تبیان، دستیار زندگی

تشریفاتی شدن جشنواره‌های شعر آیینی

مرتضی نوربخش می‌گوید: جشنواره‌هایی که در این سال‌ها با موضوع آیینی برگزار شده، خیلی بافایده نبوده و اغلب به صورت تشریفاتی برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرتضی نوربخش

این شاعر  درباره جشنواره‌های متعددی که در این سال‌ها با محوریت ادبیات آیینی برگزار می‌شود اظهار کرد: کیفیت برگزاری جشنواره‌ها به این است که مطابق انتظار از ادبیات آیینی باشد، در غیر این صورت مفید واقع نمی‌شود. افرادی که گردانندگان این محافل و جلسات هستند از پیش تعیین‌شده‌اند و سعی می‌کنند ادبیات آیینی را در جهتی برنامه‌ریزی کنند که مطلوب خودشان باشد.

او در ادامه با اشاره به این‌که در این سال‌ها ادبیات و خصوصا شعر آیینی هم رشد داشته است و هم آسیب‌هایی آن را تهدید کرده، گفت: شعر آیینی در چند دهه اخیر رشد چشم‌گیری داشته است و اگر مقایسه کنیم، می‌بینیم این نوع شعر بعد از انقلاب رشد فراوانی داشته و مقداری از آن مشخصا به سال‌های دفاع مقدس برمی‌گردد، چون در آن زمان حماسه با دفاع مقدس آمیخته شده بود و سبب رشد شعر آیینی شد.

نوربخش با تاکید بر توجه به محتوا در شعر آیینی بیان کرد: آثاری که این روزها توسط شاعران جوان آیینی به چاپ می‌رسند به لحاظ زبان آثار قوی هستند و اگر به لحاظ تکنیکی بررسی کنید در این سال‌ها زبان شعر پیشرفت‌های زیادی داشته است، اما به لحاظ محتوا دارای فقر فرهنگی‌ هستند و این یکی از آسیب‌هایی است که در شعر آیینی امروز می‌توان به آن اشاره کرد. چون بیشتر توجه جوانان به زبان شعر است و کارهایی که پشتوانه فکری ندارند سخیف هستند.

منبع: ایسنا