تبیان، دستیار زندگی

داشتن حجاب چه فایده‌ای برای یک بانوی ایرانی دارد ؟

آیا حیا و نجابت زنان در حجاب خلاصه می شود؟

این روزها بسیاری از افرادِ مخالفِ حفظ حجاب بر این عقیده‌اند که؛ حیا و نجابت زن ربطی به حفظ حجاب از سوی او ندارداما آیا زنی که حجاب ندارد می‌تواند خود را نجیب و باحیا بنامد یا خیر؟ و داشتن حجاب چه فایده‌ای برای یک بانوی ایرانی دارد ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  
یک بانوی زیبا و شاداب اینگونه است
رفتار توأم با عفاف و رعایت حجاب همسران و دختران شهدای کربلا و حضرت زینب، نمونه عملی متانت بانوی اسلام بود. حجاب یکی از احکام دینی است که برای حفظ و پاک‌دامنی زن و نیز حفظ جامعه از آلودگی‌های اخلاقی تشریع شده است. نهضت عاشورا برای احیای ارزش‌های دینی بود. در سایه آن حجاب و عفاف زن مسلمان نیز جایگاه خود را یافت و امام حسین(ع) و زینب کبری(س) و دودمان رسالت، چه با سخنانشان، چه با نحوه عمل خویش، یادآور این گوهر ناب گشتند. برای زنان، زینب کبری و خاندان امام حسین (ع) الگوی حجاب و عفاف است. اینان در عین مشارکت در حماسه عظیم و ادای رسالت حساس و خطیر اجتماعی، متانت و عفاف را هم مراعات کردند و اسوه همگان شدند اما با این اوصاف این روزها بسیاری از افرادِ مخالفِ حفظ حجاب بر این عقیده‌اند که؛ حیا و نجابت زن ربطی به حفظ حجاب از سوی او ندارد لذا ما در این مقاله سعی داریم تا به این نکته بپردازیم که  آیا زنی که حجاب ندارد می‌تواند خود را نجیب و باحیا بنامد یا خیر؟ و داشتن حجاب چه فایده‌ای برای یک بانوی ایرانی دارد ؟

حجاب به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است.بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود.

رابطه عمیق بین عفاف و حجاب:

حجاب میوه ی عفاف است، و عفاف ریشه ی  حجاب. برخی افراد امکان دارد حجاب ظاهری داشته باشند ولی عفاف و طهارت داخلی را در خود ایجاد نکرده باشند. این افراد، از حجاب فقط پوسته و ظاهری بی‌معنا دارند و از طرف دیگرکسانی هستند که ادعای عفاف می‌کنند و با تعابیری مانند قلب پاک داشتن، خداوند با قلب و نیت انسان کار دارد، انسان باید چشم‌پاک داشته باشد و مانند این‌ها خود را سرگرم می‌کنند.

آیا پوشش و حیا در زندگی عفیفانه خلاف میل انسان است؟ و آیا برای او فایده دارد؟

پاسخ سؤال اول منفی است؛ چراکه بر طبق فطرت، انسان میل درونی به این امر دارد. اما پاسخ سؤال دوم مثبت است.
توضیح آنکه؛ هر قانونی که در دین ما قرار داده‌شده برای زندگی اجتماعی و فردی مثمر ثمر است. مثل انجام معامله؛ خداوند انجام معامله را برای شما حلال کرده، منتها فرموده معامله شما ربوی نباشد. اگر کسی بخواهد فقط از راه ربا امرارمعاش کند اولاً از جنبه اقتصادی مضرات فراوان دارد، ثانیا ازلحاظ فردی کاهلی وسستی به همراه دارد، میل به کار را از انسان می‌گیرد و برای چرخه اجتماعی باعث عدم تعادل اقتصادی و چرخه مسموم اجتماعی جامعه از مضرات آن می‌باشد. بنابراین قانونی را که خداوند حکیم برای انسان تعبیه  و تدارک دیده است هم برای فرد و هم برای جامعه مثمر ثمر خواهد بود.

چگونه زیبایی های حجاب را ترویج دهیم؟

اینکه محجبه ها در حفظ حجابشان زندگی راحت اما زیبایی داشته باشند نه‌تنها به شادابی خود آن‌ها کمک می‌کند بلکه به ترویج حجاب هم کمک قابل‌توجهی می‌کند. فراموش نکنید به زیبایی حجابتان تا جایی بها دهید که نوع حجاب شما عامل جلب‌توجه نشود. پیشنهادهای ما را هم برای تجربه حجاب زیبا به کار ببرید:

-اگر کارمندید و دلتان می‌خواهد از انواع چادر استفاده کنید، می‌توانید از یکی از انواع چادرهای آستین‌دار مدل‌های ایرانی و عربی، قجری، حسنا و عبایی استفاده کنید. 

-در فصل‌های گرم استفاده از چادرهای جلو بسته‌ای مانند چادر بحرینی یا جلابیب بیش از هر لباسی به خنک بودن حجاب شما کمک می‌کند. 

-تنوع رنگ‌ها در روسری، شال، ساق دست، انواع گیره‌های روسری را حتماً امتحان کنید. این گیره‌ها را حتی خودتان می‌توانید با تعدادی مهره زیبای تسبیح، گوشواره‌های بلااستفاده و یک گیره قدیمی روسری بسازید و از آن‌ها لذت ببرید. 

