تبیان، دستیار زندگی

قدرت زنان مصری

بالاترین طبقه اجتماعی در مصر باستان، مربوط به ملکه بود و در برخی از دوران، ملکه حتی قدرتمندتر از شاه بود و در راس امور قرار داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زنان
در طول تاریخ و در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف نقش زنان متفاوت بوده است. در برخی از این تمدن‌ها زن نقش بسیار فعال و مؤثری داشته است؛ اما در دیگر جوامع بشری این نقش کمی کمرنگ‌تر بوده است. نقش زنان در تمدن مصر نیز دستخوش تغییرات زیادی بوده است. به‌عنوان‌ مثال قبل از میلاد نقش زنان مصری کم‌رنگ بوده است؛ اما بین سال‌های ۲۲۰۰ تا ۱۲۰۰ قبل از میلاد نقش زنان کمی پررنگ‌تر شد و زنان توانستند به قدرت برسند.

در مصر باستان زنان علاوه بر خانه‌داری و تربیت فرزند می‌توانستند به تجارت بپردازند. آن‌ها حتی می‌توانستند از ارث سهم ببرند حق طلاق نیز با آن‌ها بود. در مصر باستان زنان می‌توانستند به پزشکی بپردازند و یا راهبه شوند. زنان مصری علاقه  فراوانی به جواهرات داشتند. زنان مصری حتی می‌توانستند ملکه مصر شوند.

زنان مصری این حق را داشتند که همسران خود را خودشان انتخاب کنند. مصر یکی از تمدن‌هایی است که زنان در آن نقشه بسیار مؤثر و فعال داشتند.



برخی از فرعون‌های مصری به‌قدری همسرشان را دوست داشتند که تصویر همسرانشان را بر روی سکه‌ها قرار می‌دادند. مصریان باستان در دوره‌های مختلف هم خورشید و ماه را می‌پرستیدند. پرستش این دو ستاره تاثیر زیادی در به قدرت رسیدن ملکه‌های مصر داشت.

در ادامه برخی از این زنان را برای شما معرفی خواهیم کرد. در پانزده قرن قبل از میلاد مسیح، زنی در مصر به نام هتیشپات به قدرت رسید. در زمان او مصر به قدرت و شوکت فراوان رسید. او توانست مصر را به اوج تمدن و اقتدار برساند. نفرتای و نفرتیت نیز جزء ملکه‌های مصری بودند که قدرت فراوانی داشتند.

زنان همانند مردان مصری دارای طبقات اجتماعی بودند. بالاترین طبقه اجتماعی در مصر مربوط به ملکه بود. در برخی از دوران، ملکه حتی بیشتر از شاه قدرت داشت. زنان مصری این حق را داشتند که همسران خود را خودشان انتخاب کنند. مصر یکی از تمدن‌هایی است که زنان در آن نقشه بسیار مؤثر و فعال داشتند.
منبع: شگفتی های تاریخ