تبیان، دستیار زندگی

نقد و بررسی بازی PES 2019

باری دیگر شاهد تجربه‌ی مناسب و راضی‌کننده‌ای از سری PES هستیم که البته کم و کاستی‌های مخصوص خود را هم دارد. در ادامه با نقد بازی PES 2019 همراه گیم‌شات باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فوتبال
بازی PES 2019 نکته‌ی تمایز جالبی دارد نکته‌اش این است که بر روی بازی فوتبال تمرکز ندارد، بلکه بر روی بازیکنان و نحوه‌ی بازی، تکنیک‌ها و رفتارهای آن‌ها متمرکز است که همه‌ی این‌ها باعث شکل‌گیری یک بازی زنده‌تر و طبیعی‌تر می‌شوند. در این عنوان دیگر شما یک کنترل‌کننده نیستید که از بالا یک سری قطعات را صرفاً حرکات می‌دهد یا تیم شما فقط یک سری مهره و عدد نیست، همگی دارای نقش مخصوصی هستند.
Magic Moments بزرگ‌ترین ویژگی بازی PES 2019 است که 39 صفت و قابلیت را مانند عناوین نقش‌آفرینی ارائه می‌دهد و به هر کدام از بازیکنان شخصیت منحصر به فردی می‌بخشد؛ به عنوان مثال، تنها شوت‌زنهای مستعدی مانند کوین دی بروین قادر هستند که از راه دور با ضربه‌ای محکم توپ را مستقیم وارد دروازه کنند درحالی که هر کسی نمی‌تواند مانند رونالدو توپ را مثل لیزر با ضربه‌ی سر وارد دروازه کند.
البته Magic Moments فقط شامل یک سری حرکت جدید نیست بلکه تاثیرات دیگری هم بر روی بازیکنان دارد؛ مثلاً زمانی که بازیکنان خسته‌اند و دیگر توانی ندارند، به آن‌ها روحیه‌ی مبارزه و عملکرد بهتر می‌دهد یا یک بازیکن را به تعویض طلایی تبدیل می‌کند که برای تیمش مثمر ثمر واقع می‌شود.

نکته‌ی مثبت دیگر هم این است

که تمامی این‌ها به‌صورت خودکار رخ می‌دهند اگر در زمان و جای درست باشید، چه یک ضربه‌ی دقیق باشد یا دور کردن توپ با حرکتی آکروباتیک از خط دروازه. این باعث می‌شود که بازیکن تفاوت بین کنترل کردن و صرفاً تماشای بازی را حس کند.
این قابلیت‌ها بیشتر از هر ترفند جدیدی مفید هستند زیرا مسائل روانی و غیرفیزیکی فوتبال را به نمایش گذاشته و شبیه‌سازی می‌کند. جوردن هندرسون از لیورپول را به زمین بیاورید و کاپیتانی و هدایت او خستگی و ضعف تیم را کاهش می‌دهد یا با تمارض‌ها و فریب‌کاری‌های معروف نیمار ضربات آزاد را از آن خود کنید.
این ویژگی‌ها بدون اینکه باعث سوء استفاده و سود ناعادلانه‌ای شوند، اعتبار و صحتی به بازی شما می‌بخشند؛ در

