تبیان، دستیار زندگی

بناب، روستایی در دل کوهستان های هرمزگان

بندرعباس یکی از مقاصد جالب و هیجان انگیزی است که می توانید در سفر به جنوب کشور آن را تجربه کنید. آثار تاریخی و طبیعی بسیاری در این استان وجود دارد که می تواند شما را غافلگیر و هیجان زده بنماید. رفتار صمیمانه مردمان این خطه و همینطور آب و هوای گرم همگی در کنار هم برایتان تجربه ای بی نظیر را رقم خواهد زد. در این مطلب می خواهیم درباره روستای بناب در هرمزگان صحبت کنیم. این روستا یکی از بهترین مناطق در جنوب کشور است که به دلیل داشتن چشمه، آبشار و نخلستان های سرسبز و دیدنی که دارد به عنوان مناسب ترین مکان برای تفریح و استراحت از آن نام برد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستای بناب در هرمزگان

همانطور که گفتیم روستای بناب در استان هرمزگان قرار دارد و یکی از توابع بخش رویدر شهرستان بندرخمیر می باشد. این روستا در فاصله ی ۹۵ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد و زبان مردم آن اَچَمی یا اَچمی از جمله زبان های جنوبی می باشد. جمعیت حاضر در روستای بناب بیش از ۴۹۰ نفر و ۱۳۵ خانوار می باشد. یکی از اصلی ترین کارهایی که مردم روستای بناب در هرمزگان انجام می دهند، کشاورزی و کاشت و پرورش درختان خرما است.


فلسفه نام گذاری روستای بناب در هرمزگان


علت نام گذاری این روستا به بناب این بوده است که در آن تعداد متعددی چشمه وجود دارد و همین دلیلی شده تا به آن بن آب گفته شود. چشمه های روستای بناب، آب مورد نیاز جهت آبیاری نخل های روستا و شهر رویدر را تامین می کند.


پوشش گیاهی روستای بناب در هرمزگان


یکی از اصلی ترین پوشش های گیاهی که در روستای بناب در هرمزگان می توانید مشاهده کنید وجود نخلستان های انبوهی است که در ابتداری ورودی روستا چشمه ی اصلی آب که به گم معروف است می باشد. اغلب نخل هایی که در این منطقه مشاهده می کنید به صورت خود رو نیز به وجود آمده اند. نخل های خنیزی (khanyzy)، موصلی (moosaly)، خاصّویی (khassooei)، نغار، پروس خش (poruskhash)، از مهم ترین نخل های روستای بناب است. منظره ای که نخل های روستای بناب در هرمزگان به وجود آورده اند مانند هلال، بناب را در بر گرفته اند و یک چشم اندازه بسیار زیبا را به وجود آورده اند.
روستای بناب در هرمزگان

اهالی روستای بناب در هرمزگان از خرماهایی که در این زمین ها بدست می آورند علاوه بر مصارف داخلی که دارند به استان های همجوار نظیر فارس و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می کنند و از آن به عنوان یک منبع درآمد استفاده می کنند.

در طی مصاحبه ای که با یکی از ساکنین این روستا انجام شده وی بیان کرده که روستای بناب در هرمزگان دارای پتانسیل های فراوان برای ایجاد پرورش ماهی و زنبور عسل می باشد. همانطور که مشاهده می کنید محصول رطب و خرمای این منطقه به صورت سنتی تولید و برداشت می شود؛ در حالی که اگر به صورت صنعتی از این موقعیت استفاده شود هم تولید بیشتر و هم ارزش افزوده بالاتری برای صاحبان نخلستان ها خواهد داشت.

راه ورود به روستای بناب در هرمزگان از طریق یک تنگه به همین نام است که از میان دو صخره عبور می کند. صخره ای که سمت شرق تنگه قرار گرفته به دول لا پر در کر تو (der ker too) و صخره ای که درسمت غرب این تنگه قرار گرفته به دول لا پرهو ان خو (how an khoo) معروفند، که می شود از بالای این صخره ها بناب را از نمای بالا مشاهده نمود. در قسمت جنوبی روستای سرسبز بناب ۲  کوه صخره ای بلند وجود دارند که چون این صخره ها دو لایه هستند در گویش محلی به آن دول لا پر (dul la par) گفته می شود.

روستای بناب در هرمزگان با توجه به چشمه های جوشان و برکه های خنکی که دارد سبب شده به منطقه ای دلپذیر برای تفریح و گردش تبدیل شود. در کوه های بلندی که در اطراف این روستا وجود دارد داروهای گیاهی زیادی نظیر آویشن، کریشک و گل گاو زبان است و همینطور درختان مانند برکو(بنه)، اخور (بادام وحشی) و ترشه وجود دارد که در ۲ ماه از سال ثمر می دهد و جمع آوری آن کار بسیار مشکلی است. فاصله روستای بناب در هرمزگان تا بندرعباس ۱۵۰ کیلومتر و تا مرکز شهرستان بندرخمیر ۹۵ کیلومتر است.
روستای بناب در هرمزگان


بخشدار روستای بناب در هرمزگان


رحیمی بهدار بخش رویدار منطقه ای که بناب از توابع آن است با اشاره به این موضوع که باید زیر ساخت هایی برای این روستا در نظر گرفته شود گفته است که: طرح های احداث بوستان، آسفات و روشنایی معابر و تهیه و نصب سطل زباله از سال گذشته با اعتبار بیش از ۲۱۲ میلیون و ۷۵۹ هزار ریال آغاز شده است. وی همچنین افزود در طی این طرح ۱۵۰ میلیون ریال نیاز است.

بخشدار بخش رویدر با تاکید بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در بحث گردشگری روستای بناب افزود: ایجاد بازارچه عرضه صنایع دستی و محصولات فرهنگی، ایجاد سکو آلاچیق و اقامتگاه مورد نیاز برای پذیرایی از مهمانان در تپه های مشرف به نخیلات و رودخانه ها، ایجاد راه های دسترسی به نخیلات، ساخت جاذبه های مصنوعی همچون سد، استخر ؛ افزایش حجم آبشارهای منطقه با ایجاد سدهای کوچک در برخی نقاط و برگزاری اردوهای گردشگری کوهنوردی از جمله برنامه ریزی های صورت گرفته برای تقویت بخش گردشگری منطقه است.

کوه شب جاذبه نزدیک به روستای بناب


کمی دورتر از روستای بناب در هرمزگان کوهی به نام کوه شب وجود دارد که به گویش محلی های این روستا به آن کوه شو هم گفته می شود. علت نام گذاری این کوه به شب هم این بوده به دلیل موقعیت قرارگیری آن که در یک تنگه است هیچ گونه آفتاب گیری در آن وجود ندارد بنابراین به آن کوه شب گفته می شود. در اطراف کوه شب جانوران وپرندگان مختلفی زندگی می‌کرده‌اند که شامل: آهو، بز کوهی، روباه، خوک، کفتار، شغال، جوجه‌تیغی و خرگوش بوده‌است. همچنین پرندگان مانند: کبک، عقاب، شاهین، بادخور، قُمری، تیهو، فاخته و بلبل وصدها پرنده مختلف دیکر زندکی می‌کرده‌اند که متأسفانه امروزه به دلیل نبود نظارت کافی و شکار بی‌رویه و غیرمجاز، نسل اکثر این حیوانات در حال انقراض می‌باشد.

منبع: مجله گردشگری الی گشت