایندگان حوزههای مختلف از جمله بخش خصوصی در آن عضویت دارند. بنابراین از خرد جمعی اعضای این کمیته استفاده خواهد شد تا بهترین تصمیمات اتخاذ شوند. همچنین، بهدنبال آن هستیم که آییننامه ساختار همگرا را علاوه بر هیأت مدیره و هیأت امنای بنیاد در خود وزارتخانه نیز مصوب کنیم تا جایگاه آن مستحکم و پایدار شود.
منبع: روزنامه ایران