نتیجه

بازیکنان در بازی PES 2019 فراتر از اعداد و ارقام خود می‌روند و فقط نمره‌ی آن‌ها از 100 مهم نیست، بلکه این موضوع نیز اهمیت دارد که چه قابلیت منحصر به فردی را به تیم خود اضافه می‌کنند.
با این حال، باید اطلاعاتی کلی از دنیای فوتبال داشته باشید تا این ظرافت‌ها را درک و تحسین کنید، در غیر این صورت این‌ها برای شما تصادفی به نظر می‌رسد.
یک طرفدار معمولی که گاه به گاه بازی‌های تیم محبوبش را تماشا می‌کند، چطور می‌داند که با آوردن یک بازیکن خاص به زمین می‌تواند استقامت تیم خود را همچنان حفظ کند؟ نوعی آیکون در قسمت HUD می‌توانست در این زمینه مفید باشد. Magic Moments به‌ طرز قابل توجهی بر روی بازی‌ها تاثیرگذار است و باید به آن توجه داشت.
رفتارهای متفاوت دیگری هم برای بازیکنان وجود دارند که با نام Playing Styles شناخته می‌شوند. یکی از مثال‌هایی که می‌توان در این زمینه زد این است که هری کین تمایل دارد در محوطه‌ی جریمه آماده‌ی شکار توپ باشد درحالی که دروازه‌بان قدر بایرن مونیخ یعنی مانوئل نویر بسیاری از مواقع از محوطه‌ی خود بیرون می‌آید تا توپ‌های غیر قابل پیش‌بینی و غیر قابل کنترل را دفع کند، البته واضح هست که چنین رفتارهایی بیشتر هنگام بازی با هوش مصنوعی به کار می‌آیند.
این چنین حسی را می‌دهد که هر تیم متشکل از افراد مشخصی با نقاط ضعف و قوت مشخصی است.
تمام این‌ها هر تلاش شما برای گل را کاملاً منحصر به فرد می‌سازد و به نظر می‌رسد که انیمیشن‌ها هم برای صحنه‌های خاصی ساخته شده است. طی تجربه‌ی بازی PES 2019، در قسمتی گرت بیل با تمام سرعت می‌دوید تا به موقعیتی تک‌به‌تک با دروازه‌بان در حال هجوم برسد و نهایتاً موفق شد که توپ را از زیر پای او رد کند.
در این صحنه که ظاهراً یک انیمیشن مشخص ادامه‌دار دارد، وی از زمین بلند شد، دست‌هایش را بالا برد و به سمت طرفدران دوید. ترکیب این حرکات جداگانه تقریباً بی‌نقص است. با این وجود نسبت به نسخه‌ی سال گذشته بیشتر شاهد باگ‌هایی نظیر رد شدن پای یک بازیکن از پای بازیکن دیگر هستیم اما می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.
شوت‌ها خوب به نظر می‌رسند اما نه همیشه. لحظاتی که توپ وارد دروازه شده و به تور برخورد می‌کند، به طرز عجیبی بی‌هیجان هستند و شوت‌هایی که باید طرفداران را به فریاد و خوشحالی وا دارند، مانند گل‌هایی به نظر می‌رسند که درست بودن یا نبودن آن‌ها هنوز مشخص نیست. این مشکل مدت‌هاست که در سری PES وجود دارد و کونامی هنوز آن را رفع نکرده است.
در FIFA اگر شوتی برای منکوب کردن دروازه‌بان کافی باشد، لحظه‌ای را که توپ از پای بازیکنتان جدا می‌شود متوجه می‌شوید و این شوت قبل از اینکه به ثمر برسد مراحلی را طی می‌کند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، PES در این زمینه بی‌قاعده و بدون هیجان و حس واقعی به نظر می‌رسد.
یک ضربه‌ی سر آرام که نباید مشکلی برای دروازه‌بان ایجاد کند از دستان او گذر می‌کند و این درحالی است که ضربه‌ی محکمی از محوطه‌ی جریمی به طرز خجالت‌آوری به نتیجه نمی‌رسد. شوت‌ها در PES هنگام ریپلی باشکوه به نظر می‌رسند اما همچنان در همان لحظه‌ی به ثمر رسیدن خالی از هیجان هستند.

