تبیان، دستیار زندگی

چرا کودک شو برنامه ای موفق است؟

محبت همسران؛ کودکان قهرمان

درباره برنامه «کودک شو» که سری دوم آن هفته پیش به پایان رسید. چرا می توان این برنامه را در رسیدن به هدفش موفق دانست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودک شو
نوروز 96 برنامه‌ای تازه روی آنتن شبکه نسیم رفت که موضوع آن کودک بود. پیش از آن برنامه‌های زیادی با محوریت این قشر سنی دیده بودیم اما «کودک شو» جنسی دیگر داشت. این برنامه بر پایه مسابقه میان بچه‌ها با مشارکت والدین راه‌اندازی شد و خیلی زود توانست طیف زیادی از بیننده‌ها را با خود همراه کند. فصل دوم برنامه از دی‌ماه سال پیش روی آنتن رسید. «کودک شو» در جشنواره مردمی سیما جایزه برتر را به دست آورد که نشان می‌دهد بیننده‌ها با آن ارتباط برقرار کرده‌اند.

کودکان قهرمان

حتماً «کودک شو» خالی از ایراد نیست، منتها در همین مقدار، تلاش انجام‌شده واجد تحسین است. غالب مسابقه‌هایی که در تلویزیون ساخته می‌شود، مخصوص گروه سنی بزرگ‌سال است و کودکان سهمی از آن‌ها ندارند. این نخستین و مهم‌ترین امتیاز «کودک شو» است. برنامه از مشاور کودک بهره می‌برد و شرایط به‌گونه‌ای مهیا می‌شود که بچه‌ها فرصت عرض‌اندام داشته باشند. بنابراین بازی‌های طراحی‌شده متناسب با توان یک کودک معمولی است و در آن تنوع دیده می‌شود.

نکته برجسته دیگر درباره «کودک شو» عدم محدود شدن شرکت‌کننده‌ها به انتخاب بچه‌های با اعتمادبه‌نفس است. در این برنامه بچه‌های خجالتی هم فرصتی برای مسابقه دارند که نشان می‌دهد سازندگان فقط به فکر جذابیت صرف نبوده‌اند، بلکه بعد آموزشی و تلقین این نکته که «همه بچه‌ها» می‌توانند قهرمان باشند، امتیاز ویژه آن است. «کودک شو» نه‌تنها برای بچه‌ها یک تجربه عملی تقویت حس اعتمادبه‌نفس است که این حس در همسالان آن‌ها که پای تلویزیون می‌نشینند، می‌تواند تکثر یابد.

محبت والدین

«کودک شو» فقط برای بچه‌ها نیست و بزرگ‌ترها را نیز درگیر می‌کند. یعنی علاوه بر اینکه پدر و مادرها وارد یک مسابقه ویژه گروه سنی خود می‌شوند، تماشاچی‌ها نیز امکان حضور در مسابقه دارند. فایده این تصمیم، شکل‌گیری این حس بین بچه‌ها و البته بزرگ‌ترها است که یک بازی مفید و کارآمد با مشارکت همه اعضای خانواده به دست می‌آید.

نکته برجسته دیگر درباره «کودک شو» عدم محدود شدن شرکت‌کننده‌ها به انتخاب بچه‌های با اعتمادبه‌نفس است. در این برنامه بچه‌های خجالتی هم فرصتی برای مسابقه دارند که نشان می‌دهد سازندگان فقط به فکر جذابیت صرف نبوده‌اند، بلکه بعد آموزشی و تلقین این نکته که «همه بچه‌ها» می‌توانند قهرمان باشند، امتیاز ویژه آن است.


در مقابل، بیننده بزرگ‌سال تلویزیون هم با تماشای مسابقه سرگرم می‌شود. این نوشته، روی دیگری هم دارد: برای رسیدن به‌منظور باید در چم‌وخم سخت‌گیری‌های تلویزیون ماند؟ یا نه وقتی یک زوج وارد مسابقه شود می‌توانند آداب آن را رعایت کنند؟ مثلاً در بروز هیجان آزاد باشند؟ دست یکدیگر را بگیرند، خوشحالی خورد را با زدن دست به دست دیگری نشان دهند؟ و ...«کودک شو» از این منظر «اصولی» رفتار می‌کند. اتفاقاً تأکید سازندگان روی این نکته است که زن و شوهر با حفظ حرمت‌ها، علاقه‌مندی‌شان را جلوی دوربین نشان دهند. و چه خوب است که تا حد امکان «یک خانواده» می‌بینیم و خبری از سانسورهای توهین‌آمیز نیست.

درباره مجری

روزی که خبر انتخاب پژمان بازغی به‌عنوان مجری «کودک شو» رسانه‌ای شد، درباره موفقیت‌اش شک و تردید وجود داشت. بازغی از بازیگران فعال این سال‌ها است و همین یکی دیگر از نگرانی‌ها بود که نکند، ترافیک کاری روی اجرای او تأثیر منفی بگذارد. نیاز به یادآوری نیست که مجری چنین برنامه‌ای باید به‌اندازه کافی صبر و حوصله داشته باشد چراکه شرکت‌کننده‌های اصلی کودکان هستند و غیرقابل‌پیش‌بینی.

از آن‌سو پدر و مادرها هم استرس مسابقه دارند و هم نمی‌پذیرند شرایط برای فرزندانشان ولو اندکی سخت باشد. پژمان بازغی به‌خوبی از پس کارش برآمده؛ هم باحوصله است و هم بر اجرا تسلط دارد. هرچه برنامه جلو رفت، روی کار سوار شد و بده بستان او با خانواده‌ها و بچه‌ها فصل جذاب «کودک شو» شد. او نه‌تنها روان صحبت و شرایط مسابقه را با زبان ساده برای شرکت‌کننده‌ها تشریح می‌کند که با آن‌ها همراه است. اندازه شوخی‌ها را نگه می‌دارد و مهم‌تر اینکه زبان ارتباط با بچه‌ها را بلد است.

تداوم؟

«کودک شو» هفته پیش به پایان رسید و آن‌طور که بازغی اعلام کرد سرنوشت آن نامعلوم است. جای چنین برنامه‌ای در تلویزیون خالی بوده و احتمالاً مسئولان شبکه نسیم در اندیشه تداوم آن باشند. به‌شرط ادامه یافتن، لازم است «کودک شو» در ساختار و محتوا دچار تحول شود چراکه در قسمت‌های پایانی یکنواخت شده بود و بیم دلزدگی می‌رفت.
بیشتر بخوانید
پژمان بازغی چگونه مجری «کودک شو» شد