تبیان، دستیار زندگی

چگونه جوش های صورت و بدن‌مان را از بین ببریم؟

تغذیه موثر در درمان جوش های بدن

پروبیوتیک ها، باکتری های مفیدی هستند که التهاب و استرس اکسیداتیو در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهند و از بروز آکنه پیشگیری می‌نمایند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پاکسازی پوست

مدتی است که بدن من خیلی جوش می زند. لطفا بفرمایید چه رژیم تغذیه ایی را باید رعایت کنم؟

در مورد جوش‌های پوستی هم از نگاه تغذیه‌ای و هم از نگاه طب سنتی باید به آن توجه کرد. برخی مواد غذایی نباید مصرف شوند و برخی دیگر به رفع آن‌ها کمک خواهند کرد.
ابتدا مواد غذایی مضر و سپس مواد غذایی مفید و در نهایت توصیه‌های طب سنتی در مورد آن را برایتان ذکر می‌کنم:

مواد غذایی مضر :

برای این‌که اطمینان حاصل کنید که ماده‌ی غذایی ذکرشده واقعاً برای شما مضر است یا نه به مدت یک هفته از مصرف آن اجتناب کنید و اثر آن را بر روی پوست خود ببینید.
1- قند و شکر: مصرف زیاد مواد غذایی شیرین مانند انواع نوشیدنی‌های شیرین شده، کیک، کلوچه، بیسکوییت، شیرینی، شکلات و ... ممکن است باعث آکنه شود. سعی کنید حداقل برای مدتی کوتاه آن را محدود کنید تا نتیجه اثربخش آن را بر روی پوستتان مشاهده نمایید. نان سفید، برنج سفید، چیپس سیب‌زمینی، کیک، کلوچه و ... نیز نمایه گلایسمی بالا دارند و بهتر است حذف شوند یا کمتر استفاده شوند. در عوض سبزی‌ها، غلات کامل، سیب‌زمینی شیرین، بیشتر میوه‌ها، حبوبات پخته و ... نمایه گلایسمی پایینی دارند و مناسب‌تر می‌باشند.

2- شیر گاو: شیر گاو می‌تواند التهاب ایجاد کند، همچنین سطح انسولین را بالا می‌برد که تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد. شیر گاو همچنین حاوی هورمون رشد است که تولید سلولهای پوستی را تشدید می‌نماید. به نوجوانانی که جوش پوستی زیادی دارند، توصیه می‌شود برای تأمین کلسیم موردنیاز بدن خود ماست را جایگزین شیر نمایند.

3- غذاهای آماده: غذاهای آماده مصرف، غذای فوری، سرخ‌کردنی‌ها یا هله‌هوله‌ها مانند پفک، کراکر، چیپس و ... به علت تشدید عوامل التهابی، بدن را بیشتر در معرض تولید آکنه قرار می‌دهند.

مواد غذایی مفید

امگا 3: رژیم غذایی بیشتر افراد سرشار از مقادیر فراوانی امگا 6 است که التهاب زا هست؛ اما امگا 3 این‌گونه نیست و برای پوست مناسب هست. سعی کنید مقادیر بیشتری از روغن امگا 3 را از طریق ماهی، گردو، بذر کتان و ... به دست آورید.

چای سبز: چای سبز هم به‌صورت خوراکی و هم موضعی برای پوست صورت مفید است. چای سبز دارای آنتی‌اکسیدان فراوانی است و باعث کاهش اندازه سلول‌های ایجادکننده جوش می‌شود. مصرف مداوم چای سبز به مدت 8 هفته مؤثر است. قرار دادن چای سبز کیسه‌ای سرد به مدت 10-15 دقیقه بر روی محل جوش هم بسیار مفید هست. میوه‌ها و سبزی‌ها میوه‌ها و سبزیجات به‌طور طبیعی باعث برطرف شدن آکنه می‌شوند. بسیاری از آنها دارای بتاکاروتن هستند که به‌طور طبیعی چربی پوست را کاهش می‌دهند.

به نوجوانانی که جوش پوستی زیادی دارند، توصیه می‌شود برای تأمین کلسیم موردنیاز بدن خود ماست را جایگزین شیر نمایند.


میوه‌ها و سبزی‌ها: به‌طور طبیعی ضدالتهاب هستند. سبزی‌ها برگ سبز تیره مانند اسفناج و بروکلی باعث می‌شوند سموم از بدن دفع شوند و انواع توت‌ها با رنگ های تیره مثل شاتوت دارای فیتونوترینت هستند و برای پوست بسیار مناسب می‌باشند.

پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها، باکتری های مفیدی هستند که التهاب و استرس اکسیداتیو در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهند و از بروز آکنه پیشگیری می‌نمایند. ماست، کفیر، پنیر و ... و نیز غذاهای تخمیری سرشار از پروبیوتیک ها هستند.

طب سنتی: از نظر طب سنتی مسئله دفع مواد زائد انسان بسیار مهم است. البته راه‌های زیادی برای دفع این مواد وجود دارد. یکسری از مواد زائد باید از طریق مدفوع دفع شوند. برای داشتن پوست سالم باید سیستم گوارش سلامت و بدون درد باشد. خیلی از مواد دفعی بدن هم از طریق ادرار باید دفع شوند پس حتماً بررسی وضعیت کلیه و سیستم ادراری افراد باید مورد بررسی قرار گیرد. یکسری از مواد هم باید از طریق پوست دفع شوند. بدین منظور برای افرادی که علاوه بر جوش پوستی دارای اضافه وزن و یبوست نیز هستند در طب سنتی آش گشنیز توصیه می‌شود.

یکی از مهم‌ترین راه‌های درمانی برای آن‌ها این است که یک روز در هفته را به‌طور کامل آش گشنیز بخورند؛ یعنی بعد از وعده صبحانه در میان وعده اول، ناهار، میان وعده عصر و شام آش گشنیز ساده بخورند. آش گشنیز شامل کمی سبزی آش، برنج و حبوبات است و مرغ و گوشت ندارد. با این کار ورودی غذا به بدن کم می‌شود تا بدن فرصت داشته باشد مواد غذایی را از خود دفع کند.

توصیه می‌شود این افراد هفته‌ای یک‌بار این رژیم غذایی را دنبال کنند. انار و رب آن، آب هویج و به نیز از دیگر توصیه‌های طب سنتی برای درمان جوش‌های پوستی است. از دیگر مواد غذایی مفید در طب سنتی برای درمان جوش می‌توان به ترنجبین، تمبر هندی و آلوبخارا اشاره کرد.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره سلامتی مرکز مشاوره تبیان