تبیان، دستیار زندگی

همکاری‌های شوم

روابط پنهان ایران و اسرائیل

در دوران پهلوی به علت حساسیت مسلمانان نسبت به غصب و اشغالگری یهودیان در فلسطین، دولت پهلوی روابط پنهانی را با رژیم اسرائیل ترتیب داد که طی آن، برنامه‌های استعمارگرانه‌ای طرح‌ریزی می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پهلوی
ایرانیان و مسلمانان همواره به دلیل تصاحب استعمارگرایانه‌ی اسراییلی‌ها در فلسطین، خشمی قدیمی از رژیم صهیونیستی داشته و دارند.

با تشکیل شدن گروه‌ها و احزاب ضد یهودی از جانب اعراب و مسلمانان ارتباط اسراییل با دیگر کشورها سخت و دشوار شد، اما رژیم پهلوی به‌صورت مخفیانه با این رژیم ارتباطات تنگاتنگی برقرار می‌کرد.

رژیم پهلوی تمام تلاش خود را برای مخفی کردن همکاری‌های میان حکومت و اسرائیل انجام می‌داد به همین دلیل، سفرای این رژیم در ایران از انجام امور تشریفاتی معاف بودند. همچنین پرچمی مقابل ساختمان هیئت نمایندگان اسرائیل در تهران وجود نداشت و همین مسئله باعث می‌شد رفت‌وآمد سفرا و نمایندگان اسرائیلی با راحتی و امنیت بیشتری انجام شود.

تصرف فلسطین

اشغال فلسطین از سوی انگلیس که از سال ۱۹۱۸ شروع شده بود با تصویب جامعه ملل شکل رسمی به خود گرفت و ۳۰ سال به طول انجامید و طی چهار مرحله به ایجاد رژیم صهیونیستی منتهی شد.

بعد از انقلاب اسلامی سال 1357 تمام راهبرد و سیاست‌های خود را بر مبنای نابودی اسراییل و رهایی فلسطین قرار داد اما اعراب منطقه، در تمام مناسبات بین‌المللی، اسراییل و هم‌پیمانان آن، همچون آمریکا را بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ترجیح دادند.



امروزه بیش از نیم قرن پیش، یهودیان به علت اعتقاد به سرزمین مقدس، از سراسر جهان جمع شدند و فلسطین که تحت قیومیت انگلیسی‌ها بود را با نیرنگ و فریب تصاحب کردند. دقیقاً یک روز پس از تصویب طرح تقسیم فلسطین به دو کشور اسرائیل و فلسطین از سوی سازمان ملل متحد در تاریخ 29 نوامبر 1947 منتشر شد، جنگ‌های طولانی میان اعراب و یهودیان درگرفت. این جنگ‌ها، از تاریخ 14 می سال 1948، با شدت بیشتری همراه شد.

این تاریخ که به معنای پایان قیمومیت بریتانیا بر فلسطین است، منجر به صدور منشور استقلال اسرائیل شد و همین امر باعث شد که در تاریخ 15 می، یعنی یک روز پس از اعلام استقلال، تمامی کشورهای عرب همسایه‌ی اسرائیل، به‌طور هم‌زمان به این کشور حمله کنند. باید توجه داشت که این جنگ‌ها تا سال 1973 به‌صورت چندجانبه (بسیاری از کشورها با فلسطین) و تا به امروز به‌صورت دوجانبه میان فلسطین و اسرائیل ادامه دارد.

رژیم پهلوی پس از کودتای 28 مرداد هر روز بیش از قبل به آمریکاییان وابسته می‌شد و همین موضوع سبب شد که از طرفی آمریکا که بزرگ‌ترین هم‌پیمان اسراییل به‌شمار می‌رفت، ایران را ترغیب به همکاری با اسرائیل کند و از طرف دیگر؛ برخی کشورهای همسایه به ایران فشار می‌آوردند که دست از حمایت این رژیم بردارد. از این رو، همکاری‌های ایران و اسرائیل به فاز پنهان‌کاری وارد شد.

ایران برخلاف بسیاری از کشورهای عربی در سال 1950 که مصادف با اسفندماه 1328 بود، اسرائیل را به رسمیت شناخت. این روند تا پایان عمر حکومت پهلوی وجود داشت. اگرچه در این سال‌ها، روابط ایران با اسرائیل دارای فراز و نشیب‌های نیز بوده است. 

روابط ایران و اسرائیل پس از انقلاب اسلامی

مناسبات ایران و اسرائیل پس از انقلاب سال 1357، به‌کلی دگرگون شد و جمهوری اسلامی ایران در نخستین اظهار نظرهای بین‌المللی خود، به‌کلی وجود کشوری به نام اسرائیل را مردود اعلام کرد و در تمامی این سال‌ها هیچ‌گاه اسرائیل را به‌عنوان یک کشور مستقل، مورد تأیید قرار نداد.

در این ‌بین ایران بعد از انقلاب اسلامی سال 1357 تمام راهبرد و سیاست‌های خود را بر مبنای نابودی اسراییل و رهایی فلسطین قرار داد اما اعراب منطقه، در تمام مناسبات بین‌المللی، اسراییل و هم‌پیمانان آن، همچون آمریکا را بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ترجیح دادند و همین روند باعث ایجاد اختلافاتی در خاورمیانه شد، که زمینه‌ی دشمنی دیگر کشورها را با ایران اسلامی محیا کرد اما ایران، هرگز از موضع خود عقب نشینی نکرده و بر اساس آرمان‌های انقلاب اسلامی، همواره مدافع حقوق مظلومین جهان بوده است.

پی نوشت:
1-  پشت پرده روابط دو هم‌پیمان، فرود نودهی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران