تبیان، دستیار زندگی

«مختارنامه»؛ ماندگار، پرهزینه و پرحاشیه

سریال «مختارنامه» ساخته داوود میرباقری یکی از ماندگارترین و البته پرهزینه ترین و پرحاشیه ترین مجموعه های تلویزیونی است که به قیام عاشورا و نتایج آن پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریال «مختارنامه»

ساخت سریال های دینی-تاریخی بسیار پرهزینه و زمان براست و دراین گروه سریال‌ها پرداختن به زندگی نامه ائمه و پیامبران کار به مراتب دشوارتری است، از این جهت که شاید حساسیت، زمان، هزینه بیشتری نسبت به سایر سوژه ها می طلبد. پرداختن به زوایای مختلف قیام عاشورا و به تصویر کشیدن فرهنگ عاشورائی هم یکی از سوژه هائی است که سال هاست کارگردان های مختلف به سراغ آن می روند و در نتیجه کارهای بسیاری در این حوزه ساخته شده اند که البته تعدادی از آن ها جزو ماندگارترین های تلویزیون به شمار می روند.

 سریال«مختارنامه» بدون شک یکی از بهترین سریال های تمام دوران های تلویزیون به شمار می رود. این سریال که طبق اخبار یکی از پرهزینه ترین سریال‌های تلویزیونی به کارگردانی داوود میرباقری است به زندگی و قیام مختار ثقفی پرداخته است. این سریال که در ۴۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای در سال 91 از تلویزیون پخش شد بدون شک یکی از ماندگارترین مجموعه های تلویزیونی است که به بخشی از قیام عاشورا پرداخته است.

فریبزرعرب نیا، داوود رشیدی، فریبا کوثری، رضا کیانیان، نسرین مقانلو، فرهاد اصلانی، ویشکا آسایش، رضا رویگری، بهناز جعفری، الهام حمیدی، شهرام حقیقت دوست، حبیب دهقان نسب، جعفر دهقان، مریم بوبانی، ژاله علو، حدیث فولادوند و... از بازیگران این سریال هستند.

فیلمبرداری این مجموعه تلویزیونی از سال ۱۳۸۳ در احمد آباد مستوفی تهران آغاز شد و در تیر ۱۳۸۸ به پایان رسید. لوکیشن های مختلف این مجموعه در تهران، قزوین، تاکستان، ورامین، آبادان، شوشتر، شهریار، آران و بیدگل، اسلامشهر، کویر سفیدشهر و شاهرود بود.

تلویزیون«مختارنامه» را از شبکه آی فیلم فارسی و عربی  و شبکه جام جم بازپخش کرده است. این سریال که ساخت آن 8 سال به طول انجامید حواشی مختلفی داشت، پروسه انتخاب بازیگر اصلی برای نقش مختار، استفاده ازنابازیگران، نمایش چهره حضرت ابولفضل(ع)، واکنش‌های تند عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این سریال و محکوم کردن آن، آوازخوانی خواننده زن در تیتراژ سریال از اصلی ترین حواشی این سریال بودند.

این سریال به طریق 35میلی‌متر و در قالب 40قسمت 45دقیقه‌ای تولید شد. تبدیل این سریال از 35میلی‌متر به دیجیتال و اصلاح رنگ و تصاویر آن برای نخستین‌بار در لابراتوار صداوسیما به انجام رسید. درحقیقت این لابراتوار با این سریال تجهیز شد و بعد‌ها سریال‌هایی مانند کلاه پهلوی درآنجا تدوین شد.
در خبرها بودجه ساخت این سریال ۲۰ میلیارد تومان عنوان شد.
منبع: خبرگزاری شبستان