تبیان، دستیار زندگی

با بهترین مدال سهمیه المپیک می‌گیرم

بانوی ملی‌پوش روئینگ ایران گفت: تلاش می‌کنم با ادامه تمریناتم با بهترین مدال سهمیه المپیک 2020 را بگیرم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قایقرانی
نازنین ملایی ملی‌پوش روئینگ بانوان کشورمان موفق شد در بازی‌های آسیایی 2018 در ماده تک نفره سبک وزن به مدال نقره دست پیدا کند. این بانوی ملی‌پوش کشورمان پیش از این در مسابقات قهرمانی آسیا در سالهای 2016 و 2017 موفق به کسب مدال طلا شده و پیش‌بینی همه این بود مدال طلا در اندونزی کسب شود اما شرایطی که در زمان مسابقه برایش به وجود آمد مدال طلا را به نقره تبدیل کرد.
نازنین ملایی که 12 سال است در قایقرانی فعالیت می‌کند در تلاش است تا با مدالی خوشرنگ سهمیه المپیک توکیو را بگیرد. وی از یک ماه دیگر تمریناتش را برای اهداف بزرگش آغاز خواهد کرد و تمریناتش را زیر نظر افشین فرزام ادامه خواهد داد.
گفت‌وگوی فارس را با این ورزشکار در زیر می‌خوانید:
فارس: از تمرینات قبل از بازی‌های آسیایی بگویید اینکه با آمدن جیوگانیک همه ورزشکاران با او تمرین کردند اما شما تمریناتتان را با افشین فرزام ادامه دادید...
در سال 2016 در مسابقات قهرمانی آسیا که در شانگهای برگزار شد در تک‌نفره سبک‌وزن طلا گرفتم، بعد از آن تصمیم بر آن شد تا با قدرت بیشتر تمریناتم را برای مسابقات جهانی و حضور در میادین بزرگ ادامه دهم. روند رو به رشدم با تمرینات فرزام ادامه پیدا کرد و بدنم پیشرفت خوبی داشت.
تمریناتم ادامه یافت تا اینکه در سال 2017، قبل از مسابقات تایلند مربی خارجی به ایران آمد که همه دوست داشتند با او کار کنند.
فارس: اما شما همچنان با فرزام تمرینات را ادامه دادید؟
من دوست داشتم روند پیشرفتم ادامه پیدا کند به خاطر همین ریسک نکردم، برنامه تمرینی‌ام را تغییر ندادم تا تلاشم از بین نرود. ترجیح دادم با فرزام ادامه دهم که بعد از آن در مسابقات تایلند هم مدال طلا گرفتم. از آنجا به بعد برای بازی‌های آسیایی شروع کردیم می‌دانستیم کار سختی داریم، چین که پیش از این در تک‌نفره‌ها شرکت نمی‌کرد در این دوره از بازی‌های آسیایی در سه ماده تک‌نفره شرکت کرده بود.
فارس:‌ پس می‌دانستید کار سختی پیش‌رو دارید؟افشین فرزام هم گفته بود تمرکز شما روی حریف چینی است.
ورزشکار چین از قهرمانان جهان بود ما این را می‌دانستیم و برنامه این طور بود که در رکوردگیری‌ها چین را پشت سر بگذارم. در تمریناتم بارها او را شکست دادم، در طول تمرین تایم‌ها و رکوردهایم بسیار خوب بود حتی زمانی که در پکن و در پیست المپیکی این شهر با حضور تمام بچه‌های ملی تست گرفتند من در تک‌نفره سبک و سنگین وزن با اقتدار نفر اول شدم و توانستم تمام  نفرات را بگیرم، حتی تایم خودم را هم شکسته بودم.
فارس: با این رکوردهایی که داشتید در فینال بازی‌های آسیایی چه اتفاقی رخ داد که نقره گرفتید؟ شما حتی تا آخرین لحظات نفر اول بودید.
دو روز قبل از مسابقه فینال تمریناتی داشتم که رکورد حریف چینی در فینال مسابقات را هم زده بودم نمی‌دانم شاید روز مسابقه قسمت این بود که این چنین اتفاقی رخ دهد. 12 سال روئینگ کار می‌کردم اما تا حالا سابقه نداشت جا بمانم و در استارت پارویم گیر کند.
هیچ وقت عقب نمی‌ماندم اما برای اولین بار این اتفاق رخ داد و تعادلم به هم خورد. 50 متر جا ماندم، مجبور بودم فشار مضاعفی بیاورم. تاکتیک‌هایی که برای شکست حریف چینی داشتم کارساز نشد. کل مسیر 1700 متر جلو بودم اما 200، 300 متر آخر با فشاری که به بدنم وارد شد، هنگ کردم.
