تبیان، دستیار زندگی

پشت پرده تعرض به کنسولگری ایران در بصره

به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره حواشی و واکنش‌های فراوانی را در پی داشت که مهم‌ترین آن، حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر حزب دموکرات کردستان عراق بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موشک
چند ماه است که اخبار مختلفی از اعتراضات مردمی و نیز آشوب‌های خیابانی در بصره به گوش می‌رسد. اعتراضاتی که از فشارهای اقتصادی و مشکلات معیشتی نشات می‌گیرد. فشار بر مردم تا آنجا پیشرفت که مرجع شیعیان عراق، آیت الله سیستانی در واکنش به روند جاری، به مسئولان کشور هشدار داد که به وعده‌های خود در راستای تحقق حقوق اولیه‌ی شهروندی و نیز مبارزه با فساد عمل کنند.

تبدیل اعتراض به اغتشاش

طی روزهای اخیر، تدریجا اعتراضات مردم بصره با بی‌تدبیری مسئولین عراقی و دخالت گروهی فرصت‌طلب به اغتشاش و هرج و مرج و زمینه‌ی موج‌سواری مخالفان حکومت شیعی در عراق را فراهم آورد.

این اغتشاشات با به آتش کشیدن دفاتر حزب "حشد الشعبی" آغاز شد. باید توجه داشت که حزب؛ یکی از جریانات اصلی تقابل با گروه تروریستی داعش محسوب می‌شود. اما موضوع به همین جا ختم نشد و جمعه شب، شاهد آتش زدن کنسولگری ایران در این شهر بودیم.

باید توجه داشت که چند ماه پیش یعنی درست چندی پیش از انتخابات عراق، اتفاقات خاص و جهت‌داری در راستای ایران هراسی و ایران گریزی صورت گرفت که همگی توسط کانال‌های خارجی و از سوی عربستان و آمریکا هدایت می‌شدند. به طور مثال می‌توان به دو مورد خاص اشاره کرد: الف) به مواضع خاص مقتدی صدر و تقابل وی با جمهوری اسلامی. ب) کشف جعلی مقادیر زیادی پول نقد که از ایران به عراق ارسال شده بود تا انتخابات را جهت‌دهی کند.

در واقع این موارد، در کنار شمار دیگری اخبار خاص و هدفمند که در راستای تحریف اذهان عمومی به‌کار گرفته شده بود، موج گسترده از ایران هراسی و تحریکات قومی در عراق را به همراه داشت.

با توجه به اطلاع و هشدار قبلی به مقامات دولت عراق، بدیهی است مسئولیت هر گونه اهمال و تعلل امنیتی بر عهده دولت عراق بوده و انتظار داریم در شناسایی و اشد مجازات مهاجمین تعجیل نمایند.‌


کنسولگری ایران در آتش

خشم مردم از بی‌عدالتی و فقر، در کنار تحریکات بیگانه، زمینه‌ساز بروز اتفاقاتی سیاسی شد. در آخرین ساعات جمعه شب بود که رسانه‌های مختلف، خبر از حمله به کنسولگری ایران در بصره دادند. خبری که چند ساعت بعد، توسط نیروهای امنیتی عراق تایید شد.

مسئولان امنیتی عراق تاکید دارند که تمام تلاش خود را در راستای جلوگیری از ورود معترضین به کنسولگری ایران، به کار گرفته‌اند اما آن‌ها حصار نیروها را شکسته و در اقدامی وحشیانه، کنسولگری را به آتش کشیده‌اند.

مقامات ایرانی در کنسولگری نیز از پیگیری بین‌المللی این موضوع خبر داده‌اند و بر آنند که عاملان اصلی این ماجرا را به قوانین بین‌المللی بکشانند.

در این راستا، "بهرام قاسمی" (سخنگوی وزارت امور خارجه) متذکر شد که حمله و تهاجم وحشیانه و به آتش کشیدن ساختمان سرکنسولگری ایران خسارات مالی زیادی به بار آورد و البته بر اساس تمهیدات اندیشیده شده قبلی و تهدیدات انجام شده از روز قبل، خوشبختانه تاکنون خبری از آسیب دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکردیم. با توجه به اطلاع و هشدار قبلی به مقامات دولت عراق، بدیهی است مسئولیت هر گونه اهمال و تعلل امنیتی بر عهده دولت عراق بوده و انتظار داریم در شناسایی و اشد مجازات مهاجمین تعجیل نمایند.‌(1)

البته نباید از دست‌های پنهان این ماجرا نیز چشم پوشی کرد چرا که مشکلات ماه‌های اخیر که در مرز ایران و عراق اتفاق افتاد، در کنار برخی شایعات و حواشی سیاسی، بر همگان آشکار کرد که این جریانات با برنامه‌ریزی خاص و هدفمند صورت پذیرفته و هدف اصلی آن تفرقه‌افکنی و ایجاد اختلافات قومی بین ایران و عراق است.

واکنش‌ها به آتش زدن کنسولگری ایران

- سید عمار حکیم (رهبر جریان حکمت ملی عراق) با ابراز نگرانی از حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران‌ در این شهر، این اقدام وحشیانه را محکوم کرد و گفت: اکنون کشور در سراشیبی خطرناکی قرار دارد که نیازمند تأمل و دقت نظر واقع گرایانه‌ی بیشتری است است.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در ماه‌های اخیر شاهد اقدامات این گروه تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم که با شلیک موشک‌هایمان سیلی محکمی به آن‌ها زدیم.



- حیدر العبادی (نخست‌وزیر عراق) طی بیانیه‌ای اظهار داشت که هسته‌های داعشی و بعثی طی روزهای گذشته دست به اقدامات خرابکارانه در بصره زده‌اند، از این رو احتمالاتی می‌دهیم که دستور تحقیقات همه‌جانبه را در راستای روشن شدن جریان به آتش کشیدن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران داده شده و امیدواریم طی روزهای آینده عاملان این واقعه‌ی تلخ دستگیر شوند.

پاسخ موشکی ایران به آشوبگران عراقی

هنوز 24 ساعت از تعرض به سفارت ایران در بصره نگذشته بود که سپاه پاسداران در واکنش به تحرکات گروه‌های تروریستی تجزیه طلب، با هدف قرار دادن مقر حزب دموکرات کردستان عراق در 66 کیلومتری مرز ایران و عراق، حمله‌ی موشکی خود را آغاز کرد. این حمله که طی آن 7 موشک ذوافقار شکلیک شد، مقر سران گروه تروریستی کردستان را هدف گرفت و بیش از 30 کشته و زخمی داشت.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در ماه‌های اخیر شاهد اقدامات این گروه تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم که با شلیک موشک‌هایمان سیلی محکمی به آن‌ها زدیم اما اگر شرارت‌ها و تعرضات این گروه تروریستی ادامه پیدا کند، یقینا پاسخی کوبنده‌تر در پی خواهد داشت.

پی‌نوشت:
1. مسئولیت حمله وحشیانه به سرکنسولگری ایران در بصره با دولت عراق است، جام جم آنلاین