بازی PES 2019 در قسمت هجومی روان است

اما در قسمت دفاعی کامل نیست و مشکلاتی دارد. تنه‌زدن اغلب به خطا منجر می‌شود و تکل رفتن به طرز اجتناب‌ناپذیری یک کارت با خود به همراه دارد. فوتبال ورزشی است که در آن بازیکنان مدام با هم تماس فیزیکی برقرار می‌کنند ولی داوران در این بازی حتی جزئی‌ترین برخوردها را خطا می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند بازی ادامه پیدا کند.
در نهایت مجبور می‌شوید به این روش تکیه کنید که هم‌تیمی خود را برای فشار بر روی حریف دارای توپ فرا بخوانید درحالی که راه‌های عبور یا پاس را بسته‌اید. مطمئناً این روش که تنها روش قابل اعتماد در بازی PES 2019 محسوب می‌شود، در فوتبال امروز هم پرکاربرد است اما راه‌های شما برای دفاع را محدود می‌کند.
در خصوص بهبودهای ایجاد شده در حالت‌ها یا همان مودهای این عنوان، از Master League شروع می‌کنیم. قابلیتی که نقش بسیار مهمی در این حالت دارد، «نقش در تیم» (Team Role) است. در کل 22 نقش مختلف وجود دارند؛ از Creator که به رشد تیم سرعت می‌دهد گرفته تا Workhouse که به بهبود استقامت تیم کمک می‌کند. نقش‌هایی نظیر Hero ،Superstar و Legend نیز از طریق اسپانسرشیپ، کالا و باشگاه‌های هواداری درآمدزایی می‌کنند؛ بنابراین از دست دادن چهره‌ای مانند مسی ضربه‌ی مالی بزرگی به شما خواهد زد. این ویژگی با تقسیم بازیکنان با توجه به فایده‌هایشان، برای کسانی که دوست ندارند مدام با تشکیلات و بخش‌های صفحه‌ی مدیریت تیم کار کنند یک بعد جدید و هیجان‌انگیز را به Master League افزوده است.
غنی‌تر شدن شخصیت و فردیت بازیکنان نیز منجر به نقل و انتقالات باجزئیات‌تری شده است. شما می‌توانید برای بازیکنان با توجه جایگاهی که به آن تعلق دارند مانند Rising Star یا Bad Boy جست‌وجو کنید یا توانایی‌هایی نظیر Explosive Power و سبک‌های بازی مثل Trickster یا Long Ball Expert را در بین گزینه‌هایتان برای بازیکن مدر نظرتان قرار دهید.
علاوه بر این‌ها گفت‌وگوهای در ارتباط با قرارداد و نقل و انتقالات هم بهبود پیدا کرده و قابلیت‌هایی مانند وضع جایزه برای عملکرد بازیکن به شما داده شده است و از آن مهم‌تر، به شما نشان داده می‌شود که باشگاه چگونه قرار است این پیشنهادات را بپذیرد.
البته با این حال که اکنون می‌توان نقش و تاثیر بیشتری در مذاکرات و نقل و انتقالات داشت اما هنوز تا اقدام اصلی و برجسته‌ای که Master League برای جذب طرفداران جدید نیاز دارد، فاصله است. به جز این دو ویژگی که توضیح داده شد، Master League باری دیگر به‌ طرز ناامیدکننده‌ای از ریسک‌پذیری دوری کرده است.

پیش‌فصل جام بین‌المللی قهرمانان

علاوه بر این‌ها باید اشاره کرد که پیش‌فصل جام بین‌المللی قهرمانان (International Champions Cup) در بازی PES 2019 گنجانده شده است که برای عده‌ای از بازیکنان می‌تواند نکته‌ی مثبتی باشد. همچنین در نهایت باید به وجود 9 لیگ جدید اشاره کرد، اما طبیعتاً لیگ‌های روسیه و آرژانتین نمی‌توانند حذف لیگ‌های اسپانیا، ایتالیا و انگلیس و به‌خصوص لیگ قهرمانان اروپا را جبران کند.
با چلسی باید با نام London FC بازی کنید و این باعث می‌شود که بازی PES 2019 به طرز اجتناب‌پذیری نامعتبر به نظر برسد و بازیکن به نوعی احساس محرومیت کند و Master League نیز نمی‌تواند از این سایه خارج شود. به هر حال می‌توان فایل‌هایی غیر رسمی را دانلود کنید و به اصطلاح نام، لباس و لوگوی تیم‌ها بپردازید.
توجه: هنگام نگارش نقد و بررسی سرورهای بخش MyClub فعال نبوده‌اند تا بررسی شوند.

نتیجه

بازی PES 2018 را نباید به خاطر حالت‌های جدیدش خریداری کرد زیرا آنچنان قابل توجه نیستند. به دلیل تغییرات اعمال شده بر حالت‌هایی که از قبل هم در سری وجود داشته‌اند نباید این عنوان را خریداری کرد زیرا جزئی هستند. نسخه‌ی امسال را باید به خاطر تمرکز بر روی شخصیت و فردیت بازیکنان که این بازی را از نسخه‌های قبلی متمایز می‌کند، انتخاب کنید. این ویژگی فقط یک سری انیمیشن سفارشی را ارائه نمی‌دهد بلکه دقیقاً عادت‌ها و رفتارهای ریشه‌ای هر بازیکن را منعکس می‌کند.
در آخر فوتبال ورزشی است که بر روی هر دو بعد فیزیکی و روانی تمرکز دارد. PES 2019 از اکشن تازه و قدرتمندش گرفته تا بازی‌های روانی و فکری که اتفاقات پشت پرده را آشکار می‌کنند، عنوانی است که این دو بعد را به خوبی به نمایش می‌گذارد.
منبع:گجت نیوز