-اگر پوشش انتخابی شما مانتو است اما دلتان می‌خواهد پوششتان در دایره حیا و حجاب به‌حساب بیاید، می‌توانید به‌جای پوشیدن لباس‌های تنگ، بدون دکمه و… پوشیدن مانتوهایی را امتحان کنید که بارنگ‌های متنوع و ساده و عادی در محیط زندگی‌تان طراحی‌شده‌اند و گشادی معقولی دارند که اندام شمارا نشان نمی‌دهند. استفاده از کارهای دستی و هنری روی مانتوی شما بیش از هر هنجارشکنی، شمارا دل‌نشین اما باوقار جلوه می‌دهد.

لبخند بزنید

خیلی از افرادی که درک درستی از حجاب ندارند، تصور می‌کنند که افراد محجبه در اسارت هستند و تحت‌فشار و زجر کشیدن، برای این‌که به آن‌ها ثابت کنید، حجاب ، نام دیگر آزادی زنان از بند تجمل و آرایش و خودنمایی است، لبخند بزنید و خوش‌اخلاق باشید!
مسلماً افراد تحت‌فشار صورت‌های عبوس و ناراحتی دارند و افرادی که از آزادی‌شان لذت می‌برند، صورت‌های گشاده و شادی دارند و همیشه لبخند مهمان لب‌هایشان است.
توجه داشته باشید، شما به‌عنوان یک بانوی مسلمان، پرچم‌دار دینتان هستید، و ذره‌ذره ی رفتارهای شما زیر ذره‌بین است، پس اخلاق و رفتارتان را به خاطر اعتقاداتتان هم که شده، مزین به اخلاق رسول خدا و اهل‌بیت پاکش کنید.

فواید مهم حجاب و عفاف در زندگی

1)دادن هویت به زن در جامعه
ازجمله آثار و فواید ارزشمندی که فلسفه حجاب از آن بهره می‌جوید،  این است که حجاب به زن یک هویت الهی می‌بخشد، برخلاف تفکر و فرهنگی که از زن استفاده ابزاری و تجاری می‌نماید و او را کالای فروش تبلیغاتی خود می‌نماید اسلام برای زن هویت الهی و عرشی معرفی می‌نماید که در زندگی دنیایی خود وظیفه دارد در حفظ و صیانت از آن تمام همت خود را بگمارد. درواقع رعایت حجاب و تقویت فرهنگ آن به تقویت گوهر الهی  که در وجود تمام افراد بخصوص زن  نهاده شده کمک دوچندان می‌نماید و به دیگران اجازه نمی‌دهد که با جنس زن به‌مثابه حیوانی که تنها وسیله اطفاء قوه شهویه است برخورد نماید: کما اینکه خدای متعال در قرآن کریم نیز رعایت حجاب را موجب طهارت قلب انسان معرفی می‌نماید:

«وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حجاب ذلِکمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکمْ وَ قُلُوبِهِن؛[حجرات/53] بلکه از پشت پرده و حجاب با آن‌ها صحبت نمایید و این‌طور سؤال نمودن از آن‌ها باعث پاکی قلب شما و آن‌ها است.»

2)آرامش روحی و روانی
هرچند بعضی از افراد به‌واسطه نداشتن روحیه عزت و اعتمادبه‌نفس برای اقناع و آرامش خودرو به‌سوی بی‌حجابی می‌آورند، ولی با یک تحقیق میدانی و آماری بین افراد باحجاب و بی‌حجاب به‌روشنی نتایجی به دست می‌آید، که ماحصل آن این است افراد باحجاب به‌واسطه عدم تمایل به عشوه‌گری و خودنمایی در روابط اجتماعی از آرامش زیباتری برخوردار هستند. درواقع اقناع خود به‌وسیله مدگرایی و برهنگی نمی‌تواند موجب آرمش روح باشد بلکه تشویش‌های روحی افراد را بیشتر نموده و روحیه آرامش را از آن‌ها سلب می‌نماید. خداوند متعال خالق انسان که به نیاز واقعی انسان واقف و راه رسیدن به آرامش او را از همه بهتر می‌داند از این‌چنین عشوه‌گرهای غیرشرعی نهی می‌فرماید: «وَ قَرْنَ فی بُیوتِکنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولی؛[احزاب/۳۳]‌ و در خانه‌هایتان آرام گیرید، و به شیوه جاهلیت پیشین به خودنمایی بیرون نیایید.»

3) استحکام و بهبود روابط خانواده
رابطه استحکام خانواده و رعایت حجاب را می‌توان این‌چنین شرح داد که زن و مرد در خانواده با تمرکز داشتن به خواسته‌های به‌حق اعضای خانواده  در مسیر رسیدن به ایجاد کانون گرم و صمیمی قدم برمی‌دارند و تمام همت خود را برای نیل به این مهم صرف مینمانید، این در حالی است که زنان عشوه‌گر و خودآرا در بسیاری از موارد در این خصوص به علت توجه به بیرون خانواده باکم کاری‌هایی مواجه می‌شوند. درواقع توجه و اهمیت بسیار به خودنمایی و تبرج در  بیرون خانه رفته‌رفته موجب تحلیل و ضعف قوای روحی و اخلاقی شده و صبر و عدم آرامش را برای این‌چنین افرادی به دنبال خواهد ‌آورد.

منابع : فانوس / رهروان ولایت/ فردا نیوز / همشهری/حوزه 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.