فارس: از قبل برای کسب مدال طلا اطمینان داشتید؟
بله. با اطمینان مدال طلا را برای خودم می‌دانستم این را بر اساس حرف نمی‌گویم. من هر روز رقیب چینی‌ام را گرفته بودم. برخی از ورزشکاران به مسابقات می‌آیند تا حریف‌شان را بگیرند اما من سه ماه  تمام در اردوهایی که در تهران و چین داشتم هر روز یکبار مسیر دو کیلومتر را پارو می‌زدم و تایمم را کمتر می‌کردم.
حتی دو روز قبل از مسابقه رکورد حریف را زده بودم. حریف چینی روز فینال با 8 دقیقه و 5 ثانیه مدال طلا گرفت اما من بدون ماکسیمم فشار دو روز قبل از مسابقه رکورد 8 دقیقه را داشتم و 5 ثانیه حریف را گرفته بودم. می‌دانستم این مدال طلا مال من است. اگر برنامه‌هایم به هم نمی‌ریخت ، پارویم گیر نمی‌کرد طلا می‌گرفتم.
فارس: لحظه پایان مسابقه برایتان چطور بود؟
دوست نداشتم روی سکو بروم من هیچ مدالی را نمی‌خواستم. اگر می‌جنگیدم، اگر رقیبم مرا می‌گرفت می‌گفتم او قوی‌تر بوده و یک پارو از من بیشتر زده است اما من نتوانستم با او رقابت کنم فقط پارو می‌زدم که جواب مربی و مردم را بدهم. اگر کارهایی را که باید انجام می‌دادم، رخ می‌داد، ناراحت نمی‌شدم.
فارس: بعد از پایان مسابقه و توزیع مدال واکنشی از سوی حریف چینی‌ات داشتی؟
زمانی که برای توزیع مدال جمع شدیم رقیب چینی با لبخند به سمت من  آمد، نماینده هنگ‌کنگ هم بود، حریف چینی به من گفت ایرادی ندارد ناراحت نشو، من می‌دانم این چه حسی است چون قایقران چینی خودش هم می‌دانست اگر آن اتفاق برای من نمی‌افتاد این مدال را نمی‌گرفت.
همه دیدند پاروی من جا ماند، آنها می‌دانستند من به حق گریه می‌کنم. برخی‌ها می‌گفتند اشکالی ندارد بالاخره مدال گرفته‌ای و جواب زحماتت را کسب کردی، اما من جواب زحماتم را نگرفتم حتی رقیب چینی هم این را فهمید.
فارس: مشکلی از نظر پارو نداشتید؟
هیچ مشکل خاصی نداشتیم، برخی می‌گفتند شاید مشکل پارو بوده است اما فدراسیون نزدیک به 7 جفت پاروی نو خریده بود. حتی در ایران پاروی نو جوانان را به من دادند.به سایر ورزشکاران هم از هیأت تهران پارو دادند نمی‌دانم چرا برخی می‌گویند ما پاروی نو نداشتیم.
بعد از اینکه به اندونزی رسیدیم قایق‌های نو را به ما رساندند.هم به دختران پارو دادند هم پسران. باز نمی‌دانم چرا چنین صحبت‌هایی مطرح می‌شود. چیزی که من دورادور اطلاع داشتم این بود بعد از بازیش در جاکارتا هم هیأت قایقرانی تهران آمد و پاروها را تحویل گرفت.
فارس: برنامه‌ات برای مسابقات آینده چیست؟
من و افشین فرزام تلاشمان این بود رقیب چینی را بگیریم چون رنک جهانی دارد. در این صورت یعنی ما وارد سطح جهانی شده‌ایم، رقبای ما بعد از جاکارتا به مسابقات جهانی رفتند، با اینکه 200 متر آخر حالم بد شد و انرژی‌ام را برای ته خط گذاشته بودم با این اوصاف رقبای آسیایی نتوانستند به من و قایقران چینی برسند.
آنها 10 ثانیه بالاتر زده بودند، این ثابت کرد ما وارد رنک جهانی می‌شویم  چون هیچ رقیب دیگری به جزء چین در آسیا نداریم. چین از 11 ماده‌ای که شرکت داشت 10 مدال طلا گرفت. فقط یک مدال از دست‌شان در رفت که آن هم به ازبکستان رسید.
فارس: برای المپیک 2020 برنامه‌ای دارید؟
برنامه‌ریزی این است بعد از بازی‌های آسیایی تمرینات را شروع کرده و در کاپ جهانی شرکت کنیم. با توجه به اینکه سطح کاپ جهانی نسبت به مسابقات جهانی کمتر است، تجربه حضور در کاپ جهانی به مسابقات جهانی کمک می‌کند. اردیبهشت ماه سال آینده هم از مسابقات کاپ جهانی شروع می‌شود و بعد شهریور ماه مسابقات قهرمانی آسیا را پیش‌رو داریم.
تلاش من این است بتوانم با بهترین مدال سهمیه المپیک را بگیرم و در المپیک جایگاهی را کسب کنم که تا کنون کسی آن را به دست نیاورده است. تمریناتم از ماه آینده شروع می‌شود و من در این فصل تمرینات آزاد هوازی و بدنسازی را خواهم داشت.
منبع